Închide

Administrația, „penalizată” după ce a vrut să ia de la pietoni pentru benzile dedicate transportului public

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - oct. 26, 2016 1 744

Proaspăt însemnate cu marcaje colorate pe trotuare, benzile dedicate pentru mijloacele de transport în comun pe care primăria dorește să le realizeze pe o bucățică a unui bulevard central din oraș au fost prost gândite. Potrivit dorinței primăriei, acestea urmau să ducă la reducerea considerabilă a trotuarelor de pe B-dul 21 Decembrie, între Prefectură și intersecția cu Bulevardul Regele Ferdinand. Societatea civilă a criticat această practică, una contrară principiilor urbanistice din vest. Recent, comisia de monumente a avizat negativ propunerea primăriei de a face benzi dedicate pentru transportul public pe B-dul 21 Decembrie 1989, prin reducerea trotuarelor pentru pietoni. După discuții, s-a convenit ca benzile pentru transportul în comun să se facă pe carosabil, soluție pe care primăria o va implementa de această manieră, explică viceprimarul Dan Tarcea.

Pe B-dul 21 Decembrie, din zona catedralei Mitropolitane și până la intersecția cu B-dul Regele Ferdinand au apărut, luna aceasta, marcaje colorate pe ambele trotuare pietonale. Acestea pregătesc benzile dedicate pentru mijloacele de transport în comun, în continuarea celei deja amenajate în Piața Cipariu ca proiect pilot al primăriei, care a debutat în vara acestui an. Potrivit acestuia, pentru noile benzi dedicate se va jertfi o parte din trotuarele pietonale de pe ambele părți a B-dului 21 Decembrie. Mai precis, după cum informau oficialii primăriei, trotuarele urmau să aibă în noua formă în jur de 1,90 metri.

Inițiativa a fost criticată de societatea civilă, care a menționat că e inadmisibil să reduci spațiul pietonal pentru benzile dedicate, într-un oraș în care oricum pietonii nu au pe unde circula pentru că există trotuare de câțiva centimetri în centru sau altele care sunt pline de mașini parcate.

Recent, Comisia de Monumente (care are competențe pe subiect, având în vedere că B-dul 21 Decembrie este zonă protejată) a avizat negativ propunerea primăriei. „S-a discutat pe niște schițe care prevedeau să se taie trotuarele și să se realizeze benzile dedicate trasportului public, cu cei de la Serviciul de Siguranță a Circulației. Nu știu cine le-a gândit. Propunerea era prea de tot pentru că râmânea foarte puțin spațiu pentru pietoni în centru. Rezulta un trotuar cât pentru un cartier de case și puteau apărea disfuncții majore. 1,5 metri pentru pietoni, pe un bulevard central, este sinistru. Normativele în vigoare cer minim 3 metri. Așa, noi le-am propus să realizeze banda dedicată pe carosabil, cu interzicerea virajului auto la dreapta, spre B-dul Regele Ferdinand, variantă pe care am agreat-o. La discuții accent s-a pus pe intersecție (cu Piața Unirii și Regele Ferdinand – n.red.), acolo era durea mare, la legătura cu Piața Unirii. Restul traseului, sper să nu fie afectat, la nivel de trotuare”, a explicat arhitectul Adrian Borda, membru în Comisia Zonală a Monumentelor.

Viceprimarul Dan Tarcea a confirmat faptul că primăria a renunțat la ciuntirea trotuarelor de pe Bulevard și că noile benzi dedicate vor fi realizate pe actualul carosabil. „Noi am cerut oricum opinia arhitecților, nu am venit cu această variantă de capul nostru. Pănescu (Eugen Pănescu – de la Planwerk, consultant al primăriei pe proiectul de amenajare din Piața Unirii – n.red.) a susținut formula propusă de noi la nivelul intersecției. La Monumente, în schimb, propunerea a fost criticată. Vehement a fost alt arhitect (Borda – n.red.) care ne-a zis că nu e bine ce susținem. Apoi, toate oalele ni se sparg tot nouă în cap. Avem o groază de opozanți care ne acuză că am făcut trotuare prea mari în Piața Unirii. Când facem ceva, tot timpul vine câte cineva și ne acuză că nu e bine. Facem benzi pentru transportul public, vin cetățenii și ne acuză că n-au pe unde circula. Facem trotuare, vin șoferii și ne spun că n-au unde parca. Și tot așa. Cu benzile dedicate, vom merge pe varianta discutată la Monumente: pe carosabil, cu interzicerea virajului la dreapta, spre strada Ferdinand. Și nu ne atingem de trotuare”, a subliniat viceprimarul.

La ședința Consiliului Local din 26 octombrie, edilul Emil Boc a mai spus că există o altă variantă pe care primăria o studiază, în afară de interzicerea virajului la dreapta, și anume ca acesta să fie păstrat, iar vehiculele și autobuzele să aibă traseu comun pe o porțiune de 200 de metri. De asemenea, primarul a menționat că administrația trebuie să studieze aceste benzi dedicate pe întreaga axă est-vest a orașului.

 

Un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.