Închide

Turcii vor Aeroportul clujean. Secretul întâlnirii cu reprezentanții Limak Group

ActualitateAdministrațieTop News by Cosmina Fernoaga - feb. 04, 2019 0 2392

Războiul administrativ dintre Consiliul Județean și Aeroport – amplificat zilele trecute de propunerea de  înlocuire a membrilor Consiliului de Administrație de la Aeroport – scoate la iveală o informație extrem de importantă, care ține de interesele de dezvoltare a Clujului, și care a fost dosită atât de conducerea Aeroportului cât și de liderii Consiliului Județean. În 3 decembrie, 2018, conducerea Aeroportului dar și președintele Consiliului Județean s-au întâlnit – separat – cu o delegație formată din reprezentanți ai corporației Limak Group, din Turcia (cel mai mare antreprenor din țara lui Erdogan, care derulează investiții în infrastructură, turism, energie etc., fiind implicat inclusiv în construcția celui de-al doilea aeroport ce se realizează în prezent în Istanbul – considerat a fi cel mai mare din lume, gândit pentru a deservi un trafic de peste 90 de milioane de călători/an). Potrivit minutei întâlnirii de la Aeroport, turcii au venit însoțiți de reprezentanți ai Sky Capital și au dezvăluit că la discuția cu proprietarul – respectiv cu președintele Consiliul Județean, Alin Tișe – și-au exprimat intenția de a prelua, prin achiziție sau concesiune, Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj. Directorul Aeroportului, David Ciceo, se folosește, astăzi, în mod indirect, de informație, pentru a-l acuza pe Tișe că motivul pentru care vrea să-l îndepărteze pe el din din funcție are legătură cu o intenție ascunsă de înstrăinare/privatizare a Aeroportului.

„Războiul dintre CJ și Aeroport prejudiciază interesele Clujului, în ipoteza în care se fac demersuri pentru privatizare”

Speculațiile privind așa zisa intenție de privatizare a Aeroportului, vehiculate la ultima ședință a Consiliului Județean de către angajații regiei aeroportuare, veniți să protesteze, au fost întărite de deputatul ALDE, Steluța Cătăniciu. Într-o conferință de presă, aceasta i-a cerut lui Alin Tișe să iasă public și să spună dacă a avut vreo întâlnire cu oameni de afaceri străini, pe tema aeroportului clujean. „Îl rog pe domnul Tișe să ne informaze care a fost scopul acestei vizite, să ne spună clar dacă s-a întâlnit cu oameni de afaceri străini, care și-au mainfestat interesul de a prelua aeroportul clujean, indiferent sub ce forma juridică. Vreau să atrag atenția că în ipoteza în care se fac demersuri pentru privatizarea/concesionarea aeroportului, scandalul pe care domnul Tișe îl întreține în acest moment în spațiul public prejudiciază profund interesele Clujului, pentru că niciun privat interesat de aeroport nu ar avea cum să intre la negocieri cu niște lideri conflictuali, care demonstrează că nu au capacitate de a oferi stabilitate”, a comentat Cătăniciu. Chestionat de Actual de Cluj, Tișe nu a negat că a aveut această întâlnire cu reprezentanții Limak: „Da, a venit în vizită o delegație a companiei care construiește noul Aeroport din Istanbul. Însă, oamenii nu s-au întâlnit doar cu mine, s-au întâlnit și cu domnul Ciceo, deci dacă s-au întâlnit cu el, cine mai poate spune că a fost vorba despre un secret? Delegația din Turcia a solicitat întrevdere și cu noi, la Consiliul Județean, și cu cei de la Aeroport. A fost o întâlnire informală”, s-a limitat să spună Tișe. El nu a dorit să detalieze dacă i s-a cerut sau dacă între timp a demarat vreo acțiune privind concesionarea Aeroportului clujean. S-a limitat să spună că intenția sa privind înlocuirea membrilor din Consiliul de Administrație al regiei aeroportuare nu are nicio legătură cu vizita delegației Limak Group. Tișe a subliniat că nu face decât să urmărească prevederile Ordonanței 109, referitoare la desemnarea conduceriii companiilor/regiilor prin procedură de selecție. Atâta timp cât propunerea sa inițială a fost suspendată de Prefectură – iar actualii membri din CA au mandate temporare – era firesc să caute o soluție, să desemneze alte persoane, competente, care să fie în măsură să acționeze în interesul administrativ al Consiliului Județean, și nu în intereseul directorului David Ciceo, cum se întâmplă în prezent. În fața plenului consilierilor județeni, Tișe a mers mai departe, subliniind că Ciceo ar trebui să își dea singur demisia, să facă un pas în spate până când justiția va închiea procesul în care e inculpat pentru luare de mită.

