Închide

Autobuz cu hidrogen testat în transportul public din Cluj-Napoca. În prezent, pe liniile din Cluj-Napoca circulă mai multe vehicule diesel decât electrice

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - oct. 15, 2021 1 1175

Un autobuz propulsat cu energie derivată din hidrogen a fost adus în Cluj-Napoca și va fi testat în transportul local de către Compania de Transport Public (CTP), după parcurgerea procedurilor de punere în circulație, arată ziarulfaclia.ro. Directorul CTP, Liviu Neag susține că autobuzul cu hidrogen constituie o noutate pentru transportul public, fiind un mijloc de transport nepoluant și spune că e convins că acest timp de mijloc de transport va avea succes.

 

„Cred că are un viitor foarte important și va avea succes pe piața transportului public. Pe lângă faptul că nu este poluant, acest mijloc de transport răspunde tuturor cerințelor atât din punct de vedere al siguranței circulației cât și al echipării. Are podea joasă, este dotat cu camere video în interior și exterior, are trapă pentru persoanele cu dizabilități, plasme interioare și sistem de numărare a călătorilor. Cu alte cuvinte, are o dotare full”, a declarat Liviu Neag, directorul CTP, citat de ziarulfaclia.ro.

Compania va testa un astfel de autobuz în transportul public din Cluj-Napoca, mijlocul de transport în comun fiind prezentat oficial în oraș în 15 octombrie. „H2 Zero Emisii. Împreună pentru un viitor curat”, este mesajul vizibil pe acest autobuz.

Directorul CTP Cluj-Napoca a mai prezicat că, deocamdată, producătorii sunt în teste cu aceste autobuze, arătând că este convins că foarte repede în țările UE, inclusiv în România, vor fi puse în funcțiune astfel de mijloace de transport.

Principalele avantaje ale unui autobuz cu hidrogen includ, în special, timpul scurt de reumplere, autonomie de deplasare mai mare față de cele electrice, precum și funcționarea vehiculului cu emisii zero, fără zgomot și confort sporit pentru călători.

Conform datelor tehnice, cu o încărcare cu 37,5 kg de hidrogen(1500 litri), ce se poate face între 5 și 10 minute, autobuzul poate circula 350 de kilometri.

Autobuzul cu hidrogen nu este considerat mai periculos față de ale vehicule convenționale și se comportă ca orice alt vehicul destinat transportului public

Hidrogenul este o sursă de energie absolut curată. Singurele subproduse ale reacției chimice care au loc în celula de combustie cu hidrogen sunt căldura și aburul. Hidrogenul este stocat sub formă gazoasă, în rezervoare instalate sub acoperiș.

Municipiul Cluj-Napoca își propune ca până în 2026 flota de mijloace de transport în comun să fie în integralitate verde, fără autobuze cu combustibil tradițional. Primarul Emil Boc s-a declarat un susținător al autobuzelor electrice în repetate rânduri dar a spus că nu exclude nici autobuzele cu hidrogen, un susținător al introducerii lor în Cluj-Napoca fiind, după cum a spus primarul, directorul de dezvoltare al Primăriei, Ovidiu Cîmpean.

”Jumătate din flota mijloacelor de transport în comun este nepoluantă în Cluj-Napoca. Obiectivul este ca până în 2026 tot ce este pe raza municipiului și în 2028 în zona metropolitană să devină verde prin achiziționarea de autobuze cu hidrogen… Îl felicit pe Ovidiu Cîmpeanu că a avut curaj, eu am fost mai reținut, dar trebuie combinată varianta autobuzelor electrice cu cele cu hidrogen, pentru că acestea sunt sursele și energia viitorului. De aici va veni. Avem parteneri de la Universitatea Tehnică cu care conlucram.Avem autobuzul autonom, care va fi pe străzile Clujului în curând. Linia zero va fi asigurată de acest autobuz autonom, o linie verde în interiorul centrului istoric, până la urmă și care va da o altă șansă de mobilitate”, declara în februarie 2021 primarul Emil Boc.

O analiză publicată pe pagina de Facebook – Mobilitate Cluj-Napoca  în 14 octombrie arată că în municipiu „flota de autobuze electrice este folosită parțial doar, aproape jumătate dintre vehicule staționând în ora de vârf”. „Dintre cele 41 de autobuze electrice Solaris Urbino, maxim 22 circulă în total în același timp pe traseele 27, 33, 41, 44, 45, 47 și 53. Între timp, Turda operează simultan 17 din cele 20 de autobuze electrice iar orașul cu cele mai multe astfel de autobuze din Romania, Brașov, rulează simultan 44 din cele 51 de autobuze electrice din flotă”, se mai arată în analiză.

