Închide

Artist clujean, singurul din România la Art Brussels, arată cum a digitalizat mii de instantanee comuniste din Cluj

Cultură by Actual de Cluj - apr. 16, 2018 0 406

Arhiva Minerva, fotografiilor de presă ale cotidienelor Igazsag și Făclia, digitalizată în urmă cu câțiva ani, va fi prezentată la târg de artă în Bruxelles, unde sunt așteptați 30.000 de vizitatori.

Artistul clujean Răzvan Anton e singurul artist român invitat la ediţia aniversară de 50 de ani a târgului internaţional de artă contemporană Art Brussels. Cunoscut ca unul dintre cele mai mari târguri de artă contemporană din Europa, Art Brussels are loc în acest an între 19 și 22 aprilie și găzduiește nu mai puțin de 180 de galerii din întreaga lume, și peste 2.000 de artiști consacrați și tinere talente. Galeria Eastwards Prospectus e singura galerie românească selectată de comitetul curatorial al festivalului, și va fi reprezentată de artistul Răzvan Anton, cu o serie de lucrări novatoare din sfera artei New Media, la secţiunea Discovery. „Prezentarea lui Răzvan Anton de la Art Brussels va reflecta preocuparea artistului de a digitaliza şi organiza o resursă vizuală remarcabilă: arhiva Minerva, constând în fotografii de presă realizate în anii ’70-’80 de două cotidiene clujene (Igazsag şi Făclia).”, spune Andrei Breahnă, managerul Eastwards Prospectus.

Răzvan Anton s-a născut în 1980 în Cluj-Napoca, este licenţiat al Universităţii de Artă şi Design din oraș unde deține și un master, și are un masterat la University of Arts, Camberwell College din Londra.

Răzvan Anton predă din 2010 la Universitatea de Artă şi Design din Cluj, iar din 2013 a contribuit la organizarea unor workshop-uri la diverse universităţi de artă din Europa şi din SUA. În 2015 a publicat cartea de artist 20 Ways to Load Guns (editată de Ciprian Mureşan şi Corina Bucea). Este, de asemenea, membru fondator al Arhivei Fotografice de Presă Minerva unde a fost unul dintre coordonatorii proiectului de arhivare digitală a colecției de fotografii. De exemplu lucrarea „Individual / Community” pornește de la o imagine din Arhiva Minerva ce ilustrează o defilare cu ocazia zilei de 23 august:

No automatic alt text available.

Tibori Zoltan e președintele societății culturale Minerva și explică cum au ajuns negativele perioadei comuniste în patrimoniul asociației: „atelierul fotografic al Igazsag și Făclia era comun; până prin 1982 fiecare ziar avea fotograf separat, dar după aceea s-au unit și a fost un singur fotograf pentru cele două ziare, așa că arhiva a fost comună din acel moment. După ce Făclia s-a mutat de aici (ambele ziare funcționau până recent pe strada Napoca, de unde Făclia s-a mutat pe Clinicilor-n.red.) ei au renunțat la arhivă și au cedat-o, am preluat-o noi. Sunt în jur de 70.000 de clișee originale din acea perioadă, pe filme Orwo de 6×6 centimetri, late, care pot fi scanate extraordinar, executate de mai mulți fotografi – Wagner Rudolf, Csomafay Ferenc, Ion Miclea Mihale – fotoreporter la Femeia în varianta maghiară – Dolgozo No, o revistă pentru femei și familie. După aceea au fost Nicolae Petcu și Ioan Petcu”.

Citește și:

Comunismul prin lentila fotografilor clujeni de presă: 70.000 de negative în 50 de ani

Zeci de mii de instantanee din Clujul comunist, cât pe ce să fie distruse, disponibile azi pe net

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare