Închide

Unde-s pistele verde mentă din centrul Clujului? Cea mai rușinoasă izbândă a Primăriei, după copacii plantați pe mijlocul trotuarelor. Pista de biciclete pe care nu o găsiți nici la Paris, nici la Londra și nici la Berlin

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - mai 25, 2020 2 2311

Clujenii au pus metrul pe asfaltul proaspăt marcat în centrul Clujului și au arătat că pistele de biciclete marcate de Primărie pe strada Regele Ferdinand sunt jumătate dintr-una conformă, potrivit standardelor internaționale. 80 de centimetri față de cel puțin 1,5 metri. Vorbim de o stradă medievală din centrul Clujului, parte a unui proiect de modernizare cu bani europeni, redată traficului după încheierea stării de urgență, primarul Emil Boc fiind cel care a anunțat că s-au încheiat lucrările de modernizare mai repede decât termenul de șantier.

Nu poți avea și trotuare decente și share space așa cum promovează Primăria și piste de biciclete dacă instituția nu vrea să facă niciun compromis în ceea ce privește traficul. O spune arhitectul Vlad Rusu, cel care a lucrat la proiectul de modernizare a arteror Regele Ferdinand, Emil Zola, Sextil Pușcariu și Tipografiei (tronson II plus scuarul CEC).

În mediul online circulă imagini recente cu piste de biciclete marcate în culoarea verde mentă (în poze) pe strada Bună Ziua, recent lărgită și modernizată de Primărie, după un șantier de 1 an fără o lună și 5,8 milioane de euro. Adică 1 kilometru de piste de biciclete cocoțate în vârf de deal, care n-au aceeași continuitate nici pe Calea Turzii, nici pe strada Fagului spre celelalte cartiere sau spre centrul Clujului.

(sursa foto: Mediafax)
S-au făcut, însă, mai ales că au fost cerute de cei care au participat la dezbaterile lansate de Primăria Cluj privind proiectul de modernizare de pe Bună Ziua – 4 benzi de trafic sau trei benci de trafic plus piste de biciclete, de la două existente.

În centrul Clujului, situația nu este la fel de bună. Dacă pistele de biciclete și imaginile cu strada Bună Ziua au fost catalogate, cu mândrie, ca fiind din Cluj-Napoca, despre pistele de biciclete de pe Regele Ferdinand se poate spune clar că „nu le găsiți nici la Paris, Londra sau Berlin”, ci sunt o marcă a Primăriei Cluj.

Aceeași care, acum trei luni, prin oficialii Emil Boc și Dan Tarcea, au plantat copaci pe mijlocul trotuarelor pe strada Bună Ziua, iar apoi au renunțat să îi mai planteze de așa manieră, dând vina pe proiectanți că nu au venit cu altă variantă mai bună.

Clujenii au pus metru și au semnalat că lățimea maximă a pistelor de biciclete de pe Ferdinand varianză între 80 și 90 centimentri și n-au același marcaj frumos ca în Bună Ziua, deși pe planșe erau și ele verzi „Se organizează dezbateri publice, dar ce se întâmplă în realitate, după dezbateri, e diferit de ceea ce este prezentat. Principala dezamăgire privește pista de biciclete, care era prevăzută inițial cu lățimea minimă de 1 metru, pe întreg segmentul de carosabil, de la Melody până la intersecția cu strada Barițiu. În prezent, avem o lățimea maximă a „pistelor”, care variază între 80 de cm și 90 de cm, iar pistele de biciclete nu sunt marcate nici prin marcaje asfaltice, nici prin semne rutiere pe stâlpi la intrare/ieșire. Lățimea minimă prevăzută în standardele internaționale este de minimum 1,5 metri. În urma consultărilor publice privind acest proiect, a reieșit nevoia de a implementa „spații de acumulare pentru biciclete” la intersecții, ca lărgire a „pistei”, înaintea trecerii pentru pietoni. La acel moment, administrația a fost de acord ca, în intersecțiile semaforizate, să retragă cu 2,5 – 3 metri linia la care trebuie să oprească autoturismele, pentru a avea un spațiu de acumulare pentru biciclete, care să se întindă pe toată lățimea benzii sau a benzilor de circulație. Acest lucru ar fi permis încadrarea corectă a bicicletelor, pentru păstrarea direcției „înainte” sau pentru virajul la stânga, fără a „tăia calea” autovehiculelor, însă și aceste facilități lipsesc din implementarea proiectului. Date fiind deficiențele, se remarcă faptul că inaugurarea făcută de administrație este una strict mediatică. După cum au și recunoscut autoritățile, marcajele sunt „temporare” și după cum am aflat mai târziu lipsește și o recepție formală, măcar parțială, a lucrărilor. Fără specificarea unui termen în timp de îndepărtare a marcajelor „temporare”, riscul este ca ele să devină permanente, cum se întâmplă de obicei”, semnalează Radu Boloveschi. Nu e singurul care a criticat pistele de biciclete.

