Când încep săpăturile deschise în Cluj-Napoca pentru metrou? Ce estimări au oficialii Primăriei
ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - iun. 25, 2024 0 949
Se lucrează la devierea utilităților și la pregătirea infrastructurii pentru următoarele etape ale investiției. Primarul Emil Boc (care a participat doar la prima parte a ședinței de Consiliul Local din 25 iunie) a arătat că, cel mai probabil în toamnă, cârtițele vor începe lucrările.
„După cum știți, în privința lucrărilor la metrou, acestea au început. Acum se derulează, în continuare, lucrările de deviere de utilități și de pregătire a infrastructurii, astfel încât așa cum este prevăzut, în toamnă să fie aduse acele utilaje care vor lucra în subteran (…) E vorba de aceste «cârtițe» necesare pentru săpături, deci un model al acestor utilaje va fi și la Cluj, vor fi două exemplare, pentru că sunt două tunele de executat, dus-întors. După aceea urmează să fie pregătită intrarea în subteran. Se lucrează constant pe șantier”, a spus primarul Emil Boc în cadrul ședinței.
Întrebat când vom avea în Cluj-Napoca săpăturile deschise pentru executarea celor trei stații din proiect, viceprimarul Dan Tarcea a arătat în cadrul aceleeași ședințe că estimează ca aceste săpături care vor afecta municipiul nu se vor executa în 2025.
Potrivit oficialilor, după ce ”cârtițele” vor ajunge în Cluj-Napoca (în toamna acestui an) va fi nevoie de două luni și jumătate pentru montarea lor și pentru introducerea în pământ. Apoi va începe săparea efectivă a tunelurilor. „După ce le vom vedea în pământ, în Florești, vom vedea cum evoluează lucrările și vom putea oferi alte informații”, a mai arătat Tarcea.
Lucrările la metroul Clujului au fost deschise oficial în Florești, în zona străzii Șesul de Sus, unde oficialii Clujului dar și cei ai Guvernului României au pus în 5 iunie prima lopată la viitorul tren subteran care va duce la descongestionarea traficului . Șantierul a fost marcat simbolic cu o tăbliță care anunță oamenii că, unde s-a pus prima lopată de pământ, va fi stația Calea Moților.
Lucrările vor avea o durată de execuţie de 8 ani. Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a declarat că linia de metrou va deveni complet funcțională în 2031 când se mizează pe un număr de 164.000 de călători/ zilnic.
Autorizația pentru șantier este asumată în regim de îndată de către Consiliul Județean Cluj, fiind eliberată în 21 mai de către instituție. Termenul ei este până în 2 decembrie 2031.
Metroul din Cluj e un proiect complet automatizat, unul de pionierat, cel mai mare proiect la cheie din țară și unul dintre cele mai mari din Europa.
„Linia de metrou va fi în întregime subterană și va străbate zona metropolitană Cluj-Napoca pe o lungime de 21 de km, având 19 stații și un depou, fiind construită din două tuneluri circulare, fiecare având o cale de rulare și un diametru de 5,5 m. Ambele tuneluri vor fi forate cu două echipamente specializate TBM, numite cârtițe sau șobolani în limbaj popular. În prima parte a liniei de metrou, între stația Țara Moților din Florești și Mănăștur, tunelurile vor avea o adâncime între 26 și 67 de metri, iar plecând din stația Sfânta Maria până în Piața Mărăști și mai departe spre stația Europa Unită, tunelurile vor fi săpate la o adâncime ce variază între 16 și 27 de metri. La cea de-a treia secțiune a metroului, între Piața Mărăști și Muncii, tunelurile vor fi între 20 și 27 de metri adâncime”, explica șeful de proiect Alstom pentru metrou, Șerban Iorga pe șantierul din Cluj.
După ce activiștii din Cluj au postat mai multe imagini și filmări în mediul online de pe șantierul metroului, arătând că ritmul lucrărilor nu este cel mai fericit, primarul Emil boc a postat mai multe imagini și filmări de pe șantier și a informat că, de fapt, civicii prezintă doar o parte din zonă, nu și organizarea efectivă de șantier unde se execută deja lucrări.