Nu cu mult timp în urmă, ipoteza privatizării era la modă

Despre posibilitatea concesionării/privatizării Aeroportului clujean s-a tot vorbit în ultimii 10 ani, liderii care s-au perindat pe la șefia Consiliului Județean sprijinind această ipoteză pe argumentul lipsei capacității financiare privind modernizarea acestui obiectiv strategic al Clujului. Pe vremea când senatorul Marius Nicoară era președinte al administrației județene, în 2004-2008, s-a tot avansat posibilitatea atragerii unei companii private care să administreze aeroportul, sau posibilitatea ca regia aeroportuară să fie transformată în companie, pentru a putea fi listată la bursă. Inclusiv ipoteza concesionării aeroportului a constituit subiect de presă, iar David Ciceo – bun prieten cu Nicoară – dădea pe atunci exemple concrete de aeroporturi din întreaga lume care au fost dezvoltate de privați. În prezent, același David Ciceo – care refuză să accepte aplicarea normelor legale privind selecția unei noi conduceri la Aeroport, și care mai e și trimis în judecată pentru fapte de corupție – nu pare să mai aibă aceeași deschidere în privința unei eventuale privatizări. Oricum, în minuta întâlnirii cu delegația Limak, recunoaște și el, că orice decizie în privința Aeroportului poate să o ia doar Consiliul Județean, în calitate sa de proprietar (foto jos). La rândul său, Consiliul Județean poate lua o decizie privind atragerea unui partener privat doar prin intermediul unei licitații publice, astfel că drumul spre aeroportul clujean nu le este deschis doar turcilor de la Limak. Ce este sigur e că Turcia își consolidează puternic sectorul aeroporturar și are în plan să se extindă și în Europa. Introducerea curselor de linie Cluj – Istanbul a parafat o primă înțelegere cu liderul aerian Turkis Airlines, iar potrivit informațiilor apărute în presă, planul companiei este de a aduce la Cluj avioane de mare capacitate, dar pentru acest lucru este nevoie de infrastructură puternică, inclusiv de un terminal Cargo, pe care Aeroportul clujean nu îl are. Să mai spunem că turcii de la Limak sunt implicați în uriașa construcție promovată peste tot în lume: „aeroportul-oraș”, construit la o distanță de 35 de km de Istanbul, considerat a fi cel mai mare din lume. Investiția se ridică la 11 miliarde de dolari, iar prima fază a proiectului a fost definitivată. În cadrul acestui aeroport vor fi ridicate clădiri de birouri, hoteluri, moschei, centre medicale, centre de conferințe, mall-uri. Istanbul New Airport (INA) va putea primi simultan 114 avioane și va acoperi 350 de destinații. Capacitatea sa va fi de 19 milioane de pasageri în prima etapă și de 200 de milioane la finalizare, în 2028.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Cosmina Fernoaga

Este redactorul-șef al site-ului actualdecluj.ro, din aprilie 2014. A fost reporter pentru cotidianul Ziua de Cluj din martie 2005 până în aprilie 2014 şi redactor la Realitatea FM Cluj din martie 2012, timp de un an. Lucrează în presă din iulie 2003, când a debutat la cotidianul "Bună ziua, Ardeal". A absolvit Facultatea de Teatru şi Televiziune a UBB Cluj în 2004 şi Facultatea de Drept a Universităţii „Dimitrie Cantemir” în 2012.