Închide

Tudor Giurgiu, despre bugetul TIFF 2014: “Suntem într-un moment de criză în care nu știm cum putem merge mai departe”

ActualitateCulturăFestivalTop News by Kristina Reştea - apr. 23, 2014 0 553

Directorul Festivalului vorbește pentru ACTUAL de CLUJ despre ediția cu numărul 13, lupta cu problemele de finanțare, despre proiectele noi lansate la TIFF, despre intenția de a transforma Clujul din orașul al cinefililor și în oraș al cineaștilor, despre campania “Salvați marele ecran” și locurile noi unde ajunge Filmul la ediția din 2014.

foto:tudorgiurgiu.ro

foto:tudorgiurgiu.ro

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF ) este cel mai important festival de film din țară și evenimentul care aduce în capitala Transilvaniei 200 de filme și 1.000 de invitați în zece zile. E evenimentul care a pus Clujul pe harta Europei și unul dintre cele mai importante atu-uri pe care le are orașul în competiția pentru câștigarea titlului de Capitală Europeană 2021. Cu toate acestea, în fiecare an, organizatorii TIFF se luptă cu probleme de finanțare. În acest an, TIFF se desfășoară în perioada 30 mai – 8 iunie și se deschide în locația de acum tradițională de „inaugurare”, Piața Unirii, cu proiecția filmului Philomena.

Care sunt datele preliminare pentru TIFF 2014 – câte filme și câți invitați aduce Festivalul la Cluj în acest an?

Tudor Giurgiu (T.G.): Peste 200 de filme. Vor fi în total mai multe față de ediția trecută. Apreciem că numărul de invitați nu se va schimba, va gravita în jurul cifrei de 1.000-1.200 de persoane. Anul trecut am avut 1.223 de invitați și reprezentanți ai presei acreditați la festival.

Ce aduce nou TIFF în 2014? Au fost anunțate deja proiectele pentru sprijinirea cineaștilor locali. Există și alte proiecte noi sau evenimente despre care puteți să vorbiți în acest moment?

T.G.: Intenția noastră principală în următorii ani va fi aceea de a pune Clujul pe harta cinematografica nu doar ca un „oraș de festival”, ci și ca un loc unde se poate produce conținut, un loc unde există talente care trebuie încurajate. Sperăm ca împreună cu autoritățile locale să facem Clujul un oraș deschis pentru cei care vor dori să filmeze filme sau spoturi publicitare și să reușim să compensăm distanța mare față de București (principalul factor problematic în acest moment) cu o serie de avantaje și facilități locale oferite respectivelor producții.

Cum arată bugetul pentru TIFF 2014 comparativ cu cel de anul trecut? În ce fel a evoluat (involuat?) implicarea autorităților și a instituțiilor publice în sprijinirea Festivalului? Sponsorii din mediul privat – sunt (/vor fi) mai mulți/mai puțini la ediția 13?

T.G.: E o întrebare care din nou ne prinde în ofsaid. Deși am atras (din nou) mai mulți sponsori privați, deși contribuția autorităților locale și județene este una însemnată, nu am primit în continuare niciun răspuns pozitiv din partea Ministerului Culturii în ceea ce privește co-finanțarea festivalului. Suntem într-un moment de criză în care nu știm cum putem merge mai departe pentru că nu putem anula în ultimul moment filme, invitați sau programe anunțate deja. Riscăm să ne stricăm toată reputația. Pe de altă parte, ministrul Kelemen Hunor a moștenit o situație nemaiîntâlnită, Ministerul având bugetul cel mai mic din ultimii ani și cu zero lei alocați pentru sprijinirea marilor evenimente culturale, cum ar fi TIFF sau Festivalul de Teatru de la Sibiu. Sper ca ministrul, un susținător constant al TIFF, să reușească să găsească înțelegere la nivelul Guvernului pentru a obține alocarea tradițională deja pentru TIFF. Nu îmi explic cum Guvernul alocă bani pentru prezența României la Eurovision și nu se găsesc fonduri pentru sprijinirea celor mai importante evenimente culturale independente din zona teatrală și cinematografică. Sper că nu e însă totul pierdut.

