Închide

Bilanț MAI la finalul minivacanței: A scăzut numărul accidentelor cu peste 40% față de anul trecut. Un obișnuit al navetei București-Bistrița/Cluj-Napoca: “E plin pe șosele de șoferi care frânează de urgență cu ambreiajul și se mai opresc doar în prima mașină”

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - mai 07, 2024 0 201

Numărul de accidente rutiere grave a scăzut cu 42,8% faţă de anul precedent, numărul persoanelor rănite grav este în scădere cu 47,8%, iar al persoanelor decedate în accidente cu 13,3% în minivacanţa de 1 Mai şi Paştele Ortodox, a declarat, marţi, purtătorul de cuvânt al Ministerului Afacerilor Interne, Monica Dajbog, transmite Agerpres.

„Datele centralizate la nivel naţional arată că pe timpul minivacanţei nu au fost înregistrate incidente deosebit de grave şi a fost menţinut un nivel optim de siguranţă publică, principalii indicatori prezentând un trend descendent. Astfel, infracţiunile de tâlhărie sunt în scădere cu 37,5% faţă de anul trecut”, a spus Dajbog, într-o conferinţă de presă la sediul MAI.

Ea a adăugat că au rămas fără permis 4.543 de şoferi care au pus în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic, dintre care aproximativ 600 au fost depistaţi după ce au consumat alcool, iar 87 după ce au consumat droguri sau alte substanţe interzise.

Deși pe hârtie, datele arată mai bine, pe șosele, situația este dramatică.

Un clujean/bistrițean mutat la București, care obișnuiește să facă drumul spre Bistrița sau Cluj arată însă că șoferii sunt departe de a practica conduita preventivă.

”Există ceva ce se numește analfabetism digital. Iar mai jos e o ilustrare a fenomenului: în stânga imaginii era un blocaj kilometric format din toți șoferii care „știu ei mai bine” și care „merg pe drumul ăsta de x ani, nu las eu Waze să mă ducă pe câmp. În dreapta imaginii e DN61 și o rută pe care am ocolit vreo 22 de km tot blocajul de pe autostradă. Eram eu și alte șase mașini. Restul stăteau și se claxonau pe ruta paralelă.

Și se împlinesc deja vreo 10 ani de când merg pe ruta București – Cluj-Napoca sau București – Bistrița. Și pot spune un lucru: problema traficului nu mai ține de absența autostrăzilor. Mai sunt 2-3 zone în care e nevoie de ele, dar în 90% din timp avem traficul sinistru pe care îl avem din cauza lipsei de educație rutieră. Care e totală. Și e așa pentru că 90% dintre școlile de șoferi te pregătesc pentru vremurile în care mașinile abia nu mai erau trase de cai și pe șosele mai erau doar vecinii tăi.

În primul rând, în 99% din cazuri șoferii chiar nu știu să conducă. Îi vezi accelerând pe linie dreaptă la 140 km/h, iar la primul viraj habar nu mai au ce să facă. Frânează în mijlocul virajului și la ieșire sunt rămași în viteza a 6-a. Și apoi le moare motorul. După care se panichează, alții claxonează și într-un minut ai coloană de 30 de mașini”, semnalează Radu Hângănuț, într-o postare pe Facebook.

El arată, din experiența navetei, că nu există conceptul de a păstra distanța față de mașinile din față. “Nicăieri. Mașinile stau lipite între el, iar asta se întâmplă și în coloană, dar și în mers. În mers, consecința e simplă: nimeni nu vede ce manevre fac mașinile aflate cu 150 de metri în față, cineva frânează din te miri ce motiv și cineva nu mai apucă să frâneze. Inevitabil. Am pățit ieri, pe autostradă, undeva pe lângă Sibiu.

Apropo de autostrada din Sibiu și în special porțiunea care se termină la Boița: e o catastrofă sinistră. E plină de petice și hârtoape. Dacă ai noroc, doar îți distrugi mașina. Dacă nu ai noroc, ai toată șansele ca de pe un dâmb de asflat să decolezi pur și simplu. Când treci de 100 km/h pe bucata aia, ai face bine să ai rugăciunile spuse.

Revenind în trafic și apropo de imaginea de mai jos, e clar ca lumina zilei că avem șoferi care nu planifică nimic când pornesc la drum. Nu se informează măcar minimal cu privire la condițiile de trafic, nu folosesc aplicații de niciun fel, nu se gândesc să plece la ore mai matinale, când se circulă semnificativ mai bine. Nimic. Ne urcăm în mașină, plecăm și ne enervăm.

Iar după ce stăm în coloană și într-un final pornim, PORNIM, băi nene. Îi dăm să zacă. Până în următorul blocaj sau până în următorul copac. Depinde.

Apropo de aplicații și ce fac ele foarte bine: îți oferă o imagine clară despre cât de inutil e să circuli peste limita de viteză. Să mergi constant cu 90 km/h prin localități pe ruta București – Bistrița (adică vreo 460 de km ca distanță) îți salvează cel mult 20-30 de minute. Din 6 ore. În condițiile ideale și puțin probabile în care ești singur pe șosea. Ceea ce nu ești.

Și-atunci, dacă îți riști permisul, viața ta și viețile altor pentru timpul în care abia ai mânca un sandwich, de ce să mergi ca un descreierat prin sate pline de copii pe stradă, animale și pericole de tot felul?

Nu am un răspuns. el ar trebui să fie la școala de șoferi, dar acolo înveți doar că cea mai mare dramă e să îți moară motorul. Consecința există: e plin pe șosele de șoferi care frânează de urgență cu ambreiajul și se mai opresc doar în prima mașină. Și șoferi care încep virajul cam pe unde ar trebui să îl termine. Și îl termină în derapaj. Sau, again, în șanț”, a mai atras atenția el.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu