Închide

Când vine Uber la Cluj? „Emisarul” aplicației care vrea să schimbe transportul urban a ajuns în oraș

EconomieTop News by Kristina Reştea - iun. 09, 2015 0 2985

 

Povestea aplicației a început cu doi antreprenori în serie, după ce aceștia, ajunși în capitala Franței, au fost nevoiți să lupte în traficul parizian și să prindă aici taxiuri. Cum ar fi să apeși pe un buton și să îți vină o mașină? Și, căutând răspunsul la această întrebare, cei doi au devenit fondatorii acum celebrului Uber care a speriat taximetriștii din întreaga lume. În februarie, aplicaţia americană care îi permite oricărui şofer fără antecendente penale să transporte pasageri în maşina proprie, a ajuns și în Bucureşti. Apoi a apărut un proiect de lege și o lege care au pus sub semnul întrebării funcționarea aplicației. Uber nu s-a oprit însă, iar planul companiei ar fi să se extindă în țară. Clujenii îl vor și ei de ceva timp (cei de la Uber au deja date în acest sens). Venim în curând, spune, de la conferința Techsylvania, la Cluj, reprezentantul companiei, Jambu Palaniappan, Regional General Manager pentru Europa Centrală și de Est.

Uber a ajuns până acum în 58 de țări și 311 orașe și se extinde, arată reprezentantul companiei, de pe scena conferinței Techsylvania. În singurul oraș din România unde aplicația a ajuns până acum, în București, timpul mediu în care o mașină ajunge la client este de 6,12 minute, potrivit cifrelor companiei. Creșterea numărului de utilizatori pentru astfel de aplicații ar revoluționa transportul urban, susține reprezentantul companiei: deplasarea devine mai rapidă, mai eficientă și mai ecologică, iar scăderea numărului de mașini care aglomerează orașele e una dintre primele consecințe ale extinderii tehnologiei. Sau cel puțin asta susține Palaniappan. „Eu în Germania nu mai am nevoie de mașină”, întărește moderatorul Philipp Kandal, german care conduce un business în IT la Cluj.

Nevoia pentru astfel de servicii este foarte mare în orașe în care transportul public nu este foarte bine dezvoltat, mai subliniază reprezentantul Uber, care amintește și beneficiile în ceea ce privește siguranța călătoriilor: cu această aplicație, șoferul știe pe cine ia în mașină înainte să își întâlnească clientul, iar plata este asigurată (totul se întâmplă prin intermediul tehnologiei). Doar fiindcă ceva funcționează acum, nu garantează succesul, mai cred creatorii Uber. Așa că… „inovăm în continuare”, spune responsabilul de piața din Europa Centrală și de Est. Sunt căutate îmbunătățiri chiar și în ceea ce privește identificarea de soluții noi pentru modalitățile de plată.

“Tot mai mulți șoferi vin la noi. Clienții încep să folosească tot mai des aplicația. Dacă inițial aceasta era utilizată mai ales în weekend sau pentru a ajunge la aeroport, acum ea este tot mai des folosită pentru drumuri de afaceri în timpul zilei”, spune Jambu Palaniappan. “Scopul nostru este să reducem numărul de mașini necesare, în așa fel încât și un oraș cum e Clujul să funcționeze mai eficient. Gândiți-vă cum ar fi ca acum, când ieșim din această sală, să mergem fiecare la mașina lui. Sau cum ar fi să împărțim patru oameni o mașină! E nevoie de mai puține mașini în trafic și costurile scad la un sfert pentru fiecare”, arată reprezentantul Uber. Cu ajutorul tehnologiei, se pot identifica locurile în care e nevoie de șoferi ori se pot sincroniza drumurile mai multor clienți care au de ajuns în aceeași zonă, pentru eficientizarea transportului. Palaniappan anticipează și întrebarea cunoscătorilor, având în vedere că în Cluj există deja interes de a descărca această aplicație care nu e încă valabilă în România în afara Bucureștiului. Când veniți la Cluj? „Curând”, e răspunsul șefului de regiune al Uber. Cât despre problemele legislative care au apărut aici în calea proiectului, reprezentantul companiei are un răspuns diplomat. Reprezentanții autorităților trebuie să înțeleagă că acesta e viitorul, iar Uber nu e un serviciu de taximetrie, spune omul companiei. „Dar noi suntem pentru reglementarea domeniului”, nu uită să menționeze Jambu Palaniappan.

Termen pentru Cluj: 2015

Înainte ca invitatul Techsylvania să fugă spre aeroport (fără Uber), mai avem timp să preluăm o impresie. Cum e traficul de Cluj și cât de interesant e asta pentru Uber? „E teribil! Am venit pe jos până aici (la Casa de Cultură a Studenților, locul de desfășurare a conferinței, n.red.) de la hotel, fiindcă mi s-a spus că e mai rapid așa decât să iau un taxi. Și hotelul se află cam la 2 km distanță. Cred că, pe termen lung, ideea este să apelăm la o altă soluție în loc să avem toate aceste mașini pe care le conduce fiecare și atâtea mașini parcate peste tot sau aflate în așteptare”, crede responsabilul de piața din centrul și estul Europei. Așadar, cât de curând la Cluj? Sperăm că până la final de an. Nu știu exact când și unde vom ajunge, focusul e acum în București. Dar Clujul e unul dintre orașele interesante”, spune Jambu Palaniappan.

Uber-lupta, în legislație

Aplicația care practică tarife similare cu cele ale firmelor de taximetrie din Capitală și pentru care plata se face doar cu cardul a ajuns în București de câteva luni. Trebuie menționat că după succesul Uber la nivel mondial au apărut numeroase proteste din partea şoferilor de taxi, care se plâng că astfel de servicii intră pe piaţa companiilor de taxi fără să fie nevoite să suporte costuri la fel de mari pentru respectarea reglementărilor şi licenţe. Aceștia nu au contestat doar servicii de tipul Uber, ci au cerut de fapt reglementări stricte în domeniu.

În România, deputaţii au adoptat în mai un proiect de lege privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, prin care este interzis transportul public de persoane contra cost cu un autoturism fără a deţine pentru acesta autorizaţie taxi valabilă. Președintele Klaus Iohannis a promulgat la începutul lunii versiunea modificată a legii taximetriei. Operaţiunile din România nu sunt afectate, au explicat reprezentanții companiei pentru presa centrală, susținând că „acest serviciu, care este diferit ca structură de un serviciu comercial, oferă locuitorilor posibilitatea să împartă o călătorie şi costurile aferente acesteia”. Reprezentanții companiei au mai precizat că au fost purtate negocieri pentru reglementarea serviciilor Uber în România, considerând că legislaţia ar trebui să ia în considerare servicii noi cum sunt cele de ridesharing.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Articole similare