Închide

Soarta ”drumului minciunilor” din Floreşti a ajuns în mâinile instanței

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - sept. 15, 2018 0 2468

De câţiva ani încoace, Primăria din Floreşti îi ameninţă pe cei peste 30.000 de locuitori din comună că vor avea o alernativă de trafic spre Cluj-Napoca, asta însemnând o centură de ocolire de 5 kilometri, prin partea de sud. Un record naţional de trafic a fost înregistrat la intrarea dinspre Floreşti în Cluj-Napoca, pe DN1, această rută fiind mai aglomerată ca şoseaua Bucureşti-Otopeni. Primarul din comună, Horea Şulea, a pomenit prima dată de centură  în 2012. În campania electorală din 2016 a revenit cu subiectul; a scos din pălărie un contract de creditare şi un constructor pentru acest drum care urma să coste 9 milioane de euro.

De atunci tot scrie pe Facebook că pe şantier se lucrează şi că drumul va fi gata – în vară, în toamnă şi tot aşa. Şantierul e însă la sub 5% lucrări. În vara anului, la final de iulie 2018, Şulea a anunţat că rupe contractul deoarece constructorii (compania Diferit) nu şi-au făcut treaba şi cer mai mulţi bani. Acum, cei de la Diferit au dus disputa cu Primăria Floreşti în instanţă, primul termen din proces fiind fixat la finalul lunii septembrie. Nicolae Petri, cel care controlează firma, a invocat, citat de ştiridecluj.ro, clauze contractuale pentru a nu vorbi despre ce s-a întâmplat de fapt cu acest contract pentru centura de sud a Floreştiului.

O promisiune (avansată înainte și în timpul campaniei electorale pentru alegerile locale din iunie 2016) a fost aceea că în 6-8 luni (începând din aprilie 2016) se va face o centură mică, Florești-Valea Gârbăului, de 5 kilometri. Chiar primarul Emil Boc era cel care a declarat public că a vorbit cu primarul din Florești , Horea Șulea și că totul va merge ca uns. Atunci Şulea a anunţat că a atribuit contractul de 9 milioane de euro pentru lucrări către firma Diferit. Banii rezultau, după cum se anunţase, dintr-un credit contractat de primăria comunei la CEC Bank. Tot atunci, Șulea a mimat că deschide șantierul, a dus utilajele pe teren ca să prindă electoratul de partea sa. Nici până în prezent acest șantier nu a fost demarat de-adevăratelea, mai ales că necesita și exproprieri despre care surse spun că nici în ziua de astăzi n-au fost rezolvate. Floreștenii se plâng și acum că Șulea le șterge comentariile de pe rețelele de socializare când îi amintesc cum a mințit grosolan în privința acestei centuri și a faptului că se lucrează la ea.

În 2016, primarul Boc mai spunea că această centură iese pe Valea Gârbăului, pe teritoriul municipiului iar de acolo, cei 1,4 kilometri îi va pregăti primăria să-i modernizeze astfel încât să se poată ajunge ușor din Florești pe Bucium, în cartierul Mănăștur. Acesta mai afirma că planul primăriei clujene este ca în prima parte a lui 2017 să repare întreg tronsonul Bucium-Sf Ioan, până sus în Făget, astfel încât să apara o alternativă de tranzit prin Cluj-Napoca, pe ruta Florești-Calea Turzii.

Planul n-a ieşit, nici nu s-a mai vorbit public de această variantă. Primăria Cluj a făcut un protocol de colaborare cu Ministerul Transporturilor şi comunele Gilău, Apahida şi Floreşti, și s-a angajat să se ocupe la nivel local de studiul de fezabilitate şi studiile urbanistice pentru centura metropolitană Gilău-Cluj, botezată drum trans-regio Feleac şi inclusă (cu intervenţii la Ioan Rus, în calitatea deţinută de Ministru al Transporturilor) în Masterolanuk de Transport, motiv pentru care autorităţile speră să fie şi finanţată din fonduri europene. Centura metropolitană e dată ca singura alternativă pentru descongestionarea traficului din Cluj-Napoca.

Recent, primarul Horea Şulea a scris pe Facebook că are noi proiecte de reparare de drumuri care să suplinească faptul că centura de sud e blocată.

”Se lucreaza pe str. Crizantemelor la introducerea magistralei de colectare ape menajere. Lucrare ce va deservi str. Magnoliei, Lacramioarelor si, evident Crizantemelor. Un plus valoare traiului celor din zona. E vorba de un total de 670 m, din care s-au executat deja vreo 250. Se lucreaza cu o medie de 20 m pe zi. E mult, e putin…asta e ! Se lucreaza cu manusi chirurgicale pe cupa de excavator, avand in vedere ca acolo sunt pozate retele de apa, gaz, electricitate. De ce acum? Simplu…..procedurile de achizitie publica plus tona de avize de la varii institutii dureaza. Daca tine vremea cu noi, pe inceput de octombrie se finalizeaza. Ce va urma apoi? Cu sau fara executantul Drumului de Legatura Sud, Crizantemelor, Razoare si V Garboului vor fi precum restul de 93-95% din strazile domeniu public din Floresti. Adica precum Cetatii sau Gh Doja ori Somesului sau Iazului”, a scris Şulea pe Facebook. 

Şulea a anunţat la o întâlnire recentă de la Prefectură din iulie 2018 că rupe contractul cu Diferit pentru centură. Preţul de contract anunţat public a fost de 37,8 milioane lei pentru cei 5 kilometri de drum, iar Şulea a spus atunci că cei de la Diferit au cerut suplimentarea sumei deoarece nu pot executa centura la preţul respectiv de 9 milioane de euro.

Ce prevede contratul cu Diferit pentru centura de sud adjudecat de Primăria lui Şulea în timp record nu se ştie. Nici cel care controlează firma Diferit, Nicolae Petri, citat de stiridecluj.ro nu a fost mai generos pentru a explica public. Diferit a chemat în instanţă Primăria Floreşti, după decizia lui Şulea. Petri a invocat clauze contractule, după cum a scris stiridecluj.ro şi a refuzat că explice ce pretenţii are Diferit şi care sunt problemele cu acest şantier. Primul termmen anunţat este 26 septembrie.

Cert este că Şulea a mai dat în circulaţie un drum ocolitor prin partea de nord ca alternativă pentru locuitorii din Floreşti. Centura de nord, la pachet cu ansamblurile imobiliare autorizate de Primăria Florești sub pădure, în zona Donath Vest, aduc un trafic infernal pe strada Donath prin cartierul Grigorescu din Cluj-Napoca. Riveranii din oraş spun că nu pot ieși din parcări, că circulă în coloane la anumite ore de vârf, dar și că tot acest trafic care vine dinspre Florești intră în Cluj-Napoca pe o stradă periculoasă, în pantă, unde în fapt, deși există două benzi (fără trotuare) și asfalt în realitate se circulă doar pe o bandă. Oamenii au cerut soluții Primăriei lui Boc în repetate rânduri. O soluție pe termen mediu anunțată pentru fluidizarea zonei este reprezentată de realizarea unui pasaj suprateran peste calea ferată în zona arterei Tăietura Turcului. Acest proiect este deocamdată la stadiul de studiu de fezabilitate.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

Articole similare