Închide

Ce soluții are o asociație pentru infrastructură la problemele de trafic din Cluj-Napoca

AdministrațieTop News by Actual de Cluj - dec. 22, 2015 0 379

O asociație din Cluj propune soluții pertinente pentru rezolvarea stringentelor probleme de trafic din Cluj-Napoca.

Asociația Pro Infrastructura publică o scrisoare deschisă privind problemele de trafic din oraș și arată că valorile de trafic înregistrate în ultima perioadă „arată în mod cât se poate de evident necesitatea unor investiții în vederea fluidizării traficului” în intersecțiile problematice și pe arterele principale. „Considerăm că actualele probleme de trafic nu pot fi rezolvate decât prin soluții de anvergură, moderne și eficiente, fiind imposibil ca eventualele optimizări minore ale infrastructurii existente să rezolve situațiile de blocaje în trafic pe termen mediu și lung. Ritmul de creștere economică a municipiului cât și a întregului județ, ce generează la rândul său o creștere masivă a nevoii de mobilitate și implicit a traficului auto, trebuie să reprezinte un impuls pentru autoritățile locale spre demararea de urgență a proiectelor de infrastructură menite să sporească capacitatea de trafic a principalelor intersecții și artere din municipiu”, susține asociația.

Câteva dintre propunerile asociației sunt pasajele subterane, interzicerea virării la stânga în intersecțiile principale și eficientizarea transportului în comun. Pentru acestea demararea studiilor de fezabilitate ar trebui să pornească în cel mai scurt timp, consideră asociația. „Este imperios necesar
ca soluțiile tehnice alese să facă față pe termen mediu și lung creșterii de trafic prognozate pentru Municipiul Cluj-Napoca. Fără intervenții prompte în acest sens, există riscul ca municipiul să devină în scurt timp inatractiv din punct de vedere economic și investițional. O infrastructură funcțională este una dintre cerințele de bază pentru un oraș european modern, în folosul cetățenilor și al mediului de afaceri”, subliniază aceasta.

Redăm mai jos explicațiile asociației, integral, pentru fiecare dintre soluțiile propuse

Pasaje subterane
În acest sens, considerăm imperios necesară elaborarea și implementarea unui program multi-anual de construcție a pasajelor subterane în intersecțiile critice din municipiu. Menționăm că la actualele volume de trafic din intersecțiile majore, pasajele subterane reprezintă singura soluție viabilă de fluidizare. Simpla aplicare a unor soluții precum denivelarea trecerilor de pietoni nu va fi suficientă și nu va contribui substanțial la eliminarea conflictelor de trafic auto generatoare de blocaje pe arterele cu vârfuri de trafic din municipiu. De asemenea, dorim să subliniem faptul că pasajele supraterane nu reprezintă o soluție demnă de secolul XXI în centrul orașelor sau în zonele cu densitate mare de clădiri rezidențiale. Pe lângă faptul că pasajele supraterană obturează estetic și generează discomfort locuitorilor din zonă, acestea ocupă spații semnificative ce ar putea fi folosite în alte scopuri, precum amenajarea de piste de biciclete, zone de promenadă sau parcuri. Exemple recente de demolare a pasajelor supraterane din Belgia sau Marea Britanie ne confirmă că aceastea nu reprezintă o soluție modernă de fluidizare a traficului în marile orașe.

Luând exemplul intersecției de la sensul giratoriu Mărăști, considerăm că soluția cea mai eficientă și viabilă atât din punct de vedere al managementului de trafic cât și din punct de vedere economic, este construcția unui pasaj subteran unidirecțional cu două benzi, dinspre est spre vest (Mărăști->Centru). Valorile actuale de trafic pe sensul opus de mers, dinspre Piața Mărăști spre Aurel Vlaciu, ne arată faptul că nu este necesar ca pasajul subteran să fie bidirecțional. Prin construcția pasajului unidirecțional se va elimina principalul conflict de trafic în respectiva intersecție, degrevând substanțial sensul giratoriu de la suprafață. În cadrul proiectului ar fi posibilă și denivelarea în subteran a trecerilor de pietoni. O asemenea soluție tehnică ar necesita o investiție de aproximativ 15 mil. EUR și ar putea fi implementată în circa 12 luni (timp de execuție).

Alte intersecții critice în care lățimea carosabilului ar permite construcția de pasaje subterane în vederea fluidizării traficlui pot fi:

– Regionala CFR-Prefectură (unidirecțional, două benzi)
– Calea Mănăștur/Strada Câmpului (bidirecțional, trei benzi cu circulație alternativă sau câte două benzi pe sens)
– Teatrul Național/Piața Avram Iancu (unidirecțional, două benzi)
– Iulius Mall/Aleea Slănic (bidirecțional, o bandă pe sens)

Transport în comun

Actuala rețea de transport în comun este depășită și nu face față în mod eficient cererii, asta deși s-au realizat recent investiții importante în sporirea capacității de transport prin achiziția de autobuze și troleibuze articulate. Este necesară reconfigurarea traseelor și sporirea capacității pe anumite linii, în conformitate cu noile zone rezidențiale. De exemplu, cartiere/zone precum Bună Ziua, Gruia, Borhanci sau Câmpului nu beneficiază de frecvențe și linii atractive ale serviciilor de transport în comun.

Configurarea depășită și ineficientă a actualelor trasee poate fi exemplificată prin liniile operate în cartierul Grigorescu. Toate cele patru linii ce traversează cartierul sunt operate pe Str. Alexandru Vlahuță, in timp ce pe Blvd. 1 Decembrie, artera ce dispune de 2 benzi pe sens, nu este operată nicio linie de transport în comun. De asemenea lipsa conexiunilor directe între cartiere, precum Zorilor-Gheorgheni, face transportul comun neatractiv și sporește nivelul traficului auto.

Implementarea benzilor speciale pentru transportul în comun este o soluție viabilă pe arterele ce dispun de minimum 3 benzi pe sens, însă nu poate fi aplicată pe aliniamentele cu două benzi pe sens întrucăt o singură bandă pe sens dedicată automobilelor este insuficientă pe arterele principale și ar putea genera ambuteiaje mai mari decât în prezent.

Interzicerea virajelor la stânga pe arterele principale

O cauză principală a încetinirii traficului pe arterele principale o reprezintă virajul la stânga pe și dinspre arterele principale (ex. Strada Ciobanului/Calea Florești sau Strada Izlazului/Strada Mehedinti). Municipalitatea trebuie să implementeze soluții de interzicere a virajului la stânga în special în locurile unde există puncte de întoarcere disponibile în imediata apropiere (ex. precedente, nodul „N”/sensuriile giratorii Primăverii sau Câmpului). Soluția interzicerii virajului la stânga poate fi eficientizată la maxim prin denivelarea în subteran a trecerilor de pietoni și implicit scoaterea din uz a semafoarelor adiacente.

Tags

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare