Închide

Analiză Banca Mondială: Clujul are drumuri depășite și trafic specific autostrăzilor pe rutele principale dar și în municipiul Cluj-Napoca. Ce recomandă specialiștii

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - iun. 10, 2020 0 1442

Studiul de fundamentare la capitolul transport făcut de Banca Mondială pentru Consiliul Județean Cluj arată că drumurile principale din județul Cluj au capacitate de trafic depășită cu 100%, 200%, chiar 300% și că traficul de pe acestea e specific autostrăzilor cu două sau trei benzi. Situația este similară nu doar pe rutele Turda-Cluj-Napoca, Dej-Cluj-Napoca, Florești-Cluj-Napoca ci și în interiorul municipiului Cluj-Napoca. Situația este similară și în prognoze simulate pe 2025 și 2030. Ca soluții și recomandări, sprecialiștii indică realizarea centurii metropolitane dar și dezvoltarea transportului metropolitan prin completarea acestuia cu tramvai la nivelul Zonei Metropolitane și benzi dedicate pentru transportul cu autobuzul. Trenul metropolitan este indicat, de asemenea, ca soluție.

Potrivit Studiului de Fundamentare privind transportul și comunicațiile realizat în cadrul Planului de Amenajare a Teritoriului Județului Cluj, traficul din Cluj este depășit pe sectoare din DN 1, în interiorul municipiului Cluj-Napoca, între Gilău-Florești și Cluj-Napoca, între Baciu-Florești.

DN 1 – pe sectoarele:
Turda – Tureni și Tureni – Cluj-Napoca – valorile traficului sunt depășite cu 100% față de clasa tehnică a drumului atât la nivelul anului 2020 cât și pentru prognoze (2025 și 2030), valorile fiind specifice unui drum de tip autostradă cu 2 benzi;

Cluj-Napoca – sectorul intravilan integral – valorile traficului sunt depășite cu 100% și 200% față de clasa tehnică a drumului atât la nivelul anului 2020 cât și pentru prognoze (2025 și 2030), valorile fiind specifice unui drum de tip autostradă cu 3 benzi; acest fapt reclamă soluții de scoatere a traficului de tranzit din oraș prin centuri ocolitoare metropolitane.

Cluj-Napoca – Florești – în 2015, valorile traficului depășeau cu 200% capacitatea drumului, iar începând cu 2020 valorile cresc cu 300% față de clasa tehnică a drumului actual, acest fapt reclamă soluționarea traficului de navetism dinspre și înspre municipiul Cluj-Napoca prin centuri ocolitoare și dezvoltarea transportului metropolitan prin completarea acestuia cu tramvai și benzi dedicate pentru transportul cu autobuzul.

Florești – Gilău – valorile traficului sunt depășite cu 100% față de clasa tehnică a drumului atât la nivelul anului 2020 cât și pentru prognoze (2025 și 2030), ceea ce reclamă finalizarea centurilor metropolitane și extinderea transportului public metropolitan în toate localitățile din inelul 1 al ZMCN.
DN 1C – pe sectoarele:

Cluj-Napoca – sectorul intravilan integral (centru, cartier Mărăști, cartier Someșeni, până la zona aeroportului) – la nivelul anului 2020 cât și pentru prognoze (2025 și 2030) valorile traficului sunt depășite cu 200% față de clasa tehnică a drumului, valorile fiind specifice unui drum de tip autostradă cu 3 benzi; acest fapt reclamă soluții de scoatere a traficului de tranzit din oraș prin centuri ocolitoare metropolitane și completarea infrastructurii de transport public urban prin amenajarea unei linii de tramvai pe direcția est-vest (Jucu – Apahida – Cluj-Napoca – Florești – Gilău)

Fundătura – Gherla – Nima – Dej – valorile traficului sunt depășite cu 100% față de clasa tehnică a drumului atât la nivelul anului 2020 cât și pentru prognoze (2025 și 2030), ceea ce reclamă construcția unui drum expres sau autostradă cu două benzi pe sectorul Cluj-Napoca – Dej. Tot în acest sens, se adaugă și necesitatea punerii în funcțiune a trenului metropolitan cu traseul Huedin – Cluj-Napoca – Gherla – Dej, și pe varianta Câmpia Turzii – Apahida – Gherla – Dej.

DN 1F – pe sectoarele:
Cluj-Napoca (sectorul intravilan integral) – Baciu – Rădaia – la nivelul anului 2020 valorile traficului sunt depășite cu 100%, iar pentru prognoze (2025 și 2030) valorile traficului vor depăși cu 200% capacitatea tehnică actuală a drumului; în acest sens, pentru diminuarea acestor valori de trafic este necesară finalizarea segmentului de autostradă Nădășelu – Sânpaul – Zalău – Borș și construirea centurii metropolitane nordice a ZMCN (care să scoată direct o legătură din DN 1C în DN 1F, o posibilă rută fiind Borșa – Vultureni – Așchileu Mare – Așchileu Mic)

DN 17 – pe sectoarele
Dej – Cuzdrioara – valorile traficului, în prezent și prognozate, depășesc cu 100% capacitatea drumului; acest fapt se va soluționa prin darea în exploatare fie a variantei de drum expres Cluj-Napoca – Dej – Bistrița, fie prin autostrada nordului Satu Mare – Baia Mare – Dej – Bistrița – Vatra Dornei – Suceava.

În cazul drumurilor județene, valori depășite ale traficului în prezent și prognozat se constată pe următoarele sectoare de drum:

DJ 103G – sectorul Cluj-Napoca (intravilan – cartier Gheorgheni) – se întregistrează o depășire a valorilor cu 100% -se pot soluționa prin darea în expoatare a centurii metropolitane interne (Apahida – Cluj-Napoca– Florești – Gilău);
DJ 109A – sectoarele Cluj-Napoca (intravilan – străzile Maramureșului și Oașului) – care sunt exploatate ca variante de ocolire în prezent și care înregistrează depășiri ale valorilor traficului cu 200% și 300%, față de clasa tehnică a drumului.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu