Închide

Proiect nou în piața de Resurse Umane, secțiunea „Juniori”: „punte” cu job-uri între studenți și companii

EconomieTop News by Kristina Reştea - mai 04, 2015 0 858

4 joburi – Administrativ, 3 joburi – Finanțe, 1 job – HR, 6 joburi – IT. Sunt primele posturi introduse pe portalul proaspăt lansat Bye Bye Stud Academy, parte a unui program care vrea să își facă loc pe piața muncii. Targetul e pe nișă: descris cu apel la termeni ca „youth unemployment” și „social entrepreneurship”, proiectul ar urma să lege lumea universităților de companiile care caută angajați – începători.

Pe o piață în care companiile din IT își iau angajații încă din facultăți, își creează „academii”, “școli informale” și programe interne dedicate creșterii viitoriilor angajați și se bat pe cei mai buni oameni, iar centrele-suport, de servicii caută constant vorbitori de limbi străine, a mai apărut o ofertă, pentru secțiunea de HR: un program de inserție pe piața muncii a studenților și a (recent) absolvenților. „Vrem să facem o punte de legătură între angajatori și potențiali angajați”, explică inițiatorul proiectului, Vlad Buzoianu, care are și el în CV Facultatea de Business din Cluj, membru într-o familie cunoscută în mediul de afaceri local, care mai controlează hotelul Opera Plaza și centrul de afaceri Cluj Business Center. Proiectul ar urma să contribuie la reducerea „youth unemployment” (rata de neangajare în rândul tinerilor, n.red.), iar modelul de la care se pornește e unul de „social entrepreneurship” (antrepenoriat social, n.red.), completează inițiatorul proiectului.

Citește și

Om din Business către Decanul Facultăţii de Business: „până azi nu ştiam cine sunteţi”. „Dar când zic că nu te ştiu, zic că vreau să te ştiu”

 

Programul de formare profesională și inserție a tinerilor pe piața muncii e lansat prin Asociația Progressive Youth, alături de câteva companii și are mai multe componente: portalul tau de joburi, agendă cu traininguri și workshopuri de dezvoltare a competențelor profesionale, evaluare și consiliere în carieră, evaluare și testare de aptitudini și competențe. Printre portaluri de job-uri deja consacrate și agenții de recrutare active de mulți ani în piață, programul nou apărut și-a stabilit o nișă: tinerii. „Programul are câteva elemente prin care încercăm să ne diferențiem. În primul rând, e nișat doar pe studenți și proaspăt absolvenți. Apoi, nu e vorba doar de un portal de job-uri, avem și prezență fizică: mesajul e transmis de reprezentanți în facultăți, direct în rândul studenților, prin ambasadorii programului. În acest fel, oferta companiilor, posturile lor disponibile, dar și programele și evenimentele dedicate studenților ajung direct la studenți”, precizează Vlad Buzoianu. „Ambasadorii” sunt, așadar, cei care povestesc despre proiect, locuri de muncă şi traininguri chiar la faţa locului şi cu publicul-ţintă, printre studenţi, în universităţi.

S-au alăturat și primii parteneri din lumea reală a business-ului, companii care au nevoie de tineri, care au posturi „entry level” sau programe de internship: Office Depot, VE Interactive, iQuest, Pitech + Plus, Opera Plaza, Performed Events, Schon Developments, Bombardier. Iar locul-sediu e un mic spațiu din Cluj Business Center și tot aici s-a găsit loc și pentru trainguri, adică în clădire de birouri cu angajatori și cu vedere spre alte clădiri de birouri cu angajatori.

Programul e împărţit în secțiuni: există linia de „Future Candidate”, cu învăţături pentru începătorii într-ale interviurilor, unde participanţii află despre cum se fac CV-uri sau cum faci faţă întrebărilor posibililor angajatori. Există apoi categoria de workshopuri, pe diverse domenii (de la marketing şi vânzări la project management) şi programul „Tales of succes”, care va aduce între candidaţi oameni din businessul real, care să împărtăşească din experienţă şi să intervină cu sfaturi. „Aceasta este o componentă pe care am vrut foarte tare să o avem. Vrem să aducem modele în fața studenților”, spune Vlad. Spre exemplu, unul dintre primii vorbitori din categoria Tales of Succes este Adrian Popa, specialist HR la iQuest, unul dintre jucătorii importanți de pe piața locală de IT. „Am stat și eu la întâlnire. Chiar a fost foarte tare!”, e concluzia de după.

 

Sursa foto: Bye Bye Stud Academy

 

„Ideea s-a conturat pornind de la o întâlnire Cluj Business Forum, după ce am auzit dezbaterile oamenilor de afaceri despre nevoile din piaţă. În plus, rata de ne-angajare în rândul tinerilor e încă foarte mare. Aşa că am gândit acest proiect, care e unul de antreprenoriat social. Ideile au venit de la modele funcţionale din mai multe ţări, dar am creat proiectul nostru în aşa fel încât să răspundă la nevoile din piaţa aceasta. Şi nu ne adresăm doar celor din IT, deşi ştim că acesta e unul dintre domeniile momentului”, spune Vlad. Target pentru anul I de funcţionare: 20 de parteneri atraşi în proiect şi 350-400 de tineri în programe, workshop-uri şi traininguri.

Primele reacţii de după lansare au fost încurajatoare, susţin iniţiatorii proiectului. „Feedback-ul din partea candidaţilor e extraordinar. Pe lângă faptul că au fost extrem de receptivi la informaţiile primite în cadrul training-urilor, vor să se implice activ în proiect, să devină ambasadori. Asta chiar dacă se vor angaja sau nu în următoarea perioadă, deoarece au început să simtă o apartenenţă la acest proiect şi vor să-şi ajute şi restul colegilor. Am fost abordaţi de încă câteva firme mari din Cluj pentru a-i include în proiect. Partenerii noştri actuali au aplicanţi la toate job-urile şi primesc dosarele candidaţilor din prima ediţie a academiei”, menţionează Eliza Şveica, iniţiator al proiectului, alături de Vlad Buzoianu. „Am început cu opt companii, am mai fost abordaţi de încă şapte, urmând ca în perioada asta să finalizăm discuţiile. Numărul ambasadorilor creşte de la o zi la alta, suntem sunaţi de studenţi care vor să se implice în proiect. Neaşteptat de bine merge campania Student Engagement. Cursanţii odată admişi în program rămân aceaşi până la final, deoarece dorim ca atenţia noastră să fie axată pe calitate, nu cantitate”, completează Eliza.

 

Ce caută companiile în programul-pilot

„Noi aşa am funcţionat de când am început business-ul. 95% din angajaţii noştri sunt studenţi sau foşti studenţi care au rămas în companie. Nu apelăm la alte metode, nu i-am luat de la alte companii. I-am trainuit, au învăţat aici, am lansat şi programul de Academy. Zona aceasta a tinerilor absolvenţi este în focus-ul nostru în continuare. Mi se pare o idee foarte utilă acest program, inclusiv partea aceasta de pregătire, în care studenţii învaţă cum să facă un CV, cum să se prezinte la un interviu. Programele noastre dedicate şi proiectul acesta sunt complementare, cred că ne vom ajuta reciproc. În plus, ceea ce mi-aş dori eu este să se meargă mai departe şi să se abordeze şi conceptul de antreprenoriat, ca tinerii să afle despre ce înseamnă să fondezi o companie. O parte dintre aceşti studenţi vor fi viitorii noştri angajaţi, dar o parte vor fi, sper, fondatori de companii”, spune Bogdan Herea, CEO PITECH+PLUS, o companie clujeană cu afaceri de 5 milioane de euro, implicată în proiect.

Vezi și:

Cum se pregătesc jucătorii din IT de lupta cu piața: produse proprii și angajați școliți “in house”

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.