Închide

Rectorul UBB, Daniel David, despre șansele României de a deveni Educată: ” Când sunt mize mari, avem niște instituții care se ocupă de adevăr. Mai pot greși, dar acolo sunt experții. Însă toată lumea, acum, nu mai caută adevărul la universități ci pe rețelele sociale”

ActualitateAdministrațieEducaţie by Actual de Cluj - apr. 09, 2023 0 226

În situația în care suntem sub media UE la numărul de persoane cu studii superioare raportat la populația generală, cu date îngrijorătoare la capitolul abandon școlar sau analfabestism funcțional, rectorul Universității Babeș-Bolyai, Daniel David, oferă o direcție pentru ca România să devină educată.

 

„Ca să avem o România educată este nevoie ca legile educației care se dezbat acum, să fie legi bune. Ce înseamnă bune, adică să fie congruente cu spațiul UE. Vă dau un exemplu. Mă uit la cearta care există acum pe tema cum să faci accesul la liceu. Unii spun să se ia doar evaluarea națională, alții spun să avem și examene date de către liceu. Ne certăm. De ce nu vine nimeni să spună cum se face această trecere de la gimnaziu la liceu, în țările vestice. Să luam modelele care există și să discutăm care din modele se potrivesc la noi. Acum parcă, la noi, e o luptă între două tabere. Nu știu cine va reuși să se impună. Toți au în spate bune intenții, să nu fie diferențe între copiii care au bani și cei care nu au. Motivația este bună, însă era de preferat să se fi venit cu aceste modele din zona UE și să spunem, hai să le discutăm, să alegem unul și să îl adaptăm. Nu s-a făcut acest lucru. Nu trăim într-o bulă, ci într-o zonă a UE. Copiii mei trebuie să fie integrați foarte bine în această zonă. Dacă tot ne construim intituții pentru bula noastră, nu o să fim bine integrați în spațiul vestic. Nu vom putea folosi forța pe care România o are, ca populație și teritoriu. Potențialul intelectual e bun, instituțiile nu ne ajută”, a atras atenția Daniel David, la podcastul Fain&Simplu a lui Mihai Morar.

Rectorul UBB a mai arătat și că la nivelul societății există o situație problematică, având în vedere că tocmai instituțiile care se ocupă de adevăr, de cunoaștere, sunt cele criticate.

„UBB e o instituție mare. O comunitate de 55.000 de oameni. Sunt și lucruri bune și lucruri rele. La o astfel de comunitate sunt și lucruri care nu merg bine. Ceea ce încerceu să fac este să încerc să implementez această teorie, să ne uităm ce nu merge bine și să corectăm după setul internațional de măsuri. Lumea merge într-o logică postadevăr puternică. Instituțiile criticate sunt tocmai cele care se ocupă de adevăr. Trebuie să ne redefinim funcția. Trebuie ca și universitatea să își asumă că trebuie să ducă situații problematice. Universitățile au fost construite de societate pentru a se proteja de postadevăr. Când sunt mize mari, avem niște instituții care se ocupă de adevăr. Mai pot greși, dar acolo sunt experții. Însă toată lumea, acum, nu mai caută adevărul la universități ci pe rețelele de socializare. Oamenii confundă opiniile cu cunoașterea. Fiecare se pricepe la orice. Ce universitate poate să facă ce are de făcut, fără să se uite la like-uri și la presiunea publică? Acum, rolul unei universități este să contribuie la generarea de cunoaștere. Nu să disemineze cunoașterea studenilor, să genereze cunoașterea nouă și în acest proces să îi pregătească pe tineri, cum să genereze cunoaștere și cum să o înțeleagă. Să fie un mediator între student și cunoașterea democratizată. Să îi invețe cum să nu intre în zona de contaminare psihlogică, cum să caute cunoașterea științifică, cum să o transforme în sensuri și semnificații și cum să facă ceva pe seama ei. Asta facem prin cercetare științifică. Modelul profesorului, stai jos și scrie că eu știu mai mult decât tine, a dispărut. Eu nu am pretenția că am un volum mai mare de cunoștiințe ca studenții mei, dar eu știu să mă raportez mai bine ca ei la cunoaștere”, a mai spus Daniel David.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare