Închide

Ce înveți despre afaceri și administrație publică de la trei clujence de succes

Actualitate by Mihai Prodan - iun. 20, 2015 0 502

E marți după-masă, în Cluj e caniculă iar într-un restaurant cu acoperiș de sticlă și aer condiționat se lansează un volum gros cu zeci de interviuri, iar o parte dintre autori sau intervievați sunt prezenți în sală. E lansarea colecției de „povești de succes” din cadrul proiectului „Femeia în viziunea mass-media, factor de echilibru și egalitate” iar în sală se află femei ce conduc afaceri, ori se află în poziții-cheie din administrație sau conduc instituții publice. Dar nu doar femei: în sală pot fi găsiți, de exemplu, fostul președinte interimar al Consiliului Județean Cluj Vakar Istvan, acum vicepreședinte, ori directorul Muzeului Etnografic, Tudor Sălăgean.

IMG_4219_1024x682

Mihaela Rus, prezentă în sală, are mai multe calități: conduce de 20 de ani o afacere de succes – cu un bonus pentru industria în care activează, una dintre cele mai afectate de criză, e președintele singurei asociații a femeilor de afaceri din Cluj și, în plus, e una dintre persoanele intervievate care apar în volumul lansat. Peste toate acestea, primește în calitate de președinte al Asociației Femeilor de Afaceri din Cluj o „diplomă de onoare pentru că reprezintă cu succes femeile care activează în mediul de business din județul Cluj, dar și pentru profesionalismul de care a dat dovadă în afacerea pe care a crescut-o, timp de 23 de ani: un brand de nivel național, Vitrina Advertising” din partea echipei de implementare a proiectului european.

Ne mândrim cu Mihaela Rus, tocmai premiată în cadrul proiectului „Femeia în viziunea mass-media, factor de echilibru și…

Posted by Vitrina Advertising on Monday, June 15, 2015

Ajunsă la prezidiu și rugată să spună câteva vorbe de încurajare celor prezenți în sală, Rus reușește, după câteva minute, să smulgă aplauze din sală, deși nu terminase de vorbit, când spune că în 2009, când criza afectase cel mai mult industria, a reușit să cumpere prin AFA un aparat medical de 10.000 de euro pentru unul dintre spitalele din Cluj.

mihaelarusciprianaron

„Pentru mine nu există femei de succes, pentru mine există femei cu afaceri de succes, pentru că prea mult presa vorbește despre femei de succes. Nu e succesul care se afișează în mass-media, ci e vorba de rezultate. Apoi am văzut titlul Egalitate și echilibru. Vă felicit pentru proiect. Dacă doriți să știți despre parcursul meu profesional, despre firma pe care o conduc, vă invit să citiți în anuar. Întotdeauna am făcut o paralelă între antreprenori și sportul de performanță. În sport bărbații și femeile joacă în campionate diferite.
La Roland Garros, la competiția masculină, parcă mă uitam la un videogame, era perfect. Au o strategie impecabilă, parcă mă uitam la ceva prelucrat pe calculator. Am și zis că sunt fantastici, oare unde o să ajungă? Hai să recunoaștem, din punct de vedere fizic, al rezistenéi, al forței, femeile încă nu reușesc să facă serviciul și jocul la fel de spectaculos ca bărbații. Dacă e vorba de egalitate, sportul recunoaște că bărbații au o forță diferită și pot face mai multe. În antreprenoriat îți setezi mintea pentru marea performanță și îți pui în joc toate resursele.

Dar în business nu există competiție de bărbați și femei. Jucăm pe aceeași piață, cu aceiași consumatori, aceleași legi, aceleași taxe. Ce ne definește pe noi femeile? Eu aș spune că sunt două cuvinte: unul e titlul proiectului dvs, echilibru, și al doilea  – dorința de armonie. Femeia are grijă de cei din jur, e mai înclinată să se uite în jurul ei și asta se transmite și în echipa pe care o conduce. O femeie e mai atentă la echipa pe care o conduce. De exemplu în 2008, în toamnă, am intrat într-o criză mondială fantastică și am observat că peste noapte toți clienții și-au înjumătățit bugetele de marketing. Foarte multe trusturi de presă au preferat să se uite la scăderea bugetelor și prima măsură pe care bărbații-manageri – eu cred că sunt singura femeie antreprenor care am un business 100% în liga I în domeniul comunicării – au făcut-o a fost că au preferat să reducă personalul în procent cu reducerea cifrei de afaceri.

Ce am făcut eu: 5 sau 6 ani m-am străduit să securizez locurile de muncă,  să consolidez echipa, să vin cu zâmbetul pe buze la serviciu, pentru că oamenii aveau rate și copii.
O parte a presei preferă să scrie că ți-a scăzut cifra de afaceri cu 30-40%, în loc să vadă că ai păstrat o echipă.

