Închide

Apostrofat de USR, primarul Boc justifică de ce nu a cerut mai mulți bani din PNRR și pentru construirea de locuințe pentru tineri

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - oct. 27, 2022 0 301

Primarul Emil Boc a convocat de îndată o ședință extraordinară a Consiliului Local în 26 octombrie pentru a putea depune, pe ultima sută de metri, un proiect pentru amenajarea a 50 de stații de încărcare pentru mașinile electrice în Cluj-Napoca, spre a fi finanțat din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), componenta C10 (fondul local de dezvoltare). Pentru această linie de finanțare apelul de proiecte viza perioada 14-27 octombrie. Pe aceeași componentă, se finanțau și achiziții de miclobuze electrice, construirea de locuințe pentru tineri sau reabilitarea unor clădiri publice, opoziția din Consiliul Local reproșându-i primarului că nu s-au depus proiecte și pe respectivele componente.

 

Plecat de la Bruxelles, primarul Emil Boc a intrat în ședința online din 26 octombrie și a ținut să mulțumească consilierilor locali și aparatului tehnic al Primăriei pentru că, prin votul, respectiv munca depusă, Primăria din Cluj este campioană la nivel național la sumele atrase din finanțări europene și că a și reușit să depună proiecte consistente și în cadrul PNRR. Boc a arătat că în perioada 2007-2020, municipiul a derulat/este în curs de derulare proiecte cu finanțări europene de peste 420 de milioane de euro.”Mai mult decât un buget al orașului”, după cum a precizat primarul. După cum a mai afirmat primarul, în cadrul PNRR, Primăria a depus deja proiecte care însumează peste 116 milioane de euro.

Deja Primăria Cluj-Napoca remisese la data ședinței de Consiliu Local un comunicat de presă cu privire la valoarea proiectelor depuse de instituție pe componentele de finanțare din PNRR. „Primăria municipiului Cluj-Napoca a informat că a depus până acum proiecte în valoare de 116.472.019 euro pentru finanțare în cadrul PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență). Proiectele se încadrează în următoarele componente:

– C3 – Managementul deșeurilor: 10.865.786,52 euro cu TVA

– C5 – Valul renovării: 81.954.310,16 euro cu TVA
– C10 – Fondul local: 19.301.049,98 euro cu TVA
– C15 – Educație: 4.350.872,36 euro cu TVA
Proiectele vizează:
– reabilitarea termică și creșterea eficienței energetice – depuse până acum: pentru 33 blocuri de locuințe (1.561 apartamente) și 34 clădiri publice (școli, grădinițe, creșe)
– dezvoltarea sistemului de transport public ecologic prin achiziționarea de autobuze electrice și stații de încărcare (în parteneriat cu comuna Florești) – 18 autobuze electrice articulate (18m) cu 18 stații lente de încărcare și 6 rapide
– infrastructură pentru transportul verde – inclusiv piste pentru biciclete (și alte vehicule electrice ușoare) la nivel local/metropolitan
– construirea creșei din cadrul proiectului complex „Dezvoltare infrastructură educațională (hub educațional) și de sănătate (unitate de sănătate – centru de excelență pentru protonoterapie), dezvoltare infrastructură sportivă (bazin de înot, bază sportivă) și pădure-parc în cadrul cartierului Borhanci”
– construirea de insule ecologice digitalizate
– înființarea de centre de colectare prin aport voluntar”, arăta Primăria tot în 26 octombrie.
Aceasta după ce unul dintre consilierii locali USR, Călin Groza, semnala public că în condițiile în care primarul Emil Boc susținea public că  banii «nu se întind ca guma de mestecat», iar municipalitatea cheltuie bani pentru a cumpăra sediul Băncii BCR, Primăria nu s-a grăbit să ceară fonduri pe componenta din PNRR care privește fondul de dezvoltare locală (cu apel de proiecte între 14 și 27 octombrie și regula primului venit, primul servit, la acordarea de finanțări), nici pentru achiziția de microbuze electrice care să fie utilizate pentru transportul elevilor, nici pentru construirea de locuințe pentru tineri, nici pentru reabilitarea unor clădiri publice.
La ședința din 26 octombrie, Boc a ținut să explice, chestionat fiind de consilierul local USR Adriana Cristian, de ce Primăria nu a cerut bani pentru construirea de locuințe destinate tinerilor. Primarul a precizat că este vorba despre locuințe destinate tinerilor specialiști, din învățământ sau domeniul medical dar și că în prezent nu are terenuri libere care s-ar potrivi pentru astfel de proiecte.
„Din primul moment în care am văzut PNRR-ul și liniile de finanțare am căutat soluții inclusiv pentru această componentă care vizează construirea de locuințe pentru tinerii specialiști. Pentru că aceste locuințe sunt destinate tinerilor specialiști. Suntem într-o fază avansată cu Ministerul Apărării pentru terenul de pe Valea Gârbăului. Acolo este singurul teren pe care municipiul l-ar putea avea în vedere pentru construirea de locuințe pentru tinerii specialiști. Alte terenuri Primăria nu are în proprietate pentru a intra într-un astfel de parteneriat. Din nefericire nu s-au finalizat încă discuțiile, vom continua și cu Ministrul interimar al Apărării (după demisia clujeanului Vasile Dâncu, portofoliul de la apărare a fost preluat de premierul Nicolae Ciucă – n.red.). Va urma ca acel teren care este acolo, aproape de arterele principale, să fie avut în vedere pentru construirea de locuințe dar și pentru alte proiecte fezabile pentru construcția de locuințe. Alte soluții care să înceapă de la exproprieri ar dura ani de zile. Depinde de negocierea pe care o avem cu Ministerul Apărării, am propus un parteneriat în care noi să realizăm utilitățile și construirea iar lor să le revină un anumit număr de locuințe”, a spus primarul Emil Boc de la Bruxelles, în ședința online a Consiliului Local.

