Închide

S-au investit milioane de euro în sistemul de balizaj, dar avionele tot nu pot ateriza la Cluj pe timp de ceață. O aeronavă Tarom s-a întors de la Cluj la București, neputând ateriza din cauza ceții

ActualitateAdministrațieTop News by Cosmina Fernoaga - nov. 17, 2021 0 1165

Un avion Tarom s-a întors, miercuri dimineața, la București de la Cluj, neputând să aterizeze pe pista aeroportului clujean din pricina condițiilor meteo nefavorabile. Deși s-au investit în noua pistă de aterizare-decolare 181.341.242 de lei (plus TVA), din care numai sistemul de balizaj cu toate componentele sale a costat peste 14.624.000 de lei, avioanele, în continuare, nu pot ateriza la Cluj Napoca atunci când ceața este prea densă, pentru că „sistemul nu este cel mai performant”.

În avionul Tarom întors de la destinație s-au aflat miercuri 106 pasageri. Aeronava, un Boeing 737 seria 700, a efectuat proceduri de „holding” în proximitatea aeroportului clujean, timp de peste 30 de minute, dar nu a reușit să aterizeze, pilotul fiind nevoit să se întoarcă pe Aeroportul Otopeni – după cum a relatat și G4Media.ro.

Și nu doar această cursă Tarom s-a lovit de ceața de la Cluj, în ultimele zile. Potrivit informațiilor actualdecluj.ro, avionul care trebuia să plece de la București, luni dimineața, de la 07.45, cu destinația Cluj Napoca, a fost anunțat inițial cu întârziere, din pricina condițiilor meteo nefavorabile. „Ni s-a spus că nu se poate ateriza la Cluj și că trebuie să așteptăm”, a informat un pasager care avea bilet pentru cursa respectivă. „Apoi zborul s-a anulat complet. Ni s-a comunicat pur și simplu că nu mai decolează avionul”, a relatat aceeași sursă.

Contactat telefonic de actualdelcuj.ro, directorul Aeroportului Internațional „Avram Iancu” Cluj Napoca, David Ciceo, a admis informația că avionul Tarom a fost întors, miercuri dimineața la București, explicând că nu a fost posibilă aterizarea pe pista de la Cluj Napoca. De ce nu s-a efectuat  aterizarea? „Nu a existat vizibilitate sub 300 de m”, a fost răspunsul lui Ciceo.

În anul 2014, când a fost construită noua pistă de aterizare/decolare de 2.190 de m, același director le transmitea funcționarilor de sepcialitate din cadrul Consiliului Județean, că noul sistem de balizaj va putea opera și în condiții meteo extreme. „Ne-au asigurat că avioanele pot ateriza și cu un cearceaf pe geam doar ca să fim de acord și să acceptăm investiția”, preciza un oficial din cadrul Consiliului Județean, potrivit transilvaniareporter.ro

David Ciceo arată, în prezent, că sistemul ILS (Sistem de aterizare instrumentală) este de categoria a II-a, deci nu cel mai performant, acesta furnizând informații până la înălțimea de 15 m deasupra pragului pistei sau chiar mai puțin, spre deosebire de ILS categoria III, care furnizează informații și de-a lungul suprafeței pistei, permițând aterizarea cu pilot automat în condiții meteo nefavorabile.

Directorul aeroportului clujean nu are o explicație pentru faptul că nu s-a îmbunătățit în niciun fel situația privind aterizarea/decloare aeronavelor în condiții de ceață, deși în ultimii ani, în bugetul aroportului au mai fost inclus costuri pentru modernizarea sistemului de balizaj al pistei. „În condiții meteo nefavorabil, aeronavele nu pot ateriza. Sub 300 de m vizibilitate, aveam această problemă”, s-a limitat să spună Ciceo.

Conform datelor oficiale transmise de conducere, în iunie, 2021, un număr de 124.000 de persoane au tranzitat Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj Napoca, fiind înregistrată o creştere semnificativă: „de şase ori mai mare față de aceeaşi lună a anului trecut”. Deși se laudă cu performanțe manageriale și cu un trafic de invidiat, de peste 1 milion de pasageri pe an, problema anulării sau redirecționări zborurilor rămâne o constantă la Cluj, „din pricina condițiilor meteo nefavorabile”.

Aeroportul din Timișoara – care n-a beneficiat de investițiile realizate la Cluj din bugetul Consiliului Județean și care nici nu ajunge la nivelul traficului vehiculat de conducerea aeroportului clujean – inaugura anul trecut, în noiembrie, un sistem performant de balizaj menit să asigure operarea aeronavelor și în condiții de vizibilitate foarte redusă. Este vorba de un IPL categoria a III-1 (CAT III A), omologat de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română. „Prin punerea în funcțiune a acestui sistem de balizaj, se reduce riscul ca, din cauza unor condiții meteorologice nefavorabile, unele zboruri să fie deviate spre alte aeroporturi, crescând în același timp siguranța operării pe Aeroportul Internațional Timișoara”, se precizează în comunicarea Aeropotului din Timișoara.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Cosmina Fernoaga

Este redactorul-șef al site-ului actualdecluj.ro, din aprilie 2014. A fost reporter pentru cotidianul Ziua de Cluj din martie 2005 până în aprilie 2014 şi redactor la Realitatea FM Cluj din martie 2012, timp de un an. Lucrează în presă din iulie 2003, când a debutat la cotidianul "Bună ziua, Ardeal". A absolvit Facultatea de Teatru şi Televiziune a UBB Cluj în 2004 şi Facultatea de Drept a Universităţii „Dimitrie Cantemir” în 2012.