Închide

Proiectul bicicletelor imaginare. Rețeaua de bike sharing , o nouă "glumă" a administrației locale

AdministrațieTop News by Luminiţa Silea - mai 19, 2014 0 795

Proiectul administraţiei clujene de încurajare a transportului cu bicicleta în oraş şi în comunele Floreşti şi Apahida trebuia finalizat în august 2013. Apoi în aprilie 2014.

 Angela Filote, Șefa Reprezentanței Comisiei Europene în România, cu echipa primariei într-o vizita pe teren
Angela Filote, Șefa Reprezentanței Comisiei Europene în România, cu echipa primariei într-o vizita pe teren

Stațiile de închiriere au fost montate în oraș dar nu pot fi interconenctate și date în folosință din cauza unor erori din caietul de sarcini, spun sursele actualdecluj.ro. Noul termen pentru ca rețeaua de stații bike sharing să funcționeze este luna august pentru Cluj-Napoca și 2015 pentru Apahida, respectiv Florești.

Primăria a mai lansat o licitației de peste 1,6 milioane de euro cu bani din bugetul local pentru întreținerea sistemului de bike sharing și acum așteaptă să contracteze o societate care să facă rețeaua funcțională. Până nu se finalizează licitația, clujenii pot să-și ia adio de la plinbările cu biciclete de la primărie.

Stațiile de închiriere biciclete au fost montate în Cluj-Napoca (43 din cele 50 cât sunt în proiect) iar firma aflată în contract cu primăria s-a achitat de obligațiile contractuale. Acum primăria nu vrea să recepționeze stațiile. „Sunt probleme serioase de management de proiect. Lipsesc lucruri din caietul de sarcini licitat inițial și acum rețeau de stații de închiriere nu poate fi dată în folosință. Și încă va mai dura, iar în tot acest timp firma care a câștigat licitația trebuie să scoată bani din buzunar ca să repare stațiile din Cluj-Napoca. Două stații au fost deja avariate, una de o mașină, alta într-o noapte. Pentru refacere constructroul trebuie să scoată din buzunar 4000 de euro. Poliția locală a primăriei refuză să le păzească, la fel și primăria prin sistemul de monitorizare video din oraș. S-a depășit termenul de preluare iar vina nu e a constructorului. În plus, nu există încă buget pentru branșarea stațiilor la rețele – electrică și de internet”, spuns susrsele actualdecluj.ro.

Firma care a câştigat licitaţia, Viacor Engineering, avea ca termen de contract luna august 2013 pentru a termina staţiile, pistele (14 km) şi a aduce cele 500 de biciclete pe care clujenii să le folosească pentru a se plimba în oraș. Termenul a fost decalat cu șase luni pentru că primăria a schimbat traseul din Apahida și Florești pentru piste, din motive tehnice. Schimbarea de traseu nu a fost încă avizată de autoritatea intermediară de management – Agenția de Dezvoltare Nord-Vest.

Standurile de biciclete sunt goale

Pentru ca rețeau de bike-sharing să fie funcțională în Apahida și Florești mai trebuie parcurși însă niște pași. Ca termen, reprezentanții primăriei au avansat acum luna august 2015. La Cluj-Napoca se încearcă ca rețeaua de biciclete să fie funcțională anul acesta. Acest lucru depinde însă de noua licitației lansată de primărie pentru a contracta o firmă care să se ocupe de administrarea ei. Trebuie unse lanțuri și mutate bicilelete dintr-o parte în alta, așa că primăria a externalizat activitatea pentru peste 1,6 milioane de euro, bani de la bugetul local.

Licitația pentru administrarea rețelei se va derula pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice și are ca termen limită de depunere a ofertelor ziua de 24 mai. Criteriul de adjudecare este prețul cel mai scăzut iar contractul implică un acord cadru pe 4 ani cu primăria.

Reţeaua pe care primăria trebuie să o realizeze implică crearea a 50 de puncte pentru închirierea bicicletelor (din care 43 în Cluj-Napoca şi restul în comunele Apahida şi Floreşti) şi dotarea acestora cu 500 de biciclete, dar şi trasarea unei rute speciale pentru biciclişti între Apahida, Cluj-Napoca şi Floreşti (14 kilometri de piste). Proiectul este unul cu finanţare europeană, în valoare totală de 14 milioane de lei. Contractul cu Viacor Engineering a fost încheiat la 11,9 milioane de lei şi implică realizarea efectivă a reţelei. După finalizarea rețelei clujenii urmează să primească carduri de la primărie pe baza buletinului, card cu care pot circula cu bicicleta prin oraș iar apoi o pot lăsa în oricare dintre rastelurile din rețea.

pista

bike2

foto: Mihai HENDEA
foto: Mihai HENDEA

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

Articole similare