Primăria a primit în 2010 terenul de peste 12,6 hectare de pe Valea Gârbăului de la Ministerul Apărării Naționale (condus atunci de Gabriel Oprea), pentru un proiect anunțat în parteneriat cu acesta dar și cu ministerul Dezvoltării condus atunci de Elena Udrea, pentru construirea de locuințe ANL, din care o parte urmau să fie livrate pentru militari. În 2016, Ministerul Apărării a inițiat demersuri pentru a-și lua terenul înapoi, având în vedere că Primăria nu a mai făcut nimic în proiectul pentru construirea celor 2300 de apartamente anunțate pe valea Gârbăului. Consilierii locali au aprobat solicitarea în vara lui 2016, iar terenul a fost trecut din nou în domeniul public, în patrimoniul Ministerului Apărării.

Despre achiziția de microbuze electrice, viceprimarul Dan Tarcea a arătat că este în analiză. „Avem pe componenta C10 din PNRR depuse proiecte de 19,3 milioane euro iar pentru ceea ce însemană moblitatea electrică avem în vedere să cumpărăm 18 autobuze electrice articulate și stațiile de încărcare aferente. Analizăm și partea cu microbuzele electrice, să vedem dacă sunt fezabile”, a spus și Tarcea.

La ședința din 26 octombrie, consilierii locali au aprobat un proiect pentru accesarea unei finanațări în cadrul PNRR, componenta C10, pentru amenajarea a 50 de stații de încărcare pentru autovehicule electrice: Parc La Terenuri (3 stații), Piața Mihai Viteazu (3 stații), Piața Grigorescu (4 stații), strada Horea (3 stații), Baza Sportivă Gheorgheni (3 stații), Piața Flora, Piața Hermes, zona Piața Zorilor, Calea Florești, Piața Gării, Piața Agroalimentară IRA, Parking Primăverii 8 (11 stații), Parking Primăverii 20, Parking Mogoșoaia 9, Parking Hasdeu (4 stații), Bulevardul Eroilor (2 stații), Aleea Detunata intersecție cu strada Unirii, strada Republicii (2 stații). Proiectul este estimat la 1,7 milioane de euro cu TVA, potrivit primarului. El constă în achiziționarea și montarea de stații de încărcare de 22kw – 28 de bucăți și stații de încărcare de 50 kw  – 22 de bucăți. Punctele de reîncărcare lente (22kw) sunt propuse a fi amplasate în apropierea zonelor rezidențiale. Punctele de reîncărcare rapidă sunt propuse a fi amplasate în zonele de tranzit, unde necesarul de reîncărcare rapidă este mare și unde se poate asigura o putere ridicată a energiei electrice.

Componenta 10 din PNRR – Fondul local.

Investiția 1 – Mobilitate Urbană Durabilă:

I.1.1 –  Înnoirea parcului de vehicule destinate transportului public (achiziția de vehicule nepoluante); Buget disponibil: 238.140.000 euro din care: 

  • Microbuze: 32.930.000 euro 
  • Tramvaie: 93.510.000 euro
  • Troleibuze: 4.460.000 euro
  • Autobuze 10m: 107.240.000 euro

I.1.2 –  Asigurarea infrastructurii pentru transportul verde – ITS/alte infrastructuri TIC (sisteme inteligente de management urban/local); Buget disponibil: 74.720.000 euro, din care:

  • ITS: 70.520.000 euro
  • Alte infrastructuri TIC: 4.200.000 euro

I.1.3 –  Asigurarea infrastructurii pentru transportul verde – puncte de reîncărcare vehicule electrice; Buget disponibil: 27.900.000 euro. 

I.1.4 –  Asigurarea infrastructurii pentru transportul verde – piste pentru biciclete la nivel local/metropolitan; Buget disponibil: 31.450.000 euro. 

Investiția I.2– Construirea de locuințe nZEB plus – pentru tineri/locuințe de serviciu pentru specialiști din sănătate și învățământ. Buget disponibil: 117.480.000 euro. 

Investiția I.3– Reabilitare moderată a clădirilor publice pentru a îmbunătăți furnizarea de servicii publice de către unitățile administrativ-teritoriale. Buget disponibil: 370.000.000 euro.

sursă foto: cluj24h.ro

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare