Închide

Când va exista o nouă simulare de traseu fezabil și costuri pentru Centura Metropolitană a Clujului

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - oct. 31, 2018 0 1247

Primăria a semnat în 31 octombrie contractul pentru studiile de fezabilitate și urbanistice asumate la nivel local în vederea demarării proiectului centurii metropolitane a Clujului, un drum de 38 de kilometri, estimat inițial în Masterplanul de Transport al României la 150 de milioane de euro și văzut ca o soluție pentru a rezolva problemele de trafic din municipiu.

Administrația locală a anunțat că va avea la finalul contractului o soluție fezabilă de traseu, cu costurile necesare, justificate și detaliate de către asocierea Explan Srl cu Transinvest Budapest kft, SpecialTerv și Cadsil, în așa fel încât să se poată realiz.

Firma clujeană Explan a reușit să demonstreze că Primăria a atribuit inițial contractul unei firme care nu respecta caietul de sarcini și, deși a avut cea mai mare ofertă financiară din 5 depuse, a reușit, împreună cu asociații săi, să rămână în cursă ca singurul ofertant și să obțină contractul pentru centură.

Potrivit Primăriei, studiile pentru centura metropolitană, botezată drum Trans-Regio Gilău – Apahida în Master Planul General de Transport al României, vor fi gata într-un an de zile, termenul asumat de contract. Adică, undeva la finalul lui 2019 se va alege un traseu și se va afla cât va costa acesta, pentru drumul de 38 de kilometri care e gândit de specialiști ca o gură de oxigen pentru traficul din Cluj-Napoca.

În luna iulie 2018, comisia de licitație a Primăriei condusă de directorul tehnic Virgil Poruțiu a atribuit contractul pentru studiile aferente centurii metropolitane către Consitrans, din cinci oferte primite.

Decizia a fost contestată de societatea Explan din Cluj (societatea a mai reușit să arate că o licitație de drumuri a Consiliul Județean a fost ”măsluită”). Aceasta a obținut în luna septembrie o decizie de anulare a rezultatului stabilit de Primărie și de reevaluare a ofertelor depuse.

Inițial, clasamentul la licitație a fost următorul:

Asocierea Eurocerad International, 3TI Progetti Italia Ingenieria Integrata S.p.A cu o ofertă de 12,779,669 lei fără TVA a fost descalificată.

1. SC Consitrans SRL-13,200,202.02 lei fără TVA

2. ACCIONA Ingeniería SA- 15,138,518.3 lei fără TVA
3. Asocierea SKYLINE CENTER S.R.L.- DOHWA ENGINEERING CO. LTD- 16,340,286 lei fara TVA
4. Asocierea Explan Srl cu Transinvest Budapest kft, SpecialTerv și Cadsil –17,180,500 lei fara TVA

După contestația Explan, clasamentul rămas a cuprins doar trei ofertanți, cu mențiunea că CNSC (Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor) a dispus ca ofertele primelor două clasate să fie reevaluate ținând cont de observații clare că acestea n-ar respecta caietul de sarcini (în ceea ce privește activitatea de verificare tehnică a proiectelor de utilităţi):

Asocierea SKYLINE CENTER S.R.L.- DOHWA ENGINEERING CO. LTD s-a retras de la procedură prin faptul că nu şi-a mai prelungit valabilitatea garanţiei de participare (valabilă doar până la finalul lunii august).

1. SC Consitrans SRL-13,200,202.02 lei fără TVA

2. ACCIONA Ingeniería SA- 15,138,518.3 lei fără TVA

3. Asocierea Explan Srl cu Transinvest Budapest kft, SpecialTerv și Cadsil –17,180,500 lei fara TVA

După decizia Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, comisia de licitație a primăriei a descalificat ofertele Consitrans și Acciona și a atribuit contractul către Explan, asociații  dar și următorii subcontractanți – Arcon Ser, Bradolact2001, Construcții Feroviare Mureș  Tg.Mureș,Centrul de Mediu și Sănătate, SC Geologic Site, Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei, Nedi Construcții, NV Construct, Oficiul de studii pedologice și agrochimice Cluj, Planwerk, Protelco, Teaha&Fuzeși SCA, SCIFCAR, GeoSearch, Traffic Audit Consulting, 4 C Project Consulting.

În 31 octombrie 2018, oficialii Primăriei au anunțat că au semnat cu Explan, asociații și subcontractanții săi și contractul de execuție pentru realizarea studiului de fezabilitate, a Planului Urbanistic Zonal și a Detaliilor tehnice de autorizare a construcției pentru centura metropolitană a Clujului.

Primarul a postat pe Facebook și dovada:

Contractul semnat la valoarea de peste 17,1 milioane lei fără TVA presupune realizarea documentațiilor atât pentru drumul principal (centura) cât și pentru drumurile de legătură cu localitățile prin care trece.

”În Master Planul General de Transport al României, Centura Metropolitană (Etapa I) este prevăzută cu 4 benzi de circulație cu o lungime totală aproximativă de 38,8 km, din care aproximativ 31,3 km reprezintă drum nou, iar 7,5 km modernizare drum existent sau drum nou (se va decide la aprobarea variantei de traseu). Drumurile de legătură (Etapa II) propuse conform PUG sunt în lungime totală aproximativă de 33,6 km drumuri noi sau modernizare de drumuri existente. Prestatorul va efectua studiile și analizele necesare atât pentru Etapa I cât și pentru Etapa II, astfel încât în urma acestora să fundamenteze recomandarea unei soluții fezabile pentru Beneficiar și să le detalieze în cele două studii de fezabilitate solicitate (Etapa I și Etapa II). Prestatorul va prezenta minim 3 studii alternative de traseu, în corelare cu PUG și a condițiilor impuse de emitenții avizelor de specialitate. Termenul de realizare a procedurii de întocmire a studiului de fezabilitate final Etapele I și II este de 12 luni de la data prevăzută în Ordinul de începere. Perioada de realizare a studiilor și documentațiilor pentru Etapa 1 respectiv Etapa 2 se va suprapune”, a anunat primarul Emil Boc pe pagina sa oficială de Facebook.

Deci, administrația locală va avea un scenariu pentru traseul centurii abia la finalul lui 2019. În cazul în care va da ordinul de începere a lucrărilor în perioada următoare.

În ultima parte a mandatului de ministru deținut de Ioan Rus, Primăria Cluj a reușit să pună în Masterplanul General de Transport și centura metropolitană văzută de specialiști ca singura șansă pentru Cluj-Napoca de a-și rezolva problemele de trafic. Chiar s-au făcut și simulări dacă ar exista centura și cei care au lucrat la Planul Integrat de Mobilitate Urbană au arătat că centura Clujului va fi cel mai aglomerat drum din țară, mai aglomerat decât sectoarele de autostradă.

Primarul Emil Boc face lobby serios pentru ca autoritățile centrale să pornească proiectul centurii din Cluj văzută de specialiști ca o gură de aer pentru traficul clujean. În lipsa unei reacții ferme de la București, după ce a trimis mai multe scrisori și a dat telefoane miniștrilor transporturilor, Boc a anunțat în luna octombrie 2017 că Primăria vrea să-și asume financiar să susțină demararea studiului de fezabilitate prin organizatea licitației la Cluj, cu dispensă de la centru. Așa s-a lansat licitația pentru studiile centurii în primăvara lui 2018.

Atunci, primarul spunea că, în condițiile în care Primăria va preda studiile Companiei de Infrastructură, un termen optimist pentru construirea centurii ar fi 2023. Aceasta în condițiile în care autoritățile de la București și-ar asuma accesarea banilor europeni pentru proiectul centurii din Cluj.

 

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.