Închide

The NewYorker: un film turnat parțial la Cluj ar fi trebuit nominalizat la Oscarurile din acest an

Actualitate by Actual de Cluj - mart. 09, 2024 0 158

Reputata publicație The NewYorker face o avancronică a premiilor Oscar din acest an, care se decernează mâine noapte, cu o surpriză – autorul consideră că la premii ar fi trebuit nominalizat și un film turnat parțial la Cluj.

Vorbim despre filmul ”R.M.N.”, al apreciatului regizor Cristian Mungiu, care a fost turnat în Transilvania – în Rimetea, dar și la Cluj, într-o clinică medicală privată unde tatăl protagonistului face un examen de rezonanță magnetică nucleară, de unde și numele filmului – ”R.M.N.”.

Sugestia criticului de film Justin Chang vine la categoria ”Cel mai bun scenariu original”, unde nominalizările sunt Justine Triet și Arthur Harari pentru ”Anatomy of a Fall”, David Hemingson pentru ”The Holdovers”, Bradley Cooper și Josh Singer pentru ”Maestro”, Samy Burch și Alex Mechanik, pentru ”May December” și Celine Song pentru ”Past Lives”. ”Patru scenarii grozave, plus „The Holdovers”, care, totuși, are șanse decente de câștig. Totuși, bănuiesc că ”Anatomy of a Fall” va prevala în această categorie, susținut în parte de o campanie condusă de experți, precum și de entuziasmul real pentru film în sine”, notează autorul. ”Subtilitățile juridice, structurale și psihologice ale conjugalității lui Triet și Harari vorbesc destul de impresionant de la sine; faptul că filmul lor este în mare parte despre geloziile mărunte și mințile perfide ale scriitorilor cu siguranță nu va răni”. Acesta sugerează că ar fi trebuit adăugată o singură altă nominalizare la această categorie, Cristian Mungiu pentru ”R.M.N.”.

R.M.N., cel mai recent film al regizorului Cristian Mungiu, a făcut parte din competiția oficială a Festivalului de la Cannes 2022, alături de alte 18 filme selectate dintre cele peste două mii de pelicule din intreaga lume propuse de cineaști festivalului. Filmul spune o poveste despre resorturile profunde ale comportamentului uman în fața realităților care îl surprind, despre relația cu celălalt și despre felul în care ne raportăm la un viitor neliniștitor. Regizorul Cristian Mungiu descrie filmul ca fiind ”o poveste despre raportul dintre vremurile de odinioară – percepute ca fiind mai de încredere pentru că ne deveniseră familiare – și vremurile actuale, resimțite ca haotice. Este deopotrivă o poveste despre auto-amăgirea generată de un set de valori europene care rămân mai degrabă un deziderat decât o împlinire. Este o poveste despre intoleranță și discriminare, despre prejudecăți, stereotipuri, autoritate și libertate, o poveste despre lașitate și curaj, despre individ și mase, despre destinul personal versus cel colectiv. Este, de asemenea, o poveste despre supraviețuire, despre sărăcie, despre frică și un viitor neliniștitor”.

Protagonist este Matthias, care în preajma Crăciunului se întoarce de la muncă din Germania în satul său natal din Transilvania, preocupat de copilul care crește fără el, Rudi, de tatăl lui rămas singur – Otto – și de iubita lui din tinerețe – Csilla. Își dorește să se implice mai mult în educația băiatului rămas prea îndelung doar în grija mamei Ana. Când la fabrica de care se îngrijește Csilla sunt angajați muncitori străini, pacea celor din comună se tulbură, spaimele îi cuprind deopotrivă și pe adulți, iar frustrările, conflictele și pulsiunile irump la suprafață prin pojghița subțire de aparentă înțelegere și calm.

Filmul îi are în rolurile principale pe Marin Grigore, Judith State, Macrina Bârlădeanu și Orsolya Moldován. Unele secvențe au fost filmate în Cluj-Napoca, într-o clinică medicală.
După Cannes, R.M.N. a făcut parte din selecția unor importante festivaluri internaționale de film precum Toronto, New York, San Sebastian, Hamburg – laureat cuThe Critics’ Choice Award la Filmfest Hamburg – și a fost vândut în peste 55 de țări.

Aici articolul original

Nici un comentariu

Scrie un comentariu