Închide

Rebel, rocker și protestatar, solistul "Luna Amară" ajunge preot pe scena Teatrului Național. Ce face "Cuviosul Mihnea Trompetistul"

ActualitateCulturăMuzicaTop News by Mihai Prodan - dec. 25, 2014 1 1590

Rebel, protestatar, activist și rocker, vocalistul trupei rock Luna Amară lasă la o parte militantismul și îmbracă haina de preot: Mihnea Blidariu joacă un rol într-o piesă de teatru, Cuviosul Mihnea Trompetistul din „Sânziana și Pepelea”, pe scena Teatrului Național din Cluj.
Cuviosul Mihnea Trompetistul nu scoate nicio vorbă, dar rămâne pe scenă pe întreaga desfășurare a piesei, aproximativ două ore. Blidariu vorbește cu actualdecluj.ro despre cum un rocker ajunge pe scenă într-o comedie de teatru și spune că pregătește o nouă experiență de gen.
Acesta nu e primul spectacol de teatru în care joacă Blidariu: primul a fost spectacolul independent „mânia.Ro”, unde a compus și versurile și muzica și unde protagonist e Paul Socol. „Eu și prietenul Andrei Puiu de la Kaleidonescu și Mushroom Story am compus muzica pentru acest spectacol și o interpretam live, de asemenea avem și intervenții de text. Dar Sânziana și Pepelea e primul spectacol în care joc care e montat într-un teatru de stat, e o experiență altfel decât mania.Ro, mai ales datorită faptului că am avut onoarea de a lucra cu Alexandru Dabija, Ada Milea și toți actorii de la Naționalul din Cluj”, explică Blidariu.

Rolul lui Blidariu în piesă era inițial de trompetist și vocalist, dar regizorul Alexandru Dabija s-a răzgândit după începerea repetițiilor și l-a trimis pe Blidariu pe scenă. Acesta explică: „atunci când am început să lucrăm, eu am venit în principal că muzician, că trompetist și vocalist, nu că actor. Până la urmă, Sandu Dabija a hotărât să fiu parte activă din spectacol și așa am ajuns să stau practic non-stop pe scenă, dar fără replici. La un moment dat, când repetițiile înaintaseră destul de mult, am început să mă stresez că nu prea primeam indicații regizorale și nu știam cum să mă comport exact acolo sus, pe „castel”. L-am întrebat pe Sandu și mi-a zis: „cum ești azi? vesel, obosit, trist, fericit?”. „Mă”, zic, „îs cam obosit, c-am avut concerte în weekend”. „Atunci fii obosit!” Și de-abia mai târziu mi-am dat seama că a fost vorba de intuiție regizorala și Sandu a știut să îmi lase libertatea să mă integrez, ca personaj, cum cred de cuviință. Și am primit numai laude, haha…”

L-am întrebat cum se armonizează mesajul piesei de teatru „Sânziana și Pepelea”, o comedie, cu mesajele rockerului Mihnea Blidariu și ale Lunii Amare. „Nu e nevoie să se armonizeze neapărat”, spune el. „Eu mă consider un artist cu mai multe moduri de exprimare și e un noroc al meu că sunt capabil să mă exprim pe mai multe planuri. Ca orice om, am sentimente și emoții multiple, nu înseamnă că dacă latura protestatară e mai accentuată, nu mai mă amuz în viață. Oricum, „Sânziana și Pepelea” în regia lui Alexandru Dabija înseamnă multă ironie la adresa habotnicismului multor români, înseamnă un umor mușcător cu privire la felul în care poporul acesta vede autoritatea – fie ea politică sau religioasă, un fel care nu s-a schimbat prea mult de pe vremea lui Alecsandri”.

sanzianasipepelea

Dacă ați fost la teatru, atunci știți că, după ce piesa s-a terminat iar actorii părăsesc scena, de obicei aceștia se întorc în aplauzele publicului – în picioare, de multe ori – și fac diverse temenele în care își arată aprecierea pentru apreciere. Pentru Blidariu aceasta a fost prima astfel de experiență și notează că e una „un pic ciudată”: „nu reușesc încă să mă obișnuiesc să stau pe scenă la aplauze și să revin pe scenă la aplauze. E ciudat, în concerte pot face bis dacă vreau să mulțumesc publicului pentru reacția faină. Dar la teatru…trebuie să stau să zâmbesc… e fain publicul și mă bucur când le-a plăcut și lor spectacolul, dar tot e un pic ciudat”.

