Închide

A strâns aproape 200 milioane de dolari în Silicon Valley, acum vine la Cluj ca să te învețe cum să atragi finanțare pentru afacerea ta în software. Care sunt primele reguli

EducaţieTop News by Mihai Prodan - iun. 10, 2019 0 190

Un întreprinzător din Silicon Valley, care a atras aproape 200 de milioane de dolari în afacerile pe care le-a pornit, vine la Cluj ca să te învețe cum să atragi finanțare pentru ideea ta – sau dacă nu cumva e o idee mai bună să renunți de la bun început.

Adam Jackson e cofondator și director la BrainTrust – aceasta e doar cea mai nouă afacere a sa, o „piață” pentru dezvoltatori de top pentru proiecte mari de creare software de anvergură mare, pentru care a atras până acum cinci milioane de dolari. Cea mai mare realizare a sa, însă, e fondarea Doctor on Demand, o afacere care a atras 160 milioane de dolari din 2012. Acum urcă pe scena Techsylvania, de la Cluj, ca să arate celor care vor să pornească afaceri noi, în special în software dar nu numai, cum să obțină primii bani pentru dezvoltarea ideii.

Așa că: dacă ai cumva o idee de aplicație, cum e moda în ultima vreme mai ales în ceea ce e numit „Silicon Valley”-ul României, adică Cluj-Napoca, prima regulă e: nu porni la drum fără un cofondator cu pregătire de inginer. A doua regulă: încearcă să obții cel puțin dublu față de ce crezi că ai nevoie. „Nu porni o companie tech fără un inginer co-fondator”, spune el. Aceasta însă e doar prima problemă de rezolvat, căci finanțarea va trebui obținută de la investitori, care, spune Jackson, sunt generaliști, deci nu se pricep în toate aceste noțiuni rostogolite în industria informației – blockchain, AI și alte așa-numite „buzz words”. Așa că, a treia regulă – fii un povestitor foarte bun. „Dacă tu spui o poveste bună ei vor veni cu tine în cursă”, spune Jackson. În fine, o a patra regulă, care poate e și cea mai importantă, e să înțelegi clienții. „Pornește duzini de conversații. Nu costă nimic, și sunt critice”. Mai exact: „ai putea fi chiar convins să renunți înainte să începi, din aceste discuții. Dezvoltarea clientelei e critică”.  În plus, o dată obținută fianțarea, fondurile de investiții care intră în etapa de seed, adică cea de debut, trebuie să obțină acces și la prima rundă de finanțare, numită „seria a”. „Dacă intră în etapa de seed dar nu în seria a, alții nici măcar nu se vor uita la tine, se vor întreba de ce nu. Așa că: ori niciun fond de investiții, ori înghesuie-le pe toate în această etapă”.

În plus un sfat important pe care îl dă Jackson e același ca în orice alt tip de afacere, locația e importantă. „Geografia e un big deal”, spune el. „Eu locuiesc în San Francisco și am strâns fonduri în San Francisco, chiar dacă investesc în toată lumea. Deci haideți în San Franscisco, stați o lună și vorbiți cu toată lumea”.

În final, dacă nu reușiți obținerea finanțării de la fonduri de investiții, nu vă faceți griji, sfătuiește Jackson: „Fondurile de investiții au nevoie de tine mai mult decât ai tu de ele. Sunt mai mulți bani în fonduri de investiții decât târguri bune. Deci fă 40-50 de întâlniri pe săptămână, keep it rolling. Dacă ai nevoie de 10-20 de investitori, trebuie să vorbești cu 50”.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Specializări la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.