Închide

Cazul „refațadizarea” de urgență pe patrimoniul Clujului. Ministerul Culturii a trimis către Boc rețeta corectă

ActualitateAdministrațieTop NewsUncategorized by Actual de Cluj - ian. 12, 2016 0 648

Vârful de „harpon” lovește încet și ritmic suprafața gri. Pe fațadă apar niște puncte, apoi câteva linii fine fug pe bucata de clădire și, în final, fisurile nou răsărite fac să cadă frânturi de tencuială. Rămâne în loc o bucată ceva mai întunecată decât fațada gri, care are conturul unei peninsule. E rezultatul acțiunii de început de săptămână, în demersul pornit de primărie în centrul istoric. Se dau jos bucăți de clădiri care ar reprezenta pericole pentru trecători, din cauza stadiului avansat de degradare în care au ajuns imobilele din centrul istoric al orașului. După incidentul din decembrie, când o bucată din fostul hoetel Continental a căzut rănind o trecătoare, în acest început de an primăria a început „curățenia”, alături de Poliția Locală și echipaje de la ISU. A reacționat societatea civilă, a reacționat chiar şi Ministrul Culturii (pe Facebook). S-au formulat de la Ministerul Culturii recomandări privind felul în care se face intervenția. Scopul: evitarea distrugerii monumentelor, în timpul procesului care vizează siguranța cetățenilor.

Anul a început cu intervenții la Palatul Elian de pe strada Horea. Acțiunile au continuat și în această săpămână. Luni pe Eroilor echipajele sunt „pe teren”. Mașina roșie de Pompieri „leviteazăla o palmă de pământ, iar brațul utilajului îi duce pe cei din echipa de intervenție până sus, ca să verifice fațadele de pe Eroilor (nr. 17 și 21). Se înlătură „elementele periculoase”. Luni, pe Eroilor, dacă vrei să găsești vreun specialist în Patrimoniu în acțiune, nu prea ai noroc. „Azi sunt doar cei de la poliția locală”, te informează cei din echipă. „Uite, uite acolo – elementul acela e în echilibru precar. Abia se mai ține. Și e fix deasupra porții”, se constată de jos. Între timp, echipele își fac treaba – se îndepărtează elemente de pe cele două clădiri din program – de la nr. 17 și 21. Se fac și fotografii, pompierii, care intervin, sus, au niște aparate mici sau telefoane. O parte din bucățelele îndepărtate de pe fațadă se adună într-o cutie pregătită alături. Pentru restul – există măturile firmei de salubritate , pregătite să ducă în tomberoanele din gang ce a mai rămas.

 

 

„Atitudinea asta de “gospodar” a primarului e de necrezut: să vină Ministrul, să se ocupe el, dacă are ceva de comentat”, zice, aflat în trecere pe Eroilor, un arhitect clujean, amintind de reacția edilului după intervenția ministrului Culturii, care a „amendat” pe Facebook acțiunea de la Cluj. „O să-mi fac o firmă, ca să tencuiesc ce se dă jos”, se lansează o glumă din echipa care urmărise intervenția ISU, supravegheată de Poliția Locală. Atât azi. Mâine mai urmează.

image (13)

 

Procesul, explicat de arhitectul șef al Clujului

Administrația locală a pornit un program de refațadizare a clădirilor din centrul istoric în 2013. Din păcate, atitudinea proprietarilor de clădiri dar și legislația contradictorie a ținut programul în loc, spune arhitectul-șef al municipiului, Ligia Subțirică. Soluția cu intervențiile de urgență, contestată de societatea civilă care a angrenat și un scandal cu Ministerul Culturii, a fost luată de primăriei după ce în cazul Continentalului, un element de fațadă a picat pe un trecător. La cererea primarului. „Pe programul de refațadizare a clădirilor din centrul istoric, lansat de primăriei, era nevoie de acordul unanim al proprietarilor unui imobil, notă tehnică făcută de expert, iar apoi trebuia ca proprietarii să inițieze documentația pentru a le repara. Câteva clădiri au, restul nu, iar ca proprietarii să se încadreze în cele 60 de zile, nici vorbă. Nici nu s-au încadrat, sunt și proprietari și nu fac nimic, asta e, am spus să îi executăm. Cum să îi executăm că în lege spunea că îi amendează prefectul? Cum să îi amendeze prefectul dacă primăria este cea care constată? Asta s-a întâmplat din 2013 până la finalul lui 2015 când a modificat Ministerul legea. Acum poate să-i amendeze primăria. Dar nu-i prea potrivit pentru că amenzile sunt între 5000-8000 lei, pe apartament. Or, cu banii aștia mai bine contribuie la fațadă. Și în plus, nici nu au. Așa că programul de refațadizare o să fie așa, pe termen lung. Voi o să mai apucați, cei tineri. Pentru alte generații nu garantez. În aceste condiții, domnul primar a cerut ca, din ce avem inventariat, să intervenim acolo unde există pericol, după cazul Continental și cazul Eroilor, cel din urmă apărând în presă, dar nefiind inițiativa primăriei pentru că locatarii de acolo au fost cei care au chemat ISU pentru că s-au speriat că vor cădea elementele”, a spus arhitectul-șef.