Blidariu își dorește „foarte mult”sanziana-si-pepelea-2 să compună muzică de teatru și de film – și a început deja, cu o piesă din 2011, „Oameni noi” a Lunii Amare, care apare pe coloana sonoră a filmului „De ce eu?”, regizat de Tudor Giurgiu în 2014. „Consider „mânia.Ro” și „Sânziană și Pepelea” niște primi pași, care mă ajută să capăt experiență și să lucrez cu oameni foarte faini”, spune Blidariu. „Sunt bucuros că pot lucra cu Ada Milea, unul din artiștii mei preferați din România. Colaborarea noastră va continuă, știu exact și despre ce piesă e vorba, însă asta va fi prin primăvară și mă gândesc să mai ținem puțin suspansul până atunci. Dar pot să îți spun că va fi o piesă de un autor contemporan”.
Chiar dacă a apărut pe scena unei piese și colaborează în a doua care va apărea anul viitor, Blidariu spune că nu îl interesează o carieră în actorie. „Nu știu dacă aș avea răbdarea acum să iau o asemenea meserie de la zero. Nu aș vrea să fiu un muzician care „pare” că e actor, am mai văzut cazuri din astea și nu mi se pare OK Poate eventual actor de film, nu știu de ce mi se pare mai ușor în cinematografie, deși probabil că mă înșel”, spune el.

cuviosulmihnea

Dacă vreți să-l vedeți pe „Cuviosul Mihnea Trompetistul” – așa se numește personajul lui Mihnea Blidariu în „Sânziana și Pepelea” – o puteți face în ianuarie: următoarea reprezentație e programată în 8 ianuarie iar prețul biletelor începe de la doar 10 lei. Spectacolul a avut premiera în 6 octombrie 2013 iar de atunci a primit premiul special pentru muzică, pentru Ada Milea şi Anca Hanu, şi Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar, pentru Ionuţ Caras, pentru rolurile „Zmeul“ şi „Baba Anica“, la Festivalul Comediei Româneşti de la Bucureşti, în acest an. A fost prezentat în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, ediţia 21, și în cadrul Festivalului European al Spectacolului Timişoara – Festival al Dramaturgiei Româneşti, în cadrul secţiunii FDR, în acest an, dar și în cadrul Festivalului Internațional de Teatru Clasic de la Arad, anul trecut.


Cine este Mihnea Blidariu
mihneablidariuActivist și rocker, Blidariu (35 ani) e solist, chitarist și trompetist al trupei „Luna Amară” de 14 ani, dar are la activ și două volume de poezii, „No future” și „Mânia.Ro”, dar și un roman, „Playlist”, și e membru al unui cenaclu literar. E unul dintre organizatorii festivalului FânFest de la Roșia Montană, prin care protestează împotriva exploatării aurifere din zonă. De altfel e cunoscut pentru protestele împotriva acestei exploatări – între altele a ocupat ruina hotelului Continental din centrul Clujului ca să atragă atenția asupra exploatării. Blidariu e și unul dintre cei care au ocupat una dintre sălile de curs ale Universității „Babeș-Bolyai” ca să arate că „universitatea e a tuturor”.
Iată una dintre poeziile sale, „Grunge”:

Să fii rugat frumos cu pistolul la tâmpla
Să râzi de nenorocirea altuia
Să nu vorbesti neîntrebat
Să stai în banca ta cu mâinile la spate
Să fii politicos de frică să poti mânca orice să fii descurcăret să visezi
bani mulți bani să furi să înșeli să ai reșou să te speli în lighean să
încui bine ușa să suni insistent la salvare să bei în gară
să comentezi așa că să nu
taci să votezi cu unu pentru că nu-ți place ălalalt să te plângi să-i
învinuiești pe ceilalți
aceasta e mândria de a fi român
aceasta e mândria de a fi odrasla unei
stapâne de sclavi
sclava unui stapân care nu esti tu
dependent de pătrățelul roșu care te
salvează de lovitura finală
într-un film în care sclavii visează că sunt stăpâni care
visează că sunt sclavi care visează că sunt stăpâni punct.

