Apahida se revoltă împotriva blocurilor dorite în comună. Oamenii au cerut Județului să stopeze un proiect imobiliar cu blocuri de zece etaje ca să nu se ajungă ca-n Florești
ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - iul. 29, 2019 0 3510
Un proiect de blocuri de zece etaje dorit în comuna Apahiha pe platforma industrială a firmei Transgex i-a revoltat pe oamenii din comună care au venit – cu asociație, cu părintele, cu un consilier județean – să ceară Comisie de Urbanism a Județului să refuze avizarea de locuințe colective. Oamenii au motivat că drumurile și rețelele nu sunt capacitate și că nu vor să ajungă ca în comuna Florești, sufocați de traficul de la blocuri.
O documentație semnată Progis Consulting pentru un ansamblu de blocuri cu trei niveluri de subsol, parter și zece etaje pe platforma industrială Transgex din comuna Apahiha a fost discutată la Comisia de Urbanism a Județului pentru obținerea avizului de oportunitate. Proiectul de blocuri cu zece etaje a revoltat vecinii și cetățenii din comună care au venit în număr mare să le ceară arhitecților să nu accepte astfel de proiecte în Apahida deoarece infrastructura rutieră nu este pregătită, rețelele sunt subdimensionale și, în plus, blocurile se doresc în zone de case cu maximum două etaje. „Să se noteze că nu sunt de acord cu acest proiect și că voi merge în instanță. Dacă se făcea un cartier de case sau un cartier de vile nu aveam nimic împotrivă. Așa, acest proiect servește unui grup restrâns de interese, ne va pune în pericol copiii care se joacă pe străzile din proximitate, va aduce aglomerație și doar probleme pentru noi,riveranii, a spus Ligia Pop, consilier județean și vecină cu viitoarea investiție.
” În câțiva ani, îmi spune soția, o se ne plece copiii de acasă. I-am spus, Magnolie, există două lucruri de care depinde ca ei să dorescă să stea în continuare în Apahida, cum ne purtăm cu ei și ceea ce le va oferi localitatea. Prima depinde de noi, dar cealaltă depinde de noi toți. Asta vrem, să facem din Apahida o localitate unde tuturor să ne placă să trăim. Suntem împotriva unei dezvoltări haotice. În noul Plan Urbanistic General se interzic construcțiile colective în vatra satului. Sunt trei zone la ieșirea din localitate unde se pot face blocuri până la cer, nu între casele noastre”, a spus reprezentantul asociației Pro Apahida.
Oamenii prezenți la ședință au spus că practica din Apahida este ca atunci când moare cineva să apară un investitor care vrea să cumpere terenul și să facă blocuri. În schimb, au mai atras atenția că toți oficialii din comună cu drept de decizie (primar, secretar, fost vicepriamr) sau cu influență în Primărie construiesc și ei în comună iar oamenilor simpli le este foarte greu să le țină piept.
Arhitectul șef al Județului, Claudiu Salanță, a felicitat implicarea oamenilor și a arătat că în comisia de urbanism nu se pot rezolva probleme politice, ci doar cele care țin de urbanism. El a arărat că o reconversie a unei platforme industriale ca cea a Transgex are potențial la nivelul funcțiunilor propuse deoarece va rupe dependența comunei de municipiu pe zona de servicii sau de cea legată de învățământ. „Cred că acesta este demersul care trebuie să se întâmple. Să se dezvolte partea de servicii la alt nivel pentru a oferi oamenilor posibilitatea să vină aici. Pentru utilități este nevoie de studii avizate de la cei care le administrează pentru redimensionarea lor. Pe partea de transport, urbanistic ar trebui dezvoltat drumul paralel cu calea ferată care să nu mai genereze disconform legat de circulațiile prin vatra satului”, a apreciat Salanță.
