Ministerul Transporturilor a lansat în consultare publică proiectul de Hotărâre de Guvern care include lista și valoarea despăgubirilor pentru terenurile, clădirile și împrejmuirile afectate de proiectul de electrificare al căii ferate, Cluj-Episcopia Bihor, aflat în prezent în procedură de licitație de proiectare și execuție, proiect împărțit în loturi și finanțat în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Observațiile se pot face până în data de 24 octombrie. Valaorea despăgurbirilor care se vor acorda proprietarilor privați este de peste 45,5 milioane lei pentru un număr total de 2311 imobile (terenuri, clădiri și împrejmuiri).
„Prin prezentul proiect de act normativ se propune aprobarea declanșării procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată, aprobarea listei imobilelor proprietate publică a statului, precum și a listei imobilelor proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale, situate pe amplasamentul care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național „Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor” aflate pe raza unităților administrativ – teritoriale: Cluj-Napoca, Baciu, Gârbău, Aghireșu, Izvoru Crișului, Huedin, Poieni, Ciucea și Negreni – județul Cluj; Cuzăplac și Almașu – județul Sălaj; Bulz, Bratca, Șuncuiuș, Vadu Crișului, Măgești, Aștileu, Țețchea, Tileagd, Săcădat, Oșorhei, Oradea și Borș – județul Bihor. Exproprierile se vor realiza de către Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.” S.A. Suma totală aferentă despăgubirilor este de 45.549 mii lei, pentru un număr de 2.311 imobile, (terenuri cu sau fără construcții) din care 2.286 imobile terenuri, proprietate privată, în suprafață totală de 1.707.001 mp, un număr de 96 imobile construcții (clădiri) în suprafață totală de 16.213 mp și un număr de 70 imobile construcții (împrejmuiri) în lungime totală de 4.246 ml„, se arată în proiectul de hotărâre de guvern.
“Sumele individuale prevăzute se virează de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, într-un cont de trezorerie, deschis pe numele Companiei Naționale de Căi Ferate ”C.F.R.” – S.A., în termen de cel mult 30 de zile de la data solicitării acestora, conform prevederilor art. 4 alin. (8) din Anexa 1 la Hotărârea Guvernului nr. 53/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local cu modificările și completările ulterioare, urmând ca acestea să fie puse la dispoziția proprietarilor/deținătorilor de imobile proprietate privată, situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică, prevăzut la art. 1, care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional, în vederea efectuării plății despăgubirilor în cadrul procedurilor de expropriere, în condițiile legii”, se arată în proiectul de HG.
Proiectul de HG pentru aprobarea listei și cuantumului despăgubirilor este în consultare publică până în 24 octombrie, urmând apoi să fie disuctat și aprobat de către Guvern. Compania de Căii Ferate a scos deja la licitație constratele de proiectare și execuție din cadrul proiectului, procedura fiind în faza de evaluare a ofertelor. Din acest proeict finanțat din PNRR fac parte și lucrările la pasajul rutier suprateran din zona Tăietura Turcului din Cluj-Napoca, anunțat de Primărie ca o măsură de descongestionare a traficului în zona Tetarom/ieșiere din Cluj-Napoca spre Baciu.
Vezi și: Pasajul de la Tăietura Turcului necesită aproape un an pentru a fi proiectat și autorizat și încă 3 ani și 5 luni pentru a fi construit
Încă un pasaj în zona străzii Corneliu Coposu, peste DN 1 F, conectat la cel peste calea ferată, din zona Tăietura Turcului. Urmează să fie realizat cu fonduri din PNRR, de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale – anunță primarul Emil Boc
Detalii despre investiția de electrificare a căii ferate Cluj-Episcopia Bihor
„Proiectul vizează electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj – Oradea – Episcopia Bihor şi presupune realizarea unei infrastructuri ce va permite viteze maxime cuprinse între 100 km/h şi 160 km/h. Electrificarea şi reabilitarea tronsonului de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor conduce la realizarea unei infrastructuri feroviare optimizate. Traseul de cale ferată proiectat se va desfăşura în general pe actualul tronson de cale ferată existent, cu excepţia unor zone în care este necesară mărirea razelor curbelor în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de circulaţie şi asigurării parametrilor pentru circulaţia cu viteză sporită. Prin proiect se realizează 18.0 km de linie dublă nouă. Se desfiinţează trecerile la nivel care nu respectă reglementările şi se realizează pasaje denivelate.
Linia de cale ferată Magistrală 300, Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, este situată în Nord Vestul României, pe raza judeţelor Cluj, Sălaj şi Bihor. Din punct de vedere administrativ acest tronson de cale feratǎ este exploatat de Sucursala Regionalǎ CF Cluj, Secțiile L3 Cluj şi L5 Oradea.