Situația de pe Ferdinand e așa cum este având în vedere lățimea variabilă a carosabilului și constrângerile pe care le-a impus Primăria. Adică încăpățânării de a nu renunța la banda de trafic auto spre Gară.

Arhitectul Vlad Rusu, cel care a gestionat proiectul de modernizare și l-a prezentat și public la dezbaterile organizate de Primărie spune că „au existat niște constrângeri cu privire la dimensionarea acestor benzi de biciclete, legate de faptul că strada Regele Ferdinand este o stradă medievală, cu un profil neregulat și alinieri frânte ale clădirilor. La toate acestea s-a adăugat și faptul că Primăria municipiului Cluj-Napoca a dorit menținerea la două benzi de mers pe sensul spre gară, pentru circulația auto. Cu toate acestea, la finalul lucrării eu cred că bicicliștii vor circula în mai mare siguranță decât în situația inițială și vom avea un traseu continuu între gară și km. 0 al orașului.”

Cu toate acestea, până în 31 iulie când e termenul de finalizare a șantierului de pe toate cele patru artere, pistele urmează să se marcheze și pe asfalt, tot în culoarea verde, așa cum sunt și cele de pe Bună Ziua. Una va fi de 1,5 metri, la comun cu mijloacele de transport în comun. Cealaltă va fi mai mică.

„Marcajul actual nu este cel definitiv. Șantierul nu s-a încheiat pe strada Regele Ferdinand și nici pe străzile adiacente Emile Zola sau Tipografiei. În consecință ce vedem acum e marcajul provizoriu care asigură desfășurarea traficului auto. Cand se va încheia șantierul se vor trasa marcajele definitive, inclusiv vopseaua bicomponentă de culoare verde pentru benzile de biciclete, simbolurile de Bus si Velo, sensurile de circulație etc. Pe direcția de mers spre Piața Unirii banda de bicicletă va fi la comun cu cea de transport în comun, iar pe direcția spre Piața Mihai Viteazul banda va avea 1,5 m”, a mai explicat Vlad Rusu pentru Actual de Cluj.

Primăria a pornit o serie de modernizări cu bani europeni pentru a maximiza spațiul pietonal din oraș, prin amenajarea unor circuite pentru pietoni și bicicliști. Deocamdată circuitele velo sunt segmentate.

  • author photo two

    Luminiţa Silea

    Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

    2 comentarii

    1. hate inutil.
      unde sa incapa si trotuar si piste si banda de biciclete?
      e varianta de complromis optima.
      nu era ok daca se renunta la banda dedicata de bus
      si sa interzici o banda de mers era imposibil?
      solutia fiecaruia e sa interzici ce nu folosesti.

    2. critica de dragul criticii. ca in bancu cu iepurasu ” i-ar nu ai sapca”
      stiati dinainte ca solutia e un compromis. ata au facut aia strada acum 3 sute de ani.
      de unde spatiu ai mare?
      societatea a cerut si banda de bus si biciclete. acum le are. asta am vrut asta avem. eu as fi facut [ista doar pe o parte si era ai ok.
      dar mititean cu ai lui fanatici au vrut pe ambele parti.

    Scrie un comentariu