Închide

92 de ani de la primele zboruri de la Cluj, în Capitală, călătoria cu avionul era mai ieftină decât cu trenul la clasa a II-a

Actualitate by Actual de Cluj - mai 06, 2025 0 78

92 de ani de la primele zboruri de la Cluj, în Capitală.

În data de 1 mai 1933 a fost deschisă cursa aeriană București – Cluj, operată de Liniile Aeriene Române de Stat – L.A.R.E.S, prima companie naţională de transport aerian, înfiinţată de către statul român în 1930. Zborurile erau efectuate cu avioane de tip Junkers 13, cu o capacitate de cinci locuri. Durata zborului era de 2 ore și un sfert, avioanele decolând lunea, miercurea și vinerea la 7.30 de pe aeroportul Băneasa și aterizând la Someșeni la ora 9.45. Plecarea din Cluj spre București avea loc în zilele de marți, joi și sâmbătă la ora 7.30, sosind la București fără escală la 9.45. Prețul unui bilet era de 782 lei, în care intra şi prima de asigurare, ceea ce înseamna că voiajul cu avionul costa cu 100 lei mai puţin decât cel cu trenul la clasa a II-a, după cum aflăm de la Biblioteca Județeană.

 

Festivitatea de inaugurare a liniei aeriene Cluj – Bucureşti, pentru transportul de pasageri, bagaje, mărfuri şi postă, a avut loc la Aeroportul Someşeni în data de 2 iunie 1933, în prezența reprezentanţilor autorităţilor: prefectul Liviu Dan și primarul municipiului Cluj, dr. Victor Deleu.

Primul aeroport clujean a fost înființat în lunca râului Someșul Mic, la o distanță de 8 km de centrul orașului, în 15 decembrie 1917, din ordinul Ministerului Apărării Regale Maghiare. În anul 1918, anul Marii Uniri, pe acest aeroport au început primele activități militare, care s-au desfășurat și în următorii ani. Baza militară din Someșeni-Cluj a fost dotată cu avioane de tip Brequet și Potez, dedicate acțiunilor militare de recunoaștere, misiunilor de cercetare și activităților de fotometrie, realizate de Grupul II de Aviație și Informație.

Dezvoltarea transportului aerian în regiune s-a datorat poziționării strategice, dezvoltării economice a Clujului și intereselor politice. Astfel, începând cu anul 1932, vechiul aeroport militar din Someșeni a devenit Aeroportul Civil Cluj, din ordinul Ministerului Industriei și Comerțului din România. Din luna aprilie a anului 1932, au fost operate primele zboruri ocazionale destinate transportului de pasageri, pe ruta Cluj-București, cu avioane de tip Farman-Goliath, dotate cu două motoare și având o capacitate de 10 locuri.

La 11 septembrie 1933, aeroportul clujean a fost declarat Aeroport Vamal Internațional, primele zboruri internaționale fiind operate de compania C.S.A. Czech Airlines, pe ruta Praga – Cluj – București, cu avioane de tip Avia-Focker, cu o capacitate de opt locuri. În cursul aceluiași an, începe angajarea personalului care să deservească aceste linii aeriene și pentru transportul călătorilor din oraș la aeroport. În anii ce au urmat, au fost deschise rute noi, cum ar fi Moscova- Cluj – Praga, Cluj – Satu-Mare, Cernăuți – Cluj – Arad.

Episoade din istoria aeroportului clujean, prezentată pe pagina oficială a instituţiei:

1 aprilie 1932

Este înființat Aeroportul Civil din Cluj.

1 mai 1933

Se deschide linia aeriană Bucureşti – Cluj, linie deservită de către L.A.R.E.S. (Liniile Aeriene Române de Stat) cu avioane Junkers 13, cu capacitate de 5 locuri.

11 septembrie 1933

Aeroportul Cluj a fost declarat Aeroport Vamal Internaţional, prin deschiderea primei linii internaţionale pe direcţia Praga-Cluj-Bucureşti.

15 noiembrie 1935

Se deschid noi rute: Moscova – Cluj – Praga, Cluj – Satu Mare; Cernăuţi – Cluj – Arad – Cluj – Cernăuţi.

1939

Se dă în exploatare noul Aeroport, Aeroportul Cluj – Someşeni.

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu