Ce o să fie gata din proiectul metroului de la Cluj în 2026
ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - iun. 03, 2021 1 2193
Metroul Clujului are 310 milioane euro alocați prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru realizarea a 9 stații până la finalul anului 2026. Potrivit documentului publicat de Guvernul României, stațiile care se vor realiza acoperă un traseu de peste 7,5 kilometri, din Mănăștur până în Sopor, mai precis de la stația SF Maria la stația Europa Unită. Un activist din Cluj arată că banii acoperă doar săpăturile și că în 2026, termenul limită de cheltuire a banilor din PNRR, Clujul va avea doar stațiile și tunelurile fără ca ele să fie circulabile. În pdf-ul PNRR nu se mai arată deloc că metroul din Cluj-Napoca va fi viabil și în circulație în 2026.
În PNRR, metroul Clujului are o alocare de 310 milioane de euro, proiectul fiind estimat la peste 1,5 miliarde de euro.
Pentru proiectul metroului din PNRR s-a estimat o perioadă de implementare de 80 de luni: 17 luni (mai 2020 – septembrie 2021) pentru finalizarea studiului de prefezabilitate și fezabilitate), 15 luni (septembrie 2021 – decembrie 2022) pentru procedurile de licitației, 48 luni (ianuarie 2023 – decembrie 2026) pentru proiectare și execuție lucrări, inclusiv achiziție de material rulant.
Chiar s-a estimat că unele dintre contractele propuse în planul de achiziție ar putea începe mai devreme (iulie 2022), în funcție de desfășurarea procedurilor de atribuire.
Un activit din Cluj, Szakats Istvan, care a urmărit îndeaproape proiectul și a criticat Primăria că oferă termene fantasmagorice pentru realizarea metroului, arată, după publicarea PNRR, că până în 2026 (termenul până la care trebuie terminate proiectele finanțate în cadrul PNRR) nici nu mai este prevăzut ca orașul să aibă metroul. Adică, finațarea acordată o să fie cheltuită pentru a se săpa mult în Cluj-Napoca. Din Mănăștur până în Sopor.
Cum e fixat în oraș proiectul metroului, cu stații deja botezate
Potrivit anunțurilor făcute deja de Primăria din Cluj, metroul dorit în oraș e proiectat cu 19 stații, investiția totală fiind estimată la peste 900 de milioane de euro. Traseul însumează 20,1 km, adică:
- Secțiunea VEST: Depou suprateran (între Stația Electrică Florești și DN 1) – Strada Teilor – liziera pădurii (între Str. Eroilor și Str. Subcetate) – Str. Abatorului – Cazarmă Florești – viitorul Spital Regional de Urgență – Str. Răzoare, cu stațiile: Țara Moților, Teilor, Copiilor, Sănătății, Prieteniei
- Secțiunea CENTRU: Drumul Sfântul Ioan – Str. Primăverii – Calea Mănăștur – Calea Moților– Str. Memorandumului – Piața Unirii – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Avram Iancu – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Mărăști cu următoarele stații: Natura Verde, Mănăștur, Sfânta Maria, Florilor, Sportului, Piața Unirii, Piața Avram Iancu, Armonia, Piața Mărăști
- Secțiunea EST:
– Piața Mărăști – Aurel Vlaicu – IRA – Strada Beiușului – Bulevardul Muncii, cu stațiile Transilvania, Viitorului, Muncii;
– Piața Mărăști – Strada Teodor Mihali – Strada Alexandru Vaida Voevod – Sopor, cu stațiile Cosmos, Europa Unită.
Depoul a fost amplasat la limita vestică a Comunei Florești, la nord de Stația Electrică Florești, pe o suprafață de 8,2 ha, și a fost dimensionat pentru asigurarea mentenanței și parcării pentru 28 de trenuri, în lungime de 51 m.
Traseul de metrou a fost proiectat astfel încât să se asigure câte un tunel circular pentru fiecare linie în parte. Aceste tuneluri vor asigura infrastructura de transport pe zona interstațiilor cuprinse între stațiile Teilor (S2) și Muncii (S17) / Europa Unită (S19), cu excepția zonei de bifurcație către cele două capete estice, care se va realiza în galerie rectangulară. Lungimea totală de tunel rezultată este de 28,4 km, cu asigurarea unei acoperiri minime de 8 m.
Pentru evitarea subtraversării clădirilor situate pe Calea Moților (având în vedere lățimea insuficientă dintre clădirile adiacente acesteia pentru asigurarea realizării a două tuneluri la același nivel), tunelurile au fost proiectate denivelat (suprapuse) cu o acoperire de pământ de minimum 8 m. Pentru asigurarea gabaritului de construcție aferent materialului rulant stabilit, tunelul va avea un diametru interior de 5 m, fapt care dictează lățimea maximă a trenurilor ca fiind 2,65 m.
PNRR publicat de Guvern poate fi consultat AICI.
sursa foto: utilajele cârtițe, Sfânta Filofteia și Sfânta Varvara, care au săpat tunelurile la Metroul de Drumul Taberei, constructiv.ro
Cei se se agita impotriva metroului clujean reprezinta pozitia SRI de Bucuresti care ii impinge prin diverse stimulente sa faca astfel de proteste din invidia fara margini fata de dezvoltarea Clujului.