Un alt exemplu, ce fac femeile în momente de criză: noi ne-am coalizat. Femeile manager, femeile care îți susțin de cele mai multe ori familiile, ne-am coalizat în asociația femeilor de afaceri și când ne-a fost mai greu ne-am unit ca să împărtășim din lucrurile care ne frământau, să lucrăm între noi și să ne susținem. În 2009, când era mai greu și toată lumea își închidea porțile, am cumpărat cu 10.000 de euro un aparat pentru spitalul de copii. Oamenii te urmează când îi motivezi în acet fel, când îi înțelegi. Cei care au rămas alături de mine categoric vor fi motivați să construiască în continuare.

Știe toată lumea : e extrem de greu să fii și acasă pentru familia ta, să fii și frumoasă, cochetă, să fii la curent cu tendințele modei, și la serviciu, și la evenimente de genul acesta, și să-ți păstrezi zâmbetul pe buze.


 

anna horvathAnna Horvath (foto stânga) e prima femeie ajunsă în fotoliul de viceprimar, din istoria orașului Cluj-Napoca. Chiar dacă ajunge în această calitate datorită funcției pe care o are într-un partid politic, UDMR, în trei ani cât a avut acest mandat, plus cei dinainte când a ocupat alte funcții din administrație, Horvath a reușit, alături de colegele sale din Consiliul Local, să bifeze între altele și un proiect pentru egalitatea de șanse între sexe: Cluj-Napoca a aderat la Carta egalității între femei și bărbați. „Într-o logică extraordinară, anuarul a căutat să pună în lumina reflectoarelor acele domenii care în practică nu se bucură de această lumină a reflectoarelor”, a spus ea. Clujul iese în evidență, după cum spune și ea, prin faptul că în Cluj și Consiliul Județean a aderat la această cartă, chiar cu șapte ani mai devreme, „probabil și datorită faptului că la acea vreme avea un vicepreședinte femeie”, după cum spune Horvath.

luciamorariu


Lucia Mocariu (foto dreapta) conduce de mai multă vreme una dintre cele mai mari agenții de turism din țară, Eximtur, și a fost pentru o perioadă și secretar de stat în ministerul Turismului. Nu a fost, însă, o experiență care s-o încânte, după cum recunoaște chiar ea: „eu nu sunt politician. Prezența mea n guvern a fost determinată de o relație de proetenie mai veche cu premierul de la acea dată. Tot ce am realizat, inclusiv în acea nefericită funcție de secretar de stat, se datorează companiei Eximtur și femeilor care sunt preponderente ca număr de angajați, în total avem 150. Locul în care m-am simțit cel mai mult discriminată a fost la Guvern; acolo, mai mult ca în mediul privat de afaceri, femeile muncesc și bărbații conduc. Asta am simțit”.


 

Anuarul „Femeia în viziunea mass-media – factor de echilibru și egalitate” reunește, într-o formulă tipărită integral color, aproape toate interviurile publicate până la această dată pe site-ul proiectului, presaclujeana.impotrivadiscriminarii.ro, dar și o parte dintre textele publicate la secțiunea /resurse a acestuia. Managerul proiectului, Diana Coman, explică geneza proiectului: „Acum doi ani, împreună cu Cosmina Fernoagă, încercam  să punem bazele primului astfel de proiect pentru jurnaliști, din regiunea Nord-Vest. E prima dată când jurnaliștii participă, văd cum se cheltuie banii și e o șansă de a aduce mass-media pe partea cealaltă a implementării unui proiect european. Am selectat 420 de femei din instituțiile speciale și din spitalele din subordinea CJ Cluj, care au participat la cursuri de infirmiere și pedagogi sociali, acum au un certificat pe care-l pot folosi oriunde în Europa”.

IMG_4155_1024x682

Unul dintre elementele importante ale acestui proiect, pentru jurnaliști, a fost un training susținut de o reputată jurnalistă și trainer din partea agenției de presă Reuters, Fiona Anderson. „Am venit un jurnalist adus de la Reuters, o doamnă cu o carieră impresionantă care ne-a impresionat și pe noi, cred că am învățat cu toții ceva de la ea. Am învățat că inclusiv în țările dezvoltate există stereotipuri”, a spus ea.

IMG_4229_1024x682Moderatorul discuției a fost jurnalistul Ciprian Aron, el însuși parte din „grupul-țintă” de 30 de jurnaliști ce au fost instruiți cum să relateze obiectiv și să se ferească de prejudecățile de gen. „Am avut șansa a două interviuri și jumătate, dar la unul care a intrat doar pe platformă pentru că subiectul nu era din județul Cluj, era domiciliată în Australia. Avea o poveste incredibilă, plecase la 23-24 de ani, la terminarea facultății. A devenit un scriitor de succes. Un bărbat s-ar opri pe la jumătatea drumului, dar o femeie nu face lucrul acesta.  Îi mulțumesc Cosminei, nu-mi pare rău pentru timpul afectat în interviuri și chiar sper să fie o continure. Ar merita să mai scoatem un anuar”, conchide el.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Specializări la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.