Închide

Ce lipsește ca să mai primim o „felie” din Autostrada Transilvania: prefectul invocă „drujba lui Dumnezeu”

ActualitateTop News by Actual de Cluj - iul. 03, 2015 1 706

Au fost încurcăturile din contractul cu americanii de la Bechtel, au fost dilemele privind sursele de finanțare, au fost exproprierile, au fost, în general, „provocările”, reliefului special al patriei noastre (probabil nemaiîntâlnit în locuri din lume unde se construiește infrastructură). Acum, la 11 ani de la semnarea contractului pentru Autostrada Transilvania, pe una dintre bucățile de șantier unde se lucreză s-a ivit o nouă problemă cu potențial de scuză: o pădurice care așteaptă un aviz de mediu pentru a fi îndepărtată ca să facă loc traseului A3. Sau, eventual, să vină „drujba lui Dumnezeu”. Prefectul Gheorghe Vușcan a făcut azi o vizită de șantier pentru a constata cât de „spectaculos” (părerea lui!) au evoluat lucrările și ca să vedem unde sunt piedicile. Amintim: vorbim de o bucățică de 8,7 kilometri dintr-o Autostradă care are pe hârtie 415 km și în teren, utilizabili, 54 de kilometri (cu traseu, deci de drum județean: leagă Gilăul de Câmpia Turzii).

 

DSC_4999_800x450

 

Pe bucățica de autostradă la care se lucrează în Cluj, tronsonul Gilău-Nădășel care va avea „fabuloasa” lungime de 8,7 kilometri, lucrările au ajuns la 50%, spun responsabilii de șantier de la UMB Spedition, firma „regelui asfaltului” Dorinel Umbrărescu. Se atacă toate tipurile de lucrări în această perioadă, iar deadline-ul de predare de lucrare ar trebui să fie aprilie 2016, spune Andrei Grăjdeanu, șeful de șantier. „Suntem capacități la maxim, cu 120 utilaje și 150 de camioane”, adaugă acesta. 

Relieful e spectaculos, constată reprezentanții autorităților publice, iar lucrările sunt și ele spectaculoase. Se vede un viitor viaduct, spectaculos și el, suplu și frumos, e părerea din șantier. S-au plantat măceși și salcâmi, dar și iarbă, fără plase că are rădăcină perenă, spun specialiștii din șantier.  Sigur, la celelalte tronsoane care ar trebui să închege în final legendara Autostrada Transilvania sunt tot soiul de neclarități și piedici, inclusiv legate de sursele de finanțare. Prefectul face sinteza situației actuale: Bucata Nădășel-Mihăiești (de 16,7 km și 627 milioane de lei necesar de bani) rămâne în suspans (evaluare de licitație), pe Suplacu de Barcău – Borș se lucrează, pentru Mihăiești-Suplacu de Barcău va trebui găsită finanțare.

Așa că, din mijlocul „spectaculozității”, e greu de stabilit când ea (spectaculozitatea, la pachet cu autostrada) va fi într-adevăr vizibilă din mașină, în drum spre granița de Vest. Primim de la Direcția de Drumuri și Poduri un posibil termen: 2018. 2018!

 

Dar e de bine. Părerea prefectului, cel puțin, asta e. E de bine! „Țineți minte că am mai fost împreună aici, în urmă cu ceva vreme, nu știu dacă exact în acest loc, fiindcă așa de frumos au evoluat lucrurile că simțim că capătă contur autostrada. Traseul este conturat cel puțin până în acest punct. Dacă atunci am făcut 40 de minute, acum în cinci minute am fost aici (kilometru 2+500), semn că lucrurile se conturează și că am depășit partea grea”, sintetizează situația șantierului prefectul. Ba mai mult, el anunță că și primarului din Gilău i-au trecut supărările de început de lucrare când se plângea că șantierul distruge drumurile din comună, iar acum e fericit că localitatea sa e un nod rutier important, al zilelor noastre.  „Din Gilău la Nădășel vom veni liniștiți pe autostradă, cu gazon pe părți. În aprilie anul următor. Nu știu dacă va crește până atunci iarba”, își mai expune așteptările Vușcan.

Avem o pădure. Ce facem cu ea?

Așa că, deocamdată, pe tronsonul mic din Cluj se lucrează, cu 800 de oameni în șantier, potrivit constructorilor. Cu o nouă (veche) problemă. Constructorii au de defrișat o pădurice de pe traseu, pentru care este nevoie de reactualizarea avizului de mediu. Până atunci, responsabilii de șantier spun că au găsit soluția provizorie: lucrarea a fost atacată din ambele părți, așa că pădurea buclucașă rămâne ca „insulă” separată până când se rezolvă problemele. E aberant, domnule, spune prefectul, să îți ceară să reviziuiești tot acordul de mediu care s-a dat în 2004 pentru Autostrada Transilvania ca să poți tăia păduricea de pe traseul autostrăzii mici. „Vrem să descentralizăm decizia la Agenția de Mediu de la noi. Păduricea este în mijlocul șantierului, pe 800 de metri, în mijloc. Când vine avizul, într-o noapte o taie. Dacă nu, poate vine mai repede drujba lui Dumnezeu”, a mai adăugat Vușcan. Ca să vină acordul de mediu va mai dura 4-5 luni, oferă lămuriri și directorul de la Drumuri și Poduri, Eugen Cecan.

Citește și

VIDEO Pădure de 7,5 hectare defrișată pentru lucrările la Autostrada Transilvania

 

DSC_4922_800x450

De ce mai are nevoie șantierul? Nu de bani sau de podul care să lege mini autostrada de Gilău, ci de presiuni asupra constructorilor, a mai convenit prefectul. Vizita de șantier a mai poposit și în zona păduricii-problemă dar și a capătului din zona Rădaia a viitorului tronsol de autostradă. Peste tot, spectaculos, autostrada tot urcă și coboară, pentru că, spune Cecan, „peisajul e foarte frumos”.

Așa că: peisaje avem, autostrăzi ne mai trebuie!

Text și Foto: KRISTINA REȘTEA, LUMINIȚA SILEA

Un comentariu

Scrie un comentariu