Închide

Al șaselea simț în design. Au început afacerea de la zero, fără niciun ban, acum au un business de mare succes care a trecut și granițele României

SocialTop News by Catalin Suciu - dec. 15, 2015 0 858

Zoly și Alex sunt doi designeri, foști colegi la un moment dat, la Universitatea de Arte și Design din Cluj. Tot atunci, în vremea studenției, au pus bazele a ceea ce va fi 6-th sense Design Interiors. Ei bine, de la proiecte făcute benevol, de-acasă, din fața calculatorului, cei doi au dezvoltat o afacere , iar în prezent au cereri din mai multe țări europene. Joben Bistro, Submarin sau Enigma Cafe, din Cluj, sunt doar câteva dintre localurile create de cei doi.

6-thsense

Reporter – Cum a început toată această afacere?

Zoltan Zelenyak – Păi noi ne-am cunoscut pe vremea când eram la UAD și ne înscriam la admitere, cred că prin 1998. Apoi m-am apucat de graphic design și web design , am lucrat pentru două, trei firme. Era un domeniu foarte popular printre studenți la vremea aia, dar mi-am dat seama că n-aș vrea să lucrez mereu în felul acesta. Abia mai târziu am început să lucrăm împreună, Alex având deja câteva proiecte reușite. Ideile noastre se îmbinau perfect și așa am început colaborarea. Știți cum lucram la început? De acasă, din fața calculatoarelor noastre. Practic, fără niciun ban. Apoi am avut norocul ca proiectele noastre să prindă, clienții să fie mulțumiți, iar din vorbă în vorbă  au venit și alții.
– Care-a fost primul vostru proiect?

– Primul important a fost Chiosul, partea de jos. Credem noi că avea un potențial imens pe partea de design, dar cei trei asociați care erau atunci au decis să-și retragă investiția. Erau nehotărâți, asta e, a picat.

Zoly (stânga) și Alex  au început o afacere de la zero, iar acum au cereri din toată Europa

Zoly (stânga) și Alex au început o afacere de la zero, iar acum au cereri din toată Europa

– Cât de greu a fost să intrați pe această piață?

– Promovarea a fost chiar  banală. Practic noi ne-am promovat prin proiectele noastre. Am mers pe recomandarea clienților. Un client era mulțumit, ne recomanda următorului și tot așa. Apoi am creat acest brand 6th Sense Interiors, unde ne-am prezentat portofoliul în varianta online, am cret și site-ul. Cam asta e promovarea noastră.
– Ce vă inspiră? Aveți carnețele la voi întodeanuna unde vă notați o idee pentru a nu o uita?

– Trăim într-o eră a informației, nu poți ascunde nimic, sursele se află pretutindeni, fie că vorbim de pinterest, google, bloguri și site-uri de profil. Trebuie să ne documentăm, să vedem ce fel de lucrări au fost deja realizate până acum pentru a putea crea ceva cât mai original și ceva care să ne reprezinte. Mai întâi alegem un concept adecvat spațiului, o idee care să fie și pe placul clientului.
-Aveți proiecte și în străinătate? Câte și unde. Și cum vor arăta. Câteva idei, concepte.

– După succesul pe care l-am avut cu Joben, Submarin sau Enigma, am primit mai multe cereri de preț din Ungaria, Polonia, Franța, Anglia, India , Grecia, Armenia sau Slovenia. În Slovenia am și fost să evaluăm spațiul, am demarat proiectul, care va fi un bar tematic. Cum va arăta? Asta e surpriză, dar credem că va fi ceva special.

– A fost vreun moment de cumpănă în care v-ați gândit să renunțați la design și proiectare?

– Niciodată, deși nu e un domeniu facil. Nu ai voie să faci greșeli când ai comenzi de câteva mii de euro, când știi că ți s-a acordat încredere, toată încrederea. Au fost și momente delicate, dar nu s-a pus problema să nu mai facem asta, pentru că noi nu vedem desige-ul ca și pe un job, ci este o pasiune. Cum să renunți la o pasiune? Ce faci pe urmă?

– Există modele în această meserie? Frank Gehry , Zaha Hadid? Aveți vreun arhitect preferat, un designer?

-Nu pot spune că sunt un mare fan al anumitor designeri, mă inspiră aceia care te surprind prin stilul lor inedit, convingându-te să cauți și alte lucrări semnate de ei. Ca și site-uri de specialitate urmărim contemporist.com, behance.net, dezeen.com, trendir.com, architonic.com, thecoolhunter.com, mocoloco.com

– Stilul aritectural preferat?

– Sunt un mare admirator al stilului Art-Nouveau, care și-a lăsat cel mai puternic amprenta în arhitectură dar și în graphic-design, sculptură , obiecte decorative și design interior. Acest stil a fost predominant la sfârșitul secolului 19, începutul secolului 20. Alte stiluri mai vizibile în proiectele noastre sunt Steampunk și cel Industrial cu accente vintage.

– Un proiect mai aproape de sufletul vostru…

-Ca proiect preferat putem spune că ultima realizare ,„Enigma Cafe”. A fost o provocare pentru noi, deoarece combină designul interior convențional cu dinamica amplă a sculpturii cinetice.

kinetic-2
– Cât timp lucrați la un proiect de genul , să zicem, Enigma. Sau Joben, Submarin.

– La fiecare proiect se tine cont de complexitatea lucrarii, de deadline-ul impus de client, termenii producătorului și ai comerciantilor care trebuie să plaseze comenzi pentru obtinerea diferitelor obiecte dorite. La Joben Bistro a durat 7-8 luni, Submarinul aproape un an, Enigma aproape 2 ani. Roma nu s-a construit într-o zi, vorba aia. Acesta un principiu după care ne ghidăm. Cu cât se dorește ceva inedit , cu atât durata e mai lungă, dar mai palpitantă.
– Cele mai urâte clădiri sau spații din Cluj-Napoca ?

– Mă deranjează doar urmele anilor ‘90. Încă se mai găsesc tavane casetate în unele baruri și restaurante care îți lasă impresia de alimentară sau instituție publică. O clădire care îmi vine în minte și care nu se integrează deloc în arhitectura veche a Clujului este “Vaporul” din Piața Mihai Viteazu, pe Barițiu. E clădirea realizată dins ticlă,care găzduiește Banca Transilvania. Acolo parcă a aterizat un OZN.

-Exercițiu de imaginație. Ce ai schimba în centrul Clujului în următorii 20 de ani?

– L-as vedea mai verde, un centru unde să poți respira și unde să nu fie doar piatră cubică. De exemplu , Piața Unirii. Acolo aș vedea un labirint din gard verde, cu bănci, nu o piață de piatră unde să se țină concerte, mai ales că astfel se accelerează și distrugerea clădirilor vechi. Și e mare păcat. E păcat pentru Cluj , e păcat pentru clujeni, e păcat pentru istorie, pentru toată lumea. Și chiar nu cred că ar strica să mai avem verde în oraș.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Catalin Suciu

Este reporter pentru site-ul actualdecluj.ro, din aprilie 2014. Anterior a lucrat la cotidianul Ziua de Cluj din august 2011. A mai lucrat la cotidianul Monitorul de Cluj între octombrie 2006 și mai 2010, şi la agenţia de presă NewsIn în perioada martie 2007 – februarie 2009. Este absolvent al Facultății de Jurnalism din cadrul Universităţii „Babeș- Bolyai”.