 


 

Despre „Sânziana și Pepelea”

SÂNZIANA ȘI PEPELEA

de Vasile Alecsandri

Data premierei: 6 octombrie 2013
Durata spectacolului: 2 h., cu o pauză
Următoarea reprezentaţie: joi, 8 ianuarie 2015, ora 19:00

regia: Alexandru Dabija
scenografia: Cristian Rusu
muzica originală: Ada Milea, Anca Hanu
mişcare scenică: Florin Fieroiu
asistent costume: Cătălina Chirilă
asistent de regie: Leta Popescu

Distribuţia:

Sânziana, Baba Catrina, Zână Anca Hanu
Baba Rada, Zâna Lacului Miriam Cuibus
Baba Anghelica, Zână Angelica Nicoară
Baba Marghioala, Zână Irina Wintze
Tândală, Baba Gheorghița Romina Merei
Baba Casandra, Zână Adriana Băilescu
Pasărea măiastră, Baba Safta, Zână Patricia Brad
Pepelea Matei Rotaru
Zmeul, Baba Anica Ionuţ Caras
Papură, Baba Domnica Radu Lărgeanu
Codruța Cristian Grosu
Păcală Adrian Cucu
Lăcustă Cătălin Herlo
Pârlea Dragoş Pop
Popa Parodie Cristian Rigman
Zorilă, Paharnicul Miron Maxim
Murgilă, Statu-Palmă-Barbă-Cot, Stolnicul Silvius Iorga
Cuviosul Mihnea Trompetistul Mihnea Blidariu
Cu Sânziana şi Pepelea redescoperim copilăria teatrului românesc, acea naivitate hazlie, jucăuşă, care grăieşte însă multe adevăruri despre firea românească valabile şi astăzi; un text foarte teatral, cu potenţialităţi scenice, de joc… „E jucăuş, da, afirmă regizorul, era şi vremea când se descopereau, cel puţin la noi, efectele scenice, trapa, lumina electrică, schimbatul rapid al decorurilor, coborârea din plafon… şi într-adevăr, ceea ce se vede la Alecsandri, şi o făcea mai mult sau mai puţin calculat, era cunoaşterea folclorului. Iar noi am mers mult pe această cale a folclorului, şi nu la modul superficial, ci mai aprofundat: am ajuns la iele, la vrăjitoare, la blesteme, la legătura cu religia creştină, cu ortodoxismul. Ţinta spectacolului este însă în primul rând să bine-dispună“.
Multe personaje au fost reinventate, regândite, aşa cum spune Alexandru Dabija „după mintea noastră de acum“. „Alecsandri nu a introdus popa ca personaj, noi am folosit până şi rugăciunile de ploaie. Ne jucăm. Din punctul acesta de vedere e foarte bine, pentru că textul este extrem de liber. De-aicea vine poate dimensiunea lui shakespeariană, pentru că este foarte liber în schema pe care o propune. Propune o schemă pe care poţi face multe lucruri. Şi râzi, şi e mult folclor şi multă Moldovă prezentă, chiar şi tipul de haz… care trece de la un comic grosolan la o melancolie foarte prezentă.“
Libertatea incredibilă pe care o lasă piesa se poate vedea şi la nivelul muzicii, creată, reinventată la rândul ei, toate părţile muzicale purtând semnătura Adei Milea. „Textul este un muzical, o «feerie naţională» muzicală, textul original este plin de cântecele, iar profitând de acest lucru ne-am pus şi noi pe cântecele dar… pe ale noastre sau, mai bine zis pe ale Adei Milea… ele ilustrează personaje, situaţii, anumite momente de vârf… Muzica exprimă de obicei mult mai bine decât textul, dacă e şi bună, şi nimerită, iar teatrul este în general prea inundat de cuvinte…“
Extrase din interviul realizat de Ștefana Pop-Curșeu cu regizorul Alexandru Dabija.
Interviul integral poate fi citit în caietul de sală al spectacolului.

regia tehnică: Arhidiade Mureşan
lighting design: Jenel Moldovan
lights technicians: Mădălina Mânzat, Alexandru Corpodean
sonorizare: Marius Rusu
sufleor: Ana Maria Moldovan

Un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Specializări la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.

Articole similare