Se scumpesc călătoriile cu transportul public în Cluj-Napoca, o călătorie va costa 3,5 lei, totul se scumpește cu 20% în 3 ani, cu 40% în 5 ani
AdministrațieTop News by Actual de Cluj - iul. 02, 2025 1 4236

Se scumpește călătoria cu transportul public în Cluj-Napoca și zona metropolitană a orașului – dacă propunerea în acest sens va fi aprobată de Consiliul Local peste câteva zile o călătorie va costa 3,5 lei, față de prețul actual de 3 lei.
Consiliul Local din Cluj-Napoca analizează propunerea în ședință în 7 iulie, peste câteva zile. O călătorie în oraș costă acum 3 lei, ar urma să coste 3,5 lei, iar un bilet cu două călătorii – 7 lei, față de prețul actual de 6 lei. Prețul pentru o călătorie cu liniile de noapte crește de asemenea cu un leu, la 6 lei. Abonamentele de o zi se scumpesc cu 4 lei, la 24, cele pentru trei zile la 39 de lei de la 33, iar abonamentele lunare se scumpesc la 108 lei față de 90 pentru o linie, 147 lei față de 122 lei pe două linii, iar abonamentele pe toate liniile nominalizat se scumpesc la 213 lei, față de 177 lei cât e prețul actual.
În toate cazurile e vorba de o creștere cu peste 20%, mai exact 20,64%. Este, astfel, o ajustare cu indicele prețurilor de consum, o metodă prin care se actualizează valoarea contractelor sau a prețurilor, ținând cont de fluctuațiile prețurilor de consum. Aceasta se aplică, de obicei, în contractele pe termen lung pentru a reflecta schimbările economice.
Cea mai recentă scumpire a transportului în comun în Cluj-Napoca datează din 2022, iar cea anterioară – din 2020.
În 2022 o călătorie s-a scumpit tot cu 50 de bani, la 3 lei față de prețul anterior, decis în 2020, de 2,5 lei. Un bilet cu două călătorii a ajuns să coste 6 lei față de 5 lei cu doi ani înainte. Astfel, dacă va fi aprobată propunerea biletele cu două călătorii ajung să coste 7 lei față de 5 lei în 2020 – o creștere cu 40% în 5 ani.
”Ajustarea cu Indicele Prețurilor de Consum (IPC) este o practică justificată economic şi social, având scopul de a menține sustenabilitatea serviciului public de transport local în contextul inflației. Astfel, se doreşte menținerea echilibrului economic al operatorului, fiind necesară ajustarea în condițiile în care costurile de operare cresc odată cu inflația. Dacă prețurile nu sunt ajustate corespunzător, veniturile reale ale operatorului scad, afectând capacitatea acestuia de a menține calitatea serviciilor şi investițiile în infrastructură. Mai mult, ajustarea cu IPC este considerată o practică echitabilă, transparentă şi justificabilă, măsura fiind predictibilă, permitând atât autorității locale cât şi operatorului accesul la resurse financiare constante şi ajustate realității economice în vederea asigurării unui serviciu public fiabil, sigur şi modern, dar şi utilizatorilor să se adapteze gradual. În concluzie, ajustarea prețurilor este necesară pentru a proteja sustenabilitatea economică a serviciului public, asigurând în acelaşi timp o creştere moderată, justificabilă şi corelată cu evoluția economică generală”, se motivează în proiectul de Hotărâre de Consiliu Local.
Proiectul de HCL conține și cheltuielile Companiei de Transport Public pentru ultimii ani, care arată că la mare parte din indicatori costurile au rămas aproximativ aceleași din 2022 până acum. De exemplu, pentru carburant Compania de Transport plătește, estimat, 62,5 milioane de lei în 2025, față de aproximativ 60 milioane în ultimii ani. Energia electrică a rămas aproximativ la fel de costisitoare, la 15,5 milioane față de 15,3 milioane în 2022. Cele mai mari scumpiri s-au înregistrat la taxe și impozite, 3,5 milioane estimare în 2025 față de 2,1 în 2022, dar și la asigurarea de răspundere civilă auto obligatorie, care s-a triplat – la 1,5 milioane de la o jumătate de milion în 2022. Fondul de salarii a crescut de asemenea la 127,2 milioane în 2025 față de 80,3 în 2022. Mai jos principalii indicatori:
Ați vrut salarii occidentale (din pix), aveți și prețuri occidentale.