Închide

Ungaria lansează licitaţia pentru linia ferată de mare viteză Cluj – Budapesta

Actualitate by Actual de Cluj - ian. 29, 2020 1 534

Compania maghiară National Infrastructure Development (NIF) a lansat o licitaţie pentru întocmirea studiului de fezabilitate necesar realizării liniei ferate de mare viteză Budapesta – Cluj Napoca. Dacă va fi realizată, trenurile vor circula pe această linie cu peste 250 de kilometri la oră, informează economica.net.

Anunţul de licitaţie publicat marţi în platforma europeană de achiziţii publice TED vizează „elaborarea unui studiu detaliat de fezabilitate pentru calea ferată de mare viteză Budapesta – Cluj Napoca”. Reprezentanţii companiei maghiare explică în anunţ că studiul detaliat de fezabilitate (RMT), inclusiv o analiză cost – beneficiu (CBA), este necesar pentru construcția liniei feroviare de mare viteză Budapesta – Cluj Napoca, decisă la nivel guvernamental în Ungaria.

Acum trenurile spre Budapesta folosesc ruta de cale ferată ce trece prin Brașov, Cluj-Napoca și Oradea – e tronsonul ce a fost înființat la sfârșitul secolului XIX după ce în 1867 în parlamentul de la Budapesta ministrul de resort Miko Imre și-a prezentat planul de rețea de căi ferate ungare ce prevedea construcția a 25 de astfel de căi de rulare, iar pe poziția a doua se afla cea care ajungea în Brașov prin Cluj. Concursul pentru construirea și exploatarea acestei căi ferate a fost publicat în 2 iulie 1867. Tronsonul Oradea – Cluj a fost câștigat de firma Warring Brothers iar lucrările au început în toamna anului 1868. În 7 ianuarie 1869 era pusă piatra de temelie a gării Cluj, clădirea era finalizată în același an, o dată cu trei linii de circulație, iar prima călătorie e marcată în 5 august 1869, doar până în Baciu și retur, cu 60 de călători. O mică porțiune din acest tronson, cea care leagă Cluj-Napoca de Dej, e modernizată în aceste luni iar CFR Călători speră ca pe aceasta să se poată călători cu viteze de 100 km/h, ca acum 30 de ani. Mai exact CFR Infrastructură repară secția de cale ferată Apahida – Jucu – Gherla – Iclod, ca să poată în sfârșit să ridice restricțiile de viteză instituite în zonă din cauza calității proaste a drumului de fier. Aceasta, după ce lucrările de reparații pe tronsonul Cluj Napoca – Apahida au fost finalizate în aprilie iar pe acest mic tronson de mai puțin de 30 de kilometri garniturile pot circula chiar cu nemaivăzuta viteză de 120 km/h, chiar dacă ulterior trebuie să încetinească din nou.

Cu titlu informativ, acum trenurile parcurg distanța Gherla – Dej Călători în 20 de minute – sunt 14 kilometri între aceste două stații, rezultă deci o medie de 42 km/h. În urmă cu 150 de ani trenul Cluj Napoca – Brașov făcea cei 330 kilometri dintre cele două stații în 9 ore, o medie deci de… 41.25 km/h.

Un comentariu

  1. […] de fezabilitate pentru calea ferată de mare viteză Budapesta – Cluj Napoca”, citează Actual de Cluj. Alka – Prima companie privată amendată pentru reclame sexiste. Consiliul Național pentru […]

Scrie un comentariu