Închide

Ce îi lipsește Clujului pentru a fi mai bine în centrul orașului. Exemplul Bologna

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - oct. 26, 2017 2 1627

Au recomandat membrii Comisiei de Transporturi din Parlamentul European după o vizită la Cluj, au reiterat arhitecți străini sau autohtoni oferind exemple ale unor orașe europene din vest – centrul orașului trebuie să fie al pietonilor, nu al mașinilor.

Primarul Boc s-a arătat verbal de acord, însă a găsit o scuză pentru politica pașilor de furnică: orașe precum Copenhaga au început să pună pietonii și transportul velo pe primul loc, foarte devreme, în anii 60, de asta acum la ei este mult mai bine.

Recent, un arhitect clujean a mers mai departe, după o vizită în Bologna – Italia. El a subliniat că, de fapt, orașul are nevoie de „o strategie fermă și fără compromisuri” referitoare la accesul mașinilor în centrul Clujului. „Orice argumente automobilistice sunt depășite. Cel puțin dacă direcția de mers e îndreptată înspre Europa. Căci dacă ne alegem Asia, atunci da, Clujul va rămâne un etern ghem de mașini înghesuite unele într-altele”, adaugă arhitectul.

Dan Clinci, arhitect coordonator al asociației Urbannect, dar și cel care s-a ocupat de temele unor concursuri de soluții – reabilitarea Turnului Pompierilor sau masterplanul Someșului – pentru Primăria clujeană, a oferit mai multe cadre din orașul italian Bologna cu mesajul clar pentru Cluj: „privește și învață”.

Aceasta e adresat orașului și privește modul în care italienii au rezolvat parcările în centrul orașului și traficul pe bulevardul principal. Centrul istoric este aproape total pietonalizat, iar parcări s-au amenajat doar pentru scutere sau biciclete. „Explicatía se regăsește într-o strategie fermă și fără compromisuri privitoare la accesul autoturismelor în centrul istoric”, a adăugat Dan Clinci.

Acesta a subliniat că Primăria din Bologna are în față o parcare pentru biciclete tocmai pentru a oferi un exemplu.

Imaginile vorbesc de la sine:

sursa foto: Dan Clinci

sursa foto: Dan Clinci

sursa foto: Dan Clinci

sursa foto: Dan Clinci

„Accesul autoturismelor în centrul istoric este permis doar cu respectarea unui regulament riguros: riveranii pot accesa centrul doar dacă au posibilitatea să parcheze mașina altundeva decât pe stradă. Cei care fac demonstrația că au neapărată nevoie să acceseze centrul cu autoturismul pot să facă asta doar de câteva ori pe săptămână și atunci în schimbul unei autorizații electronice plătite cu 5 euro pe oră. Aprovizionarea magazinelor se face doar în zorii zilei. În rest, accesul în zona centrului istoric este rezervat doar transportului în comun, vehiculelor electrice bicicletelor/scuterelor și pietonilor. Ba chiar unele porțiuni generoase ale carosabilului devin pietonale pe parcursul unor intervale orare. Această politică de curățare a orașului de trafic auto este o luptă pe care Bologna a început-o în anii 80, o luptă tenace și insistentă dar care a reușit să aducă orașul la dispoziția pietonilor și în special a turismului.

Astăzi bolognezii sunt convinși că e mai bine să vină cu autobuzul până în centru și că pot foarte bine să ia masa pe terasele amenajate pe trotuare. Ei au învățat că nu se moare dacă nu ai mașina parcată sub nas. Orașul respiră, e civilizat și alert, pietonii circulă în voie fără să facă slalom printre mașini parcate, într-un cuvânt te simți pe o planetă dedicată oamenilor și nu cutiilor lor de tablă”, a remarcat arhitectul după o vizită recentă în orașul italian.

sursa foto: Dan Clinci

sursa foto: Dan Clinci

sursa foto: Dan Clinci

Dan Clinci a subliniat că Bologna e un răspuns la veșnica îngrijorare asupra traficului. „E normal să ai un trafic sufocat dacă ai peste 300.000 de oameni care vor cu toții să circule cu mașina. E absurd să crezi că există soluții alternative. E ori,ori. Vrem să mergem cu mașina în centru, atunci avem trafic sufocat, în mod cert. Vrem un oraș al teraselor și al plimbărilor lungi de-a lungul fronturilor istorice?- atunci renunțăm la mașini și la confortul ăsta de a ne parca în centru. Depinde ce vrem. Atât noi cât și cei care așteaptă ceva de la noi. Nota de completare: Bologna are vreo treisute și vreo saptezeci de mii de locuitori și aproximativ optzeci de mii de studenți. E frapantă asemănarea cu orașul nostru din punct de vedere demografic. Sigur că țesutul urban e mai fermecător, mai bine conservat, mai profund european. Însă ce doresc să spun aici e că este mult mai accesibil. Orașul poate fi consumat de la nivelul ochiului, în plimbare. E de reflectat aici. Pentru că orice argumente automobilistice sunt depășite. Cel puțin dacă direcția de mers e îndreptată înspre Europa. Căci dacă ne alegem Asia, atunci da, Clujul va rămâne un etern ghem de mașini înghesuite unele într-altele”, a mai spus arhitectul clujean.

El a conchis că: „Soluția este în tăblițele din imaginile atașate”:

sursa foto: Dan Clinci

sursa foto: Dan Clinci

Ce rezultă:

sursa foto: Dan Clinci

sursa foto: Dan Clinci

sursa foto: Dan Clinci

sursa foto: Dan Clinci

sursa foto: Dan Clinci

În Cluj, încă în buricul târgului, Primăria ține o parcare cu barieră pe motiv că aduce venituri grase la bugetul local, iar în curtea administrației locale a fost amenajat un parking suprateran.

Abia anul acesta Primăria a limitat acordarea de abonamente nenominale în centrul orașului (în zona 0), apoi a întors foaia și a arobat excepții pentru Bănci și Univesități. De doi ani, oficialii anunță că vor pune taxă pentru mașinile care intră în centrul istoric, așa cum se întâmplă în orașele europene. Însă doar declarativ. Deocamdată administrația se tot chinuiește să facă benzi dedicate pentru mijloacele de transport în comun, delimitatea cu stâlpișori, cu un parcurs de 1,4 kilometri. Dacă ele vor mai funcționa la iarnă, încă nu se știe, mai ales că stâlpișorii trebuie îndepărtați ca să se facă deszăpezirea în oraș.

Anul acesta (2017) s-a pietonalizat o bucățică din Piața centrală a orașului (latura de vest a Pieței Unirii) care urma să devină toată pietonală încă din 2005, după un concurs de soluții organizat chiar de municipalitate.

Primarul Emil Boc tot spune că viitorul este al pietonilor și al transportului velo, dar se scuză pentru că nu face nimic declarând pe la posturile de radio din Cluj că alte orașe cum e Copenhaga au început foarte devreme să pună pietonii pe primul loc (anii 50-60), de aceea sunt acum mai avansați.

 

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

2 comentarii

  1. pai alte orase europene au centuri.. alte orase europene au riscat scaunul de primar.. desigur, cand supi omului ca nu mai ai voie cu masina pana in usa se supara si poate nu te mai voteaza…

Scrie un comentariu