A fost lansată recent o campanie de salvare a cinematografelor, care se va desfășura și în cadrul TIFF. Administrarea de cinematografe poate fi un business sau mizați mai mult pe nostalgia unor iubitori de cinema și pe responsabilitatea autorităților (în măsura în care există așa ceva)?

T.G.: Campania se cheama „Salvați marele ecran”. Mizăm pe inițierea unui proces de sensibilizare a publicului și a autorităților, așa încât să determinăm apariția unei rețele de Săli care să difuzeze cu preponderență cinema european și film românesc. Vom organiza la TIFF un workshop destinat administratorilor de Săli, autorităților locale, managerilor culturali care vor dori să se informeze despre cum se pot moderniza cinematografele, ce resurse financiare și logistice presupun aceste transformări. Vom invita astfel specialiști din Croația, Polonia și Cehia care vor oferi propria expertiză în aceeași problemă cu care s-au confruntat și ei în trecut.

Cinema Florin Piersic și Victoria au trecut prin procese de schimbare, cu modernizări și investiții, în anii recenți. În ce fel s-a schimbat activitatea aici, în perioada post-modernizare?

T.G.: La ambele cinematografe numărul de spectatori a crescut și a apărut posibilitatea organizării unor transmisii digitale live sau înregistrate de operă sau concerte.

TIFF lansează la această ediție proiecte pentru sprijinirea tinerelor talente și a cineaștilor locali. În acest context, al interesului pe care îl vedeți pentru acest domeniu, cum anticipați, pentru anii ce vin, prezența filmului românesc în țară și în afară? Cum arată “baza de talente” Transilvania (Cluj) în domeniul Cinema?

T.G.: Filmul românesc va continua să rămână la cote înalte dacă își va diversifica oferta de genuri cu care se va prezenta la public și în festivaluri. În Transilvania și în Cluj există mulți tineri talentați, trebuie însă să iîi sprijinim mai mult (la nivel organizațional și financiar) pentru a-i determina să se perfecționeze și să creeze conținut aici și nu la București sau în străinătate.

Festivalul s-a extins de la o ediție la alta și în ceea ce privește prezența în oraș. Există locuri noi unde ajunge TIFF în 2014?

T.G.: Intenționăm să organizăm proiecții gratuite și în cartierul Grigorescu, vom reveni cu filme la cinema Mărăști. Și, evident, vom reactiva „Depozitul de filme” de pe Strada Maiakovski.

Cifrele TIFF 2013

400 de proiecţii

190 de filme – dintre care 155 de lungmetraje – din 53 de ţări, în selecţia realizată de directorul artistic Mihai Chirilov

62.000 de spectatori plătitori la filme

120.000 de spectatori prezenţi – în afara proiecţiilor cu bilet – şi la alte evenimente TIFF şi care au frecventat zilnic locaţiile principale în aer liber ale festivalului (Casa TIFF, Piaţa Unirii, Muzeul de Artă, Castelul Banffy de la Bonţida, Open Air Mănăştur), pe durata celor 10 zile de festival.

1.233 de invitaţi şi jurnalişti români şi străini primind acreditare la festival.

TIFF-ul a atras cinefili din alte oraşe ale ţării: Bucureşti, Bistriţa, Dej, Turda, Oradea, Sibiu, Arad, Târgu Mureş sau Sfîntu Gheorghe.

550.000 de lei de la Primărie

Din bugetului de 1 milion de euro pus la dispoziţie de primărie pentru proiectele culturale din 2014, cea mai mare sumă este alocată pentru organizarea TIFF, adică 550.000 de lei (față de 400.000 de lei în 2013). Sume importante primesc şi cei de la Fabrica de Pensule, Filarmonică, Teatrul Naţional şi Teatrul Maghiar, dar şi cele două opere din oraş.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.