Închide

71 de ani de la cele mai odioase alegeri din istoria României

ActualitateIstorie by Catalin Suciu - Nov 18, 2017 0 186

„Stalin și poporul rus libertate ne-au adus”. Așa erau îndoctrinați comuniștii din estul Europei, imediat după terminarea celui de-Al Doilea Război Mondial. Statele din sfera de influență a Uniunii Sovietice aveau să dobândească imediat după război guverne aservite politicii lui Iosif Stalin, notează newmoney.ro.

În România, lucrurile s-au mișcat rapid. Și asta după ce în octombrie 1944, pe final de război, Winston Churchill împărțea cu Stalin Europa de Est. Premierul britanic de atunci îi lăsa Uniunii Sovietice o influență de 90% în România, în timp ce Marea Britanie era mai interesată de Grecia care îi oferea control în zona de sud Mării Mediterane. Pe acest fond, întâlnirea de la Yalta dintre Stalin, Roosevelt și Churchill, din februarie 1945, a fost o simplă formalitate. Stalin se angaja în fața celor d0i aliați să organizeze alegeri libere în statele din est care intrau sub influența sa. Însă, în privința României, liderul sovietic s-a grăbit și în martie 1945 a preluat controlul prin Guvernul Petru Groza.

Una din principalele misiuni ale guvernului aservit Uniunii Sovietice era și tranziția către așa-zise alegeri libere. Aceste alegeri au avut loc la 19 noiembrie 1946, iar câștigătoare ieșeau partidele care formau Blocul Partidelor Democrate (Partidul Comunist Român, Partidul Social-Democrat, Frontul Plugarilor, formațiunea politică a prim-ministrului, Partidul Național Liberal-Tătărescu, facțiunea țărănistă a lui Anton Alexandrescu și Uniunea Patrioților). Rezultatul acestor alegeri a fost grosolan fraudat. Cu toate că istoricii îi dădeau câștigători pe țărăniști, cu procente ce le permiteau să se angajeze în formarea unui guvern, învingător a ieșit Blocul Partidelor Democrate, cu 68,7%, urmat de PNȚ cu 12,7%. Uniunea Populară Maghiară cu 8,2% și partidul Național Liberal cu 3,7%.

Textul integral poate fi citit AICI

 

author photo two

Catalin Suciu

Este reporter pentru site-ul actualdecluj.ro, din aprilie 2014. Anterior a lucrat la cotidianul Ziua de Cluj din august 2011.
A mai lucrat la cotidianul Monitorul de Cluj între octombrie 2006 și mai 2010, şi la agenţia de presă NewsIn în perioada martie 2007 – februarie
2009.
Este absolvent al Facultății de Jurnalism din cadrul Universităţii „Babeș- Bolyai”.

Articole similare

Nici un comentariu

Scrie un comentariu