Linia de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontieră Ungaria are lungimea totală de 166,216 km, fiind cuprinsǎ între km 500 + 608 (semnal Cap X, Stația CF Cluj Napoca) şi km 660 + 852 (semnal Cap Y, Stația CF Episcopia Bihor), la care se mai adaugǎ intervalul Episcopia Bihor – Frontierǎ Ungaria, cu lungimea de 5,983 km (între km 1+117 = Cap Y Stația Episcopia Bihor şi km 7+100 = Frontiera Ungarǎ).
Traseul liniei CF Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor urmează cursul văii râului Nadăş, pe sectorul Cluj Napoca – Aghireş, iar apoi se desfăşoară în lungul văii râului Crişul Repede, având o orientare de la Est la Vest. Traseul liniei CF este foarte sinuos, întâlnindu-se numeroase curbe cu raze mici cu valori de 400 m. Raza minimă a curbelor este de 225 m situată pe intervalul de circulaţie Oradea – Episcopia Bihor. Pe linia CF Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor sunt amplasate 22 de puncte de secţionare (10 staţii CF şi 12 halte de mişcare) şi 22 halte comerciale (puncte de oprire în linie curentă)”
Proiectul de electrificare şi reabilitare a liniei de cale feratǎ Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor va contribui la:
– Generarea de noi locuri de muncă, pe perioada de implementare a proiectului;
– Economii la nivelul costurilor de întreţinere a infrastructurii;
– Economii la nivelul costurilor de operare a infrastructurii;
– Economii la nivelul costurilor aferente trenurilor;
– Economie de timp pentru călători;
– Economie de timp pentru transportul de marfă;
– Câștiguri în eficiență;
– Economii la nivelul emisiilor de CO2;
– Economii la nivelul costurilor aferente accidentelor;
– Reducerea poluării.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt:
– Infrastructura ce va permite viteze maxime de 80 km/h pentru transportul de marfă și de 120 km/h pentru trenurile de călători pe întregul tronson;
– Sistematizarea stațiilor în vederea realizării condițiilor impuse de electrificare;
– Eliminarea deficiențelor tehnice și îmbunătățirea condițiilor de trafic, inclusiv cele legate de siguranța circulației de pe întreg tronsonul CF;
– Înlocuire/reparare poduri, podete, pasaje denivelate, consolidări, apărări, repararea sistemului de drenaj, îmbunățățirea calității terasamentelor;
– Se vor realiza construcțiile aferente activității de întreținere, revizie și reparații a instalațiilor fixe de tracțiune electrică și a liniei de contact constând din două districte LC + EA + ELF în stațiile Ciucea și Oradea;
– Se vor realiza clădiri de mentenanță în stațiile Cluj Napoca, Ciucea și Oradea;
– Reabilitarea și modernizarea clădirilor de călători, districtelor, clădirilor de exploatare etc. și asigurarea facilităților călătorilor (inclusiv persoanelor cu mobilitate redusă) și personalui CFR;
– Remorcarea trenurilor pe linia electrificată se va face cu locomotive electrice funcționând în curent alternativ monofazat 25 KV – 50 Hz;
– Linia de contact va fi alimentată din substațiile de tracțiune, la amplasarea cărora se va lua în considerație situația actuală a electrificării liniilor ferate adiacente (Dej – Apahida – Cluj și Teiuș – Apahida – Cluj) precum și structura sistemului energetic național de 110 KV din zonă;
– Lucrări noi de linie de contact și substație de tracțiune electrică, inclusiv sistem de teleconducere SCADA, care va integra și sistemul de telegestiune energie electrică;
– Realizarea lucrărilor de protecție a instalațiilor din cale și vecinătate împotriva influenței liniei de contact;
– Eliminarea zonelor cu risc la inundații, înzăpezire, alunecări;
– Analiza trecerilor la nivel existente (numărul acestora, pozitia km, starea lor actuala) și s-a stabilit care dintre ele vor rămâne în funcție, care se vor moderniza și care se vor desființa;
– Modernizarea echipamentului de telecomunicații;
– Modernizarea electrificării pe toată lungimea tronsonului (25 kV);
– Dublarea liniei (ținând cont de condițiile de relief – predominant ses);
– Mărirea capacității de tranzit la frontiere;
– Asigurarea interoperabilitătii prin implementarea STI, în special în ceea ce priveste sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare (C), lungimea liniilor din stații și haltele de mișcare, facilitățile pentru persoanele cu dizabilități, implementarea ERTMS (ETCS Nivel 2+GSM-R);
– Montare de panouri fonoabsorbante şi/sau soluţii alternative de reducere a nivelului de zgomot.
Prin implementarea proiectului, linia de cale ferată va fi proiectată în conformitate cu parametrii tehnici ceruţi de standardele şi legislaţia europeană în vigoare.
Prin realizarea acestui obiectiv de investiții de utilitate publică de interes național, se va realiza o legătură rapidă între Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, cu efecte benefice pe toate planurile (aglomerare, poluare, consum crescut de carburanți, scăderea timpului de transport pentru călători şi mărfuri etc.).