De asemenea, în ceea ce privește tramvaiele, flota CTP s-a reînoit simțitor în ultimii ani și există  28 de tramvaie moderne, de 30m și cu podea joasă. „Dintre acestea, orașul folosește simultan în ora de vârf 12 tramvaie, obținându-se un coeficient de utilizare a flotei de 42% pentru vehicule care costă peste 2 milioane de euro fiecare. Dacă s-ar folosi 24 din cele 28 de tramvaie, intervalul de succesiune din ora de vârf s-ar reduce de la 10-12 minute la 5-6 minute. Achiziția și mentenanța a 28 de tramvaie noi pentru 12 vagoane la stradă în ora de vârf este nesustenabila, ineficientă. Probabil că excesul de tramvaie vizează extinderea rețelei spre Florești, altfel n-ar avea sens”, se mai arată în respectiva analiză.

Chiar dacă are ambiții să treacă la transportul verde, CTP a investit în ultimii ani și în mijloace de transport diesel, acestea având ponderea cea mai mare în circulația pe liniile de transport public din Cluj-Napoca. „Flota de autobuze diesel a crescut constant, atât cu achiziții de autobuze noi – 40 în 2014, 10 în 2015, 75 în 2018, 10 în 2019, 10 în 2020 – cât și cu achiziții de autobuze la mana a II-a, poluante – 14 în 2014, 12 în 2016, 15 în 2017, 7 în 2018, 10 în 2020, iar în acest moment circa 184 de autobuze diesel circulă simultan în urbea de pe Someș, comprativ cu 22 autobuze electrice, 63 troleibuze și 12 tramvaie”, se arată pe pagina dedicată mobilității durabile pentru Cluj-Napoca, aferentă Planului de Mobilitate Urbană Durabilă al orașului.

„Infrastructura de troleibuze din Cluj-Napoca nu a mai crescut din 1986, deși PMUD 2015 indica proiecte de extindere în Zorilor, pe Calea Florești sau Între Lacuri. Până în 1994 la aeroport și pe Bulevardul Muncii circulau troleibuze iar vechile rețele de pe str. Traian Vuia/Fabricii/Muncii au stat nefolosite intre 1994 și 2013/2021. În timp ce urbea de pe Someș a stat cu rețea de troleibuze nefolosită și cu autobuze diesel operând pe sub electrificare, orașe precum Baia Mare au construit linii noi de troleibuz spre a elimina pe cât posibil autobuzele diesel din oraș. Rețeaua de tramvaie inaugurată în 1987 nu s-a extins deloc vreodată, în pofida extinderii constante a orașului. Desi existau fonduri europene disponibile pentru extinderi iar PMUD sugera încă din 2015 prelungirea rețelei până în Florești, infrastructura de tramvaie are același parcurs ca și acum 34 de ani. Între timp, orașe precum Arad sau Oradea și-au extins rețeaua de tramvaie cu linii noi în zone de interes. Flota de troleibuze include 42 de troleibuze Irisbus Agora(27 standard și 15 articulate), 20 troleibuze Irisbus Citelis(10 standard + 10 articulate), 20 de troleibuze articulate Astra Town 118 și 50 de troleibuze Solaris Trollino noi, totalizând 132 de troleibuze eficiente energetic, cu podea joasă. Mai puțin de jumătate din flotă este folosită simultan, însă, 63 de troleibuze circulând în ora de vârf în orașul de sub Feleac. 52 dintre cele 132 sunt retrase și neutilizate încă din anii trecuți”, se mai arată în analiză.
sursa foto cover – captura video www.ziarulfaclia.ro

Un comentariu

  1. Unde avem statie de hidrogen si din ce surse este alimentata? Vedem apoi daca este nepoluant. Hidrogenul nu este un combustibil nepoluant chiar daca golosirea sa efectiva nu produce gaze nocive. In schimb 95% este produs din gaz metan sau carbune, cu emisii de CO2. Cel obtinut prin electroliza este ecologic dar procesul este ineficient si scump. Este nepoluant in locul in care este folosit, dar trebuie specificat.

Scrie un comentariu

Articole similare