Închide

Autoritatea de Supraveghere a Datelor cu Caracter Personal: polițiștii locali din Cluj-Napoca, dar și din alte câteva localități, nu mai au voie să folosească body cam-urile

Actualitate by Actual de Cluj - iul. 05, 2023 0 294

Polițiștii locali din Cluj-Napoca, dar și din alte câteva localități, nu mai au voie să folosească body cam-urile, după ce Autoritatea Națională de Supraveghere a Datelor cu Caracter Personal a finalizat luna trecută o investigație la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și a constatat încălcarea mai multor articole din faimosul Regulament UE 2016/679, al protecției datelor cu caracter personal.

ANPC a fost sancționat contravențional cu avertisment. ”Sancțiunea a fost aplicată ca urmare a efectuării unei investigații demarate în urma unor sesizări referitoare la faptul că operatorul ANPC încalcă legislația privind protecția datelor întrucât prelucrează date cu caracter personal prin utilizarea de dispozitive de tip body camera”atribuite comisarilor cu atribuții de control în vederea utilizării în toate acțiunile de control” și că ”de mai bine de șase luni comisari din ANPC înregistrează controale și surprind în aceste imagini, fără niciun acord și fără nicio supraveghere, nu doar colegi, angajați sau reprezentanți ai unor operatori economici, ci și o mulțime de persoane private, copii sau adulți, în magazine, la piscine, în restaurant, la bar sau la salon”.

Investigația a arătat că ANPC prelucrează datele cu caracter personal colectate prin dispozitive de tip Body Camera (nume și prenume, funcție/calitate, imagine, voce, și comportament), începând cu luna mai 2023, în scopul preconstituirii de probe în legătură cu acțiunile de control. ”Operatorul nu a putut dovedi faptul că prelucrarea efectuată cu mijloace de tip Body Camera are un temei în dreptul intern aplicabil acestuia. Nu s-a constatat existența vreunei dispoziții legale exprese care să prevadă utilizarea camerelor portabile de tip Body Cam, cu funcție de înregistrare audio – video, în activitatea ANPC, raportat la atribuțiile specifice ale acesteia”, a arătat instituția. ”Ca atare, s-a constatat că prelucrarea datelor cu caracter personal – nume, prenume, funcție/calitate, imagine, voce, comportament – prin intermediul sistemului de supraveghere audio-video portabil s-a efectuat fără să existe o obligaţie legală a operatorului, fără ca prelucrarea să fi fost efectuată pentru îndeplinirea unei sarcini care servește unui interes public sau care face parte din exercitarea autorităţii publice și fără îndeplinirea vreunei alte condiții prevăzute la art. 6 alin. (1) corelat cu alin. (3) din GDPR. Potrivit art. 5 alin. (1) lit. a) din GDPR, operatorul avea obligația de a prelucra datele în mod legal, echitabil și transparent față de persoana vizată”.

Pe lângă sancțiunea cu avertisment, Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal a aplicat și o măsură corectivă, dispunând ca operatorul ANPC să înceteze orice operațiune sau set de operațiuni de prelucrare de date cu caracter personal efectuate prin intermediul dispozitivelor portabile de tip Body Cam cu funcție de înregistrare audio – video și să șteargă datele cu caracter personal din sistemul de evidență constituit ca urmare a utilizării unor astfel de dispozitive. ANPC a informat Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal că a dus la îndeplinire măsura dispusă.

În acest context, în ceea ce privește utilizarea body cam de instituții publice, s-a constatat urmare a investigațiilor efectuate de ANSPDCP, că operatori precum UAT Cluj – Napoca (Poliția Locală), UAT Constanța (Poliția Locală) și Primăria Sector 4 București (Poliție Locală) au încălcat prevederile art. 5 alin. (1) lit. a) raportat la art. 6 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2016/679, deoarece personalul Poliției Locale, aflat în exercitarea misiunilor și activităților specifice, a prelucrat date cu caracter personal prin utilizarea sistemului audio-video portabil de tip ”Body-Worn Camera” (imagine și voce), fără să existe o obligaţie legală a operatorului și fără îndeplinirea vreunei alte condiții prevăzute la art. 6 alin. (1) din GDPR. ”De asemenea, evidențiem că prin hotărâri definitive din 2022 și 2023, instanțele de judecată au menținut deciziile ANSPDCP prin care se dispusese încetarea prelucrării și ștergerea imaginilor colectate de poliția locală, în urma controalelor prin care se constatase lipsa de legalitate a respectivelor prelucrări de date (în litigiile cu UAT Cluj – Poliția Locală și UAT Constanța – Poliția Locală)”,a rată instituția.

În același timp, Curtea de Apel București, în litigiul cu UAT Cluj-Napoca, a hotărât că ”autoritatea pârâtă a constatat încălcarea Regulmentului (UE) 2016/679, deoarece personalul Direcției Generale de Poliţie Locală Cluj-Napoca, aflat în exercitarea misiunilor şi activităţilor specifice, a prelucrat date cu caracter personal prin utilizarea sistemului audio-video portabil de tip „Body-Worn Camera” (imagine şi voce), începând cu luna octombrie 2019, fără să existe o obligaţie legală a operatorului şi fără îndeplinirea vreunei alte condiţii prevăzute la art. 6 alin. (1) din RGPD, deşi potrivit art. 5 alin. (1) lit. a din RGPD, operatorul avea obligația de a prelucra datele în mod legal, echitabil și transparent față de persoana vizată”. În consecință, prin Decizia contestată s-a impus reclamantei să înceteze orice operațiune sau set de operațiuni de prelucrare de date cu caracter personal efectuate prin intermediul sistemelor audio-video de tip ”Body – Worn Camera” și să șteargă sistemul de evidență a datelor cu caracter personal constituit ca urmare a utilizării unor astfel de sisteme.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare