Închide

Cât te costă să stai cu magazinul în centrul orașului. Vezi cum se situează Clujul pe harta națională a chiriilor

EconomieTop News by Kristina Reştea - aug. 11, 2015 0 704

Spațiile comerciale situate pe arterele principale ale orașului se închiriau în primul semestru al anului cu 14-20 de euro/mp, în scădere abia sesizabilă față de nivelul din 2014: 15-21 euro/mp, conform analizei semestriale a evaluatorilor de la Darian. Pe arterele secundare, chiriile ajung la 9-15 euro/mp. Ca pe fiecare segment al pieței imobiliare, și la spații comerciale Clujul se situează la limita de sus a prețurilor. Chirii comparabile se găsesc însă în orașe ca Sibiu (12-23 euro/mp) sau Timișoara (15-20 de euro/mp). În București, spațiile comerciale situate pe arterele principale se închiriază cu 35-45 €/mp/lună, fără TVA, respectiv cu 18-23 €/mp/lună, fără TVA, pe artere comerciale secundare.

Interesul pentru astfel de spații se pare că a crescut la Cluj în această prima jumătate a anului: rata de neocupare pe arterele principale a scăzut la 8% în semestrul I din 2015, de la 15% în 2014. În continuare însă centrul Clujului e mult mai puțin atractiv pentru marii retaileri, care și-au concentrat prezența în cele două mari centre comerciale: Polus Center și Iulius Mall, zona centrală rămânând preferată de operatori de magazine second hand, de tip outlet și, desigur, restaurante și cafenele.

Spre exemplu, lanțul de librării Cărturești tocmai și-a deschis a doua unitate în Cluj, alături de cea deja operațională în Iulius Mall. Noua librărie e tot într-un mare centru comercial – în Polus Center. Asta deși reprezentanții Cărturești căutau de câțiva ani un spațiu stradal potrivit. “Am deschis acum pentru că a existat oportunitatea acestui spaţiu liber. Tot în mall pentru că deocamdată raportul costuri-profit e mai bun decât in centru. Nu am renunţat la ideea unei librării în centrul Clujului, dar deocamdată nu am găsit un spaţiu satisfăcător (luând în calcul amplasare, arhitectura, suprafaţă, chirie, potenţial de vânzare)”, a menţionat pentru Actualdecluj.ro Mihai Mateiu, responsabil de PR pentru Cărtureşti Cluj.

La nivel națonal, spun reprezentanții Darian, piaţa spaţiilor comerciale din prima jumătate a anului a rămas oarecum „îngheţată„, cererea de spaţii comerciale venind din partea aceloraşi jucători care au activat pe această piaţa şi în anii anteriori, fiind vorba cu precădere despre operatorii food and beverage şi ancorele internaţionale cu planuri de extindere la nivel naţional. „Având în vedere că, în România, o mare parte a veniturilor populaţiei sunt orientate către produsele alimentare şi de larg consum, există încă o competiţie mare pentru extindere în rândul comercianţilor din industria alimentară. În marile orașe miza este la nivelul hyper- şi supermarket-urilor, iar în orașele mai mici, cu putere de cumpărare redusă, este la nivelul magazinelor de proximitate”, arată analiza evaluatorilor. În lista cu inaugurări de spații comerciale, Clujul este absent în 2015. Singurul proiect de mari dimensiuni pe acest segment este inclus în cadrul complexului aflat acum încă în lucru pe fosta platformă Ursus (Calea Mănăștur). Astfel, dezvoltatorii Platinia au în proiect, alături de apartamente și un shopping mall pe două niveluri care va însuma aproximativ 13.000 de mp de magazine, cafenele și restaurante. Finalizarea complexului comercial este programată pentru decembrie anul viitor, așa că nu „prinde” lista proiectelor de 2015

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.