În 2013, administrația locală a inventariat clădirile din centrul istoric al orașului, stradă de stradă, acordând note de la 0 (stare perfectă) până la 5 (stadiu avansat de degradare). La final de 2015 și început de 2016, aceste clădiri au mai fost văzute o dată pentru a se vedea dacă au mai suferit transformări. Între timp, primăria a făcut o licitație care, cu greu, a fost atribuită. „Niciun expert nu voia să vină să lucreze pe centrul istoric. Până la urmă a venit o firmă, cu expertul Damian, într-adevăr neatestat de Ministerul Culturii, însă cu atestat pe structură și reszistență a clădirilor de la Ministerul Dezvoltării. Pentru că, de fapt, acest lucru ne interesează în faza de intervenții de urgență. Expertul s-a dus la clădirile reinventariate de noi, dar și la altele și a făcut note de constatare, ca Doamne ferește să nu cadă elemente de fațadă în capul trecătorilor. Apoi noi am făcut o ședință la primăriei cu ISU, direcția de Monumente și am cerut să ni se dea avizul de intervenție. Atât zice legea, notă și aviz, nimic altceva. Nici memoriu, nici acte de proprietate, vom completa pe parcurs sau la finalul lucrărilor cu alte documente, probabil vom întocmi și documentații de reabilitare. Problema cea mai complicată nu era pentru noi, experți sau monumente ci pentru Juridic – cum să intervii pe o proprietate privată care nu era a ta. Așa, Juridicul a venit cu o propunere de eliberare a autorizațiilor și de lunea trecută s-au început intervenții pe Horea, la palatul Elian. Atunci în presă a apărut o poză de pe Eroilor, unde primăria a pus doar cordonul bicolor și de atunci a început scandalul. Noi l-am chemat pe Florin Șandor, șeful serviciului de control urbanism care a fost la intervenția de pe Horea și a înghețat pe teren. El ne-a spus că doar s-a dat jos tencuiala. Au fost și câteva cuburi de pe fațadă care s-au dat jos și au fost luate în custodie la Direcția tehnică a primăriei. Elementele prețioase trebuie îndepărtate și luate, doar dacă prezintă pericol sau risc de a cădea. Pe acest fond bogat în sentimente, s-a publicat poza de pe Eroilor, apoi s-a alarmat toată țăra, inclusiv Ministrul Culturii.  Așa ministerul a făcut o serie de recomandări la Direcția de Cultură. Verbal ne-au cerut podine peste trotuare, dar e complicat pentru că e vorba de construcții masive pentru care trebuie făcute calcule, ca dacă pică ceva să nu treacă prin scândură. Ne-am gândit apoi să punem plase. însă directorul tehnic, Virgil Poruțiu, ne-a spus că e imposibil de montat fără să existe schele. Soluția este tot asta, cu intervențiile de urgență”, a mai afirmat Subțirică.

17 clădiri au autorizație de construire pentru intervenții de urgență. La fiecare intervenție trebuie să participe și Direcția de Cultură care are, pe lege, această obligație. „Arhitectul Pop Virgil de la Direcția de Cultură a fost la finalul săptămânii încă o dată pe teren să verifice corespondența între expertize și realitatea faptică. Întâi ministerul a fost dramatic. Apoi, nu chiar așa. Noi am spus că ne oprim, dar să semneze cine decide asta și își asumă. Așa s-a decis să se meargă mai departe. Noi constatăm în continuare, trimitem cazurile la Direcția de Cultură care ne va da avizele în funcție de recomadările ministrului. Nu vrea nimeni să distrugă nimic. Vă garantez că Florin Șandor nu pune mâna pe nimic ce nu e autorizat. El e reprezentantul primăriei la aceste acțiuni. Noi am trimis la minister documentațiile pentru restul de cazuri, în afară de cele deja autorizate”, a adăugat Subțirică.
În paralel cu programul de interevenții de urgență la fațade, anul acesta administrația locală va lansa o licitație de proiectare și execuție pentru 10 clădiri din centrul orașului care se vor face pe cheltuială de la bugetul local, urmând ca banii să fie recuperația de la proprietari, unde este cazul. „Cade sau nu cade, asta e subiectul. Desigur sunt degradări la sistemul de colectare a apelor, la jgheburi, burlane. Acelea nu poți să le dai jos pentru că va curge apa pe fațade. Ele trebuie să intre într-un program mai consistent de reparare a anvelopei și acolo ne împiedicăm de proprietari și de aspectele deja menționate. E foarte dificil. Degeaba fac eu anvelopa dacă am igrasie care urcă prin subsol. Fac și se dărâmă iar. Trebuie făcută expertiza imobilului, de la fundație până la coama de acoperiș și văzut tot ce nu e bun. Poate sunt căpriori putreziți, poate e atac de mucegaiuri la partea lemnoasă, poate sunt fisuri și la 45 de grade sunt cele mai grave, dar nici restul nu-s o plăcere. Trebuie decopertat unde-s fisuri, te uiți la zidăria din interior. Expertiza e foarte importantă, oferă o soluție groso-modo. Desigur unde e monument trebuie și un aviz de la Ministerul Culturii. Să fie făcută de experți atestați – pe monumente și pe rezistentă. Sunt șanse să mai vină și alte loturi de clădiri care să se refațadizele în afară de cele 10. Poate și proprietarii se vor sesiza. Sunt altele pentru care am dat autorizații și s-au făcut pe cheltuiala proprietarilor – librăria Universității pe banii lor, arhiepisopia are autorizație, muzeul farmaciei are”, a mai precizat arhitectul-șef al orașului.

„Presa e interesată de subiect, societatea civilă e interesată, primăria nu prea pare interesată de noutăţile apărute (după discuţiile de la Ministerul Culturii, n.red.), să ne cheme la o discuție, cu toată lumea. Din câte știu, cei de la primăria ar fi trebuit să primească acum, la început de săptămână un set de instrucțiuni de la Ministerul Culturii. Au sesizat și ei ceea ce am sesizat și noi: lipsa echipei, lipsa de specialiști de care ar fi nevoie la o astfel de acțiune. Un inginer nu e suficient, cum nu e suficientă pentru această problemă complexă nici bunăvoința domnului Pop Virgil, care face muncă voluntară”, spune Szabolcs Guttmann, președintele Filialei Transilvania a Ordinului Arhitecților din România. Acesta subliniază că în expertizele realizate de inginerul angajat de primărie se menționează și măsuri care protejează pietonii, fără să distrugă elemente din clădiri (instalarea de tuneluri și pânze de protecție).

Instrucțiunile au fost trimise.

Ministrul Culturii a formulat un set de instrucțiuni după ce s-a arătat ingrijorat cu privire la intervențiile făcute de primărie în Cluj-Napoca, inclusiv la clădiri monument de clasa A. Aceste instrucțiuni privesc exercitarea competențelor de emitere a avizului Ministerului Culturii pentru intervențiile de punere în siguranță a elementelor și părților de construcție care prezintă pericol public, elemente ale monumentelor istorice, construcțiilor din zonele de protecție ale monumentelor istorice și din zonele construite protejate și ale altor construclii pentru care s-a instituit un regim de protecție din punct de vedere cultural prin documentații de urbanism. Acestea urmează să fie implementate de toate Direcțiile Județene de Cultură din țară și de cea a municipiului București.

Potrivit setului de instrucțiuni, documentațiile trebuie să fie girate de un arhitect cu drept de semnătură, iar în funcție de tipul intervenției (la stuctură, la elementele estetice) și de către un expert structurist atestat/respectiv un restaurator. Cel puțin una dintre persoanele care își insușesc și asumă documentația este specialist sau expert atestat al Ministerului Culturii.

Toate documentațiile depuse la Direcțiile de Cutură trebuie să conțină o parte scrisă și imagini și următoarele date:

identificarea obiectivului şi a regimului acestuia de protecție;
identificarea și localizarea elementelor care prezintă pericol public și descrierea situației acestora și a cauzelor pentru care sunt considerate pericol public,

intervenții propuse pentru înlăturarea pericolului public pentru fiecare element sau tip de element, tehnici și utilaje;

în cazul in care se vor extrage și depozita elemente ale construcției, identificarea locului de depozitare, descrierea condițiilor asigurate, identificarea persoanei sau a structurii responsabile de protejarea elementelor până la reinstalare;

fotografii ale situației existente cu marcarea elementelor care prezintă pericol public și localizarea intervențiilor propuse în vederea inlăturirii pericolului, frontale și în perspectivă, pentru fiecare element sau tip de element în parte, fotomontaje;

scheme care descriu starea actuală și intervențiile propuse

Cine solicită avizul pentru intervenții de urgență trebuie să anunțe cu o zi înainte data și ora efecturării respectivei intervenții dar și să prezinte, la final,  un raport privitor la intervenție care va conține documentare fotografică a acesteia și va face referire la relația între intervențiile avizate și cele efectuate.

Supravegherea intervenliilor efectuate pentru inlăturarea pericolului public se face direct, în zona de intervenție, de un specialist sau expert atestat de Ministerul Culturii.

 

Text: Luminița SILEA, Kristina REȘTEA

Nici un comentariu

Scrie un comentariu