Închide

Se deschide sezonul pentru constructorii penali? Peste 1,4 milioane euro pentru un kilometru de drum

ActualitateAdministrațieTop News by Cosmina Fernoaga - mai 08, 2017 0 554

Consiliul Județean Cluj se pregătește să reabiliteze două drumuri de pe un traseu turistic din zona Valea Drăganului. În acest sens, va fi scos la bătaie un buget extrem de generos, de peste 159.284.470 de lei (35,4 milioane de euro). Din această sumă, 156.098.780 de lei ar urma să fie accesați prin Programul Operațional Regional (fonduri europene). Solicitarea de finanțare va fi depusă până la finalul lunii mai, au informat reprezentanții administrației județene. În maxim 6 luni, finanțarea ar trebui să fie disponibilă, astfel că tot atunci va demara și licitația de atribuire a lucrărilor. De menționat că cele două drumuri adună puțin peste 25 de km, iar costurile pentru lucrări prevăzute în cererea de finanțare sunt imense, de peste 1,4 milioane de euro/ kilometru. Reprezentanții administrației județene au explicat că, fiind vorba despre un traseu turistic, dintr-o zonă montană, lucrările de modernizare implică o anumită complexitate. Nu e vorba doar de o simplă asfaltare, ci despre lucrări de consolidate, lărgirea unor tronsoane de pe traseu, construirea unor ziduri de sprijn etc. E de înțeles că bugetul generos va deveni o atracție în special pentru firmele de construcții care s-au obișnuit să stea agățate de banul public, iar din păcate, Consiliul Județean Cluj nu are deloc o experiență prea plăcută cu astfel de proiecte de investiție care au ajuns pe mâna unor constructori penali.

Bunele intenții care s-au lăsat cu prejudicii imense pentru Consiliul Județean

Demersul administrației județene de a asigura finanțări pentru o serie de proiecte importante de investiție, precum construcția Centrului ecologic de depozitare a deșeurilor, modernizarea drumului turistic Răchițele – Ic Ponor sau construcția noii piste a Aeroportului clujean, s-a lăsat cu prejudicii imense care, din păcate, sunt suportate tot din bugetul public. Consilierii județeni au atras atenția conducerii instituției că există riscul ca și această investiție să aibă soarta proiectelor căpușate de firmele deja celebre, abonate la fonduri de stat. E vorba despre acei contructori care în ultimii ani au avut acces la zeci de contracte finanțate din fonduri bulice, fără să-și fi onorat pe deplin obligațiile, sau care și le-au onorat de abia după ce beneficiarii au acceptat să tripleze costurile de execuție.

Situația centrului de deșeuri e un exemplu concret în privința modului în care poate fi periclitată o investiție destinată comunității. Firma principală din asocierea care a câștigat acest contract a intrat în insolvență. Fostul președinte al Consiliului Județean, Horea Uioreanu – arestat pentru luare de mită – a acceptat într-un mod mai mult decât dubios să continue lucrările cu firmele din asocierea respectivă, iar în locul contructorului principal a intrat, pe șest, firma clujeană, deja celebră, Construcții Napoca (al cărei patron,  Ioan Bene, e acuzat de DNA că i-a dat mită lui Uioreanu). Plățile din bani publici au curs spre conturile firmei, din păcate lucrările au fost complet date peste cap. S-au inventat lucrări suplimentare, ba chiar se speculează că ar fi fost provocate în mod intenționat alunecări de teren, astfel încât administrația județeană să fie obligată să plătească și mai mulți bani. Funcționarii Consiliului Județean au făcut plângeri penale împotriva firmei Construcții Napoca și cam asta a fost tot, instituția a rămas cu prejudiciul. Șanitierul a fost blocat timp de doi ani, iar statul Român se vede obligat azi să plătească penalități imense comunității europene, pentru că nu a reușit să-și respecte angajamentul de a construi în timp util un sistem ecologic de gestionarea deșurilor menajere.

Proiectul de modernizare a drumului turistic Răchițele – Ic Ponor rămâne, de asemenea, în istorie. Consiliul Județean a pierdut fonduri importante de la comunitatea europeană pentru că nu a reușit să finalizeze lucrările în timp util, și a rămas și cu un prejudiciu de câteva milioane de euro. Cei 20 de km de drum s-au finalizat în aproximativ 7 ani, în loc de 3. Firma de consturcții MBS – care aparținea unui om de afaceri turdean, extrem de bine conectat la contracte publice, în vremea guvernării PDL – s-a trezit că nu are capacitatea de a finanța lucrarea în termenii inițiali prevăzuți în contract. După mai multe încercări de a obține o majorare a bugetului – se presupune că demersul său s-ar fi lăsat și cu șpăgi, împărțite pe la fosta conducere a Consilului Județean (adică pe la echipa lui Uioreanu) – s-a intrat într-un nou blocaj, iar ulterior neînțelegerile s-au mutat în instanță. Cert este că administrația județeană nu a rămas doar cu prejudiciul, ci și cu lucrarea neterminată, fiind obligată să contracteze un alt constructor.

Scandalul care a stat în spatele investițiilor derulate în Aeroportul clujean este tot de notorietate. Firma Construcții Napoca a ajuns să realizeze pista de aterizare/decolare, de numai 2,2 km, cu fabuloasa sumă de 42 de milioane de euro.  Oamenii nu s-au mulțumit numai cu atât, au vrut și au primit chiar mai mult, pentru alte lucrări conexe. De altfel, scandalul de la Aeroport îl implică pe patronul firmei, Ioan Bene – care pentru a-și asigura lucrările și banii ar fi împărțit șpăgi nu doar lui Uioreanu, ci și directorului Aeroportului, David Ciceo (potrivit procurorilor DNA, care recent l-au și trimis în judecată). De menționat că toți banii care au intrat în conturile acestei firme nu proveneau din profitul înregistrat de Aeroport, ci din bugetul public al administrației județene.

E justificată, prin urmare, îngrijorarea unor consilieri județeni privind posibilitatea compromiterii noului proiect de modernizare a drumurilor DJ 108K (limita jud. Bihor – Baraj Drăgan) de la km. 26+455 la km. 29+495 și DJ 764B (Baraj Drăgan – intersecție DN1) de la km. 0+000 la km. 22+164,500. Deja s-a pierdut timp foarte mult cu pregătirea documentației de finanțare. Reprezentanții Consiliului Județean au explicat că birocrația i-a ținut pe loc.  Avizele necesare, de la Mediu, Ape, procedura de intabulare de la Cadastru, totul a durat mai bine de 9 luni. În acest moment, documentația de finanțare e completă, urmând ca dosarul să fie depus luna aceasta.

 

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Cosmina Fernoaga

Este redactorul-șef al site-ului actualdecluj.ro, din aprilie 2014. A fost reporter pentru cotidianul Ziua de Cluj din martie 2005 până în aprilie 2014 şi redactor la Realitatea FM Cluj din martie 2012, timp de un an. Lucrează în presă din iulie 2003, când a debutat la cotidianul "Bună ziua, Ardeal". A absolvit Facultatea de Teatru şi Televiziune a UBB Cluj în 2004 şi Facultatea de Drept a Universităţii „Dimitrie Cantemir” în 2012.