Riveranii din Apahida au plusat și au arătat că studiile făcute pentru PUG-ul nou al comunei au arătat că numai dacă timp de trei ani continuă construcția de case se va ajunge precum în Gilău, Florești sau Baciu, localități paralizate de mașini.
(Proiectul aduce 600 de mașini care vor sufoca comuna, spun riveranii)
„Suntem și singurul sat betonat din țară. Avem zece copaci în toată localitatea. Planul de împădurire propus în noul PUG este pe terenurile oamenilor, dar aceasta este altă discuție”, au mai spus cetățenii.
Arhitectul Gheroghe Elkan, membru în comisia de urbanism a Județului, a arătat că potențialul proprietății Trangex este imens, având în vedere poziția față de calea ferată și că ar putea primi o funcțiune mult mai importantă care să coaguleze și interesul comunei.
Riveranii prezenți s-au arătat și mai indignați, solicitând ca proiectul să fie avizat doar în momentul în care se va merge cu trenul metropolitan promis de municipiul Cluj-Napoca. Arhitectul Județului i-a chestionat asupra a ceea ce doresc ei pe platformă. Oamenii au mai indicat orice altceva, chiar să fie mutat sediul Primăriei Apahida și al regiei comunale care acum parchează cu utilaje în centrul comunei.
Arhitectul Emanoil Tudose le-a spus și el oamenilor că nimeni dintre ei nu va aplauda dacă un urbanist vine și spune să își mute gardurile pentru că este nevoie să se lărgească strada. „Este vorba despre un proprietar privat care vrea să își valorifice proprietatea. Urbaniștii fac de obicei propuneri pentru viitor. Unde e vina comunităților, a primăriilor, a consilieriilor este că se aprobă proiecte aberante? Nimeni nu poate trece peste votul Consiliului Local, nici arhitectul, nici eu pălmașul de la planșetă. Orașele satelit au apărut în toată lumea. Dar este cumplit ce se întâmplă, spre exemplu în Florești, unde nu au fost respectate recomandările noastre. Când am făcut strada Pata, au fost revolte. Știu că am auzit de 100 de ori că l-am omorât pe turcul cu înghețata”, a mai spus Tudose.
Arhitectul Horațiu Răcășan, membru în comisie, a salutat implicarea cetățenilor și a arătat că doar așa se pot dezvolta coerent localități, dacă comunitățile colaborarează cu urbanisștii și fac propuneri către politicieni. „Să se păstreze caracterul zonei, asta s-a cerut, fiind o condiție esențială pentru calitatea vieții. Când localnicii fac propuneri împreună cu urbaniștii, politicienii nu au decât să le aprobe. Împreună să găsiți amplsamente pentru dezvoltări. Elkan a marcat foarte bine oportunitatea acestei platforme. Este interesantă pentru investitori și pentru dotările publice. Voi sunteți cerberii dezvoltărilor care puteți avea grijă ca aceste zone cu clădiri cu multe etaje să nu se verse peste tot”, a subliniat Răcășan.
Arhitectul Vlad Negru a atras atenția că Apahida nu se poate dezvolta ca o localitate idilică, nici nu își permite acest lux, având în vedere apropierea față de aeroport și poluarea fonică, dar nici nu se poate compara cu Baciu sau Florești deoarce are zone libere cu potențial mare pentru dezvoltarea de afaceri și activități conexe aeroportului.
De asemenea, arhitectul Marcel Crișan a spus că potențialul pentru dezvoltarea industriei logistice este enorm în Apahida.
În final, Comisia de Urbanism a județului a decis că, în următoarea fază, proiectanții să vină cu un studiu care să probeze interesul public, să insereze în proiect în limita a 20% ceea ce există în vecinătate, să vină cu un Coeficient de Utilizare a Terenului decent. „Aveți de lucru. Vă așteptăm cu previziunea a tot ceea ce s-a discutat aici și, dacă există, cu posibilitatea pentru asumarea lucrurilor publice”, a mai spus arhitectul județului.