Închide

Aduce un festival European important la Cluj, în 2019. „Ne lipsește dialogul. Trăim într-o lume mult manipulată, în care omul obișnuit e extrem de derutat”

ActualitateCulturăEducaţieSinteză știri localeTop News by Actual de Cluj - dec. 23, 2018 0 757

Deși se numără printre cei mai mari regizori de teatru ai momentului, din țară și din lume, Tompa Gabor se dovedește un om din cale afară de modest, aparițiile sale în spațiul mediatic constituind o raritate. Conduce Teatrul Maghiar de Stat din Cluj de 28 de ani, e fondatorul festivalului internațional„Interferențe” – pe care s-a încăpățânat să-l dezvolte fără a beneficia de prea multe resurse financiare  din partea administrației locale și centrale – iar de-a lungul timpului a pus în scenă zeci de spectacole, peste tot prin lume, care s-au bucurat de aprecieri, de premii și de recenzii pozitive.  Recent, Tompa Gabor a fost numit președinte al Uniunii Teatrelor din Europa, și a anunțat că își dorește foarte mult să aducă la Cluj Napoca, în 2019, un eveniment important care în trecut era asumat de marile orașe europene: Milano, Paris, Porto, Torino, Frankfurt, San Petersburg, Thessaloniki, Moscova, Stockholm, Budapesta și București.

„Da, am fost ales de către Adunarea Generală a Teatrelor din Europa președinte, ceea ce pentru mine reprezintă o mare responsabilitate și o onoare. Este vorba de Uniunea al cărei prim președinte fondator a fost marele regizor Giorgio Strehler, după care i-au urmat câteva nume de rezonanță din teatrul european. Am acceptat în ideea de a încerca să revitalizez unele evenimente de seamă pe care Uniunea Teatrelor din Europa nu le-a mai organizat de câțiva ani. Este vorba de marele Festival al Uniunii unde, în trecut, am putut vedea o mostră de spectacole de la toate teatrele membre. Ultima ediție fiind cea organizată, în 2008, de către Teatrul Bulandra în parteneriat cu Teatrul Maghiar de Stat Cluj. O sarcină foarte importantă pentru că acest festival a fost asumat întotdeauna de către un important oraș european, oraș al statelor membre. Festivalurile Uniunii au fost la Milano, Paris, Porto, Torino, Frankfurt, San Petersburg, Thessaloniki, Moscova, Stockholm, Budapesta și București. În urma unor discuții prealabile pe care le-am avut cu primăria municipiului Cluj-Napoca, este posibil ca în 2019, anul în care România preia președenția Uniunii Europene, să organizăm acest festival la Cluj. Organizarea acestui eveniment, după zece ani de pauză, ar fi o realizare de prestigiu atât pentru România, cât și pentru orașul Cluj-Napoca” – a relatat Tompa Gabor într-un interviu acordat site-ului cotidianul.ro

Ultima ediție a Festivalului Internațional „Interferențe”, organizată de Teatrul Maghiar de Stat din Cluj s-a încheiat în 4 decembrie, iar majoritatea spectacolelor s-au jucat în săli arhipline. Tema aleasă de regizorul Tompa Gabor pentru această ediție a fost cea a războiului, și nu doar pentru că aniversăm 100 de ani de încheierea primului Război Mondial, ci și pentru că trăim într-o societate dominată de neînțelegeri, disensiuni și frici individuale:

„Lipsa de dialog, ideologizarea discursurilor, dependența de realitatea manipulată virtual – acestea ar fi principalele probleme ale societății în zilele noastre. Teatrul nu poate schimba, din păcate, această lume mult manipulată în care omul simplu e din ce în ce mai derutat şi din cauza faptului că vede ştiri contradictorii, informaţii foarte superficiale şi greu de verificat. Este împins într-o lume virtuală de care devine tot mai dependent. Întrebarea pe care mi-o pun adesea este dacă mai avem şansa să intervenim în propriul nostu destin, în propria noastră viaţă, dacă avem un cuvânt de spus. Marea noastră responsabilitate e să credem că suntem cu toţii parte din această lume globalizată, că orice se întâmplă, fie că este vorba de un conflict, de război, fie că este vorba de migraţie sau de terorism, totul se întâmplă cu noi. Şi de aceea trebuie să-l auzim pe celălalt şi să iniţiem un dialog. De aceea, am ales ca tema festivalului Interferențe să fie Războiul, temă prilejuită și de aniversarea a 100 de ani de la sfârșitul Primului Război Mondial, care a schimbat de fapt paradigma întregii istorii. O traumă ce persistă de un secol. Ea revine într-un moment când omenirea se află într-o alertă permanentă, căutând din ce în ce mai mult un loc unde să poată trăi în pace și liniște”, a mai spus Tompa Gabor pentru aceeași publicație.

Pentru că intrăm în ajunul Crăciuniului, regizorul a ținut să le transmită tuturor creștinilor „sărbători binecuvântate și un an nou plin de speranțe”: „Este sărbătoarea Nașterii Mântuitorului nostru, care a adus pe lume într-o măsură nemaiîntâlnită imperativul iubirii și al iertării. În ce mă privește, ca de obicei, sărbătorim Crăciunul în familie. Caut în fiecare an senzaţiile legate de Crăciun, întipărite în mintea mea încă din copilărie: aburul mâncărurilor şi mai ales sentimentul de împăcare. Să împărţim toţi bucuria, să dăruim! Nu doar de Crăciun! Să fim capabili să topim zidul indiferenţei şi al egoismului de care suferim la nivel de societate”.

Premieră la Teatrul Maghiar din Cluj în 27 decembrie

Tompa Gabor a lucrat la un nou spectacol care va fi prezentat în premieră la Teatrul Mgahir de Stat din Cluj joi, 27 decembrie.  PIesa are la bază două Opere: Ora spaniolă (L’heure espagnole) – după piesa lui Franc Nohain, care era scoasă la rampă în 28 octombrie 1904, la Teatrului Odeon din Paris, și Opera Copilul și Vrăjile, care a avut loc în 1925, la Monte Carlo, dirijor Victor de Sabata. Libretul poartă o altă semnătură celebră, cea al scriitoarei Colette (1873 – 1954; pe numele ei Sidonie – Gabrielle Colette), nominalizată la Premiul Nobel pentru literatură în anul 1948.

Citiți tot interviul cu Tompa Gabor Aici

Nici un comentariu

Scrie un comentariu