AcasăActualitatePrimarul Capitalei anunță că va verifica toate studiile de trafic ...
Primarul Capitalei anunță că va verifica toate studiile de trafic printr-o aplicație/Până atunci, Nicușor Dan a anunțat că el va semna avizele de circulație, în locul comisiei tehnice/Cum e cu traficul în Cluj
Primarul Capitalei Nicuşor Dan anunţă că, începând de joi, el va semna avizele de circulaţie pentru PUZ-uri, PUD-uri şi autorizaţii de construire, iar comisia tehnică de circulaţie va avea un rol consultativ, transmite News.ro.
”Începând de azi voi semna eu avizele de circulaţie pentru PUZ-uri, PUD-uri şi autorizaţii de construire, iar comisia tehnică de circulaţie va avea un rol consultativ”, anunţă Primarul Capitalei.
În opinia sa, Comisia tehnică de circulaţie a dat de multe ori avize pentru proiecte ilegale ale sectoarelor fără să verifice contextul juridic, ci doar existenţa unor studii de trafic, edilul dând ca exemplu PUD One Cotroceni.
”Cu studiile de trafic e o altă problemă, toate spun că toate investiţiile sunt posibile”, spune Nicuşor Dan. El afirmă că va exista în curând un model de trafic în care vor fi verificate studiile de trafic. ”Şi în felul acesta vom respinge în sfârşit proiectele care aglomerează”, subliniază Primarul Capitalei.
În Cluj-Napoca, studiile de trafic sunt încă la putere iar investitorii se plâng că Primăria cere tot mai multe studii chiar și pe aceeași arteră de la investitori diferiti în condițiile în care ar trebui să aibă ea studii indepente, comandate de instituție, pentru zonele cu riscuri sau aglomerate din oraș. Sau măcar să aibă o situație completă a studiilor de trafic deja cerute pentru dezvoltările imobiliare acceptate în Cluj.
Să ne amintim:
În Cluj-Napoca, anul 2023 s-a încheiat cu declarații făcute de primarul Emil Boc în cadrul Comisiei de Urbanism potrivit cărora studiile de trafic nu ar fi obiective, declarații completate de viceprimarul Dan Tarcea care a enunțat teoria coloanei de mașini de 40 de kilometri (toate mașinile noi înmatriculate în 2023, aliniate una după cealaltă). Părea că traficul nu va mai ține în loc, nu va întârzia sau nu va tăia din metrii pătrați ai viitoarelor dezvoltări imobiliare din oraș.
În schimb, 2024 a început cu o prevedere nouă, votată în Comisia de siguranța circulației a Primăriei, potrivit căreia toate proiectele imobiliare propuse au nevoie de studii de trafic, cu excepția celor care se construiesc pe străzile cu două benzi și creează mai puțin de 12 locuri de parcare, respectiv cele care se construiesc pe artere de patru benzi și aduc mai puțin de 20 de parcări. Nu este clar de ce s-au introdus fix aceste exigențe și cifre. În plus, această regulă nu a fost însușită și de către Consiliul Local.
De ce această regulă? Pentru că ea a fost luată de Comisia de Circulație a Primăriei, a explicat primarul Emil Boc, la o conferință de presă din 16 ianuarie 2024. Anul trecut, erau alte cifre și nu se făcea distincția între numărul de benzi de pe artere. De altfel, deși nici Legea, nici practica din alte orașe mari nu favorizează studiile de trafic, la Cluj sunt incluse instituite de Hotărâre de Consiliul Local 452/2018 prin care se reglementează Comisie de Circulație. Vorbim de o comisie despre care primarul spunea că la prima ședință din ianuarie a luat în unanimitate decizia de pietonalizare a străzilor Kogălniceanu și Universității, însă fără ca vreunul dintre specialiștii din această comisie să ia cuvântul. Doar arhitectul Adrian Iancu, care nu e membru în această Comisie, a lăudat respectiva inițiativă a primarului. În plus, reprezentanții UTCN, Nicolae Burnete și Nicolae Filip, nici nu au participat la ședința amintită.
Revenind la decizia comisiei de circulație, primarul Emil Boc a arătat, întrebat fiind de ce datele de trafic din studiile deja aprobate nu sunt publice (încărcările de pe arterele principale din oraș sau măcar de pe cele care sunt supuse restructurării și unde e obligatoriu să edifici construcții de o anumită înălțime) și de ce ședințele Comisiei de Trafic sunt făcute cu ușile închise, că exigența de a cere studii de trafic în Cluj este o măsură introdusă pentru ca toată lumea să aibă parte de egalitate de tratament.
Deși chiar el susținea într-o ședință/dezbatere din 2023 că cine își comandă studiul de trafic e subiectiv și își trage spuza pe turta sa, primarul Emil Boc a arătat acum că, de fapt, două treimi din cei care vin cu studiile de trafic în Comisia de Circulație a Primăriei sunt trimiși să le refacă dar că specialiștii sunt cei care se asigură că lucrurile sunt sub control.
După cum a arătat public Boc, ședințele comisiei de trafic nu sunt publice deoarece sunt extrem de tehnice și cei care susțin studii și greșesc ar fi puși în ipostaze proaste atunci când li se atrage atenția de căte specialiștii din comisie asupra acestui aspect. Mai mult, primarul a indicat că Primăria ar avea date privind încărcările de trafic, date aflate în proiectele de urbanism de pe site-ul Primăriei și că aceste date s-ar afla și în capul specialiștilor din comisie despre care Boc a spus că sunt de rand național, european și colegi foarte buni din instituție.
„Dacă vrei să construieși și ai nevoie de până la 20 de locuri de parcare, dacă strada are patru benzi, nu mai trebuie studiu de circulație ci doar aviz de la Trafic. Dacă strada are două benzi, până la 12 locuri de parcare, nu ți cere studiu ci aviz de la circulație. Poate mai e nevoie de o alveolă undeva, să mai lărgești. Dar nu îți mai cere studiu de circulație. Peste 20 de mașini îți trebuie studiu de circulație. Acestea au fost completările din ultima ședința a comisiei de circulație”, a spus primarul Emil Boc. (…) Trebuie să înțelegeți că toate sunt în mișcare (datele de trafic – n.red.). Ce era valabil în 2020 nu mai e valabil în 2024. Ca studii de circulație. Proiectele sunt în mișcare. Ce era valabil în 2019 nu mai e valabil în 2024. Evident că atunci când cineva vine cu studiile de trafic tu îi ceri și îl întrebi, domnule, tu ai integrat ce proiecte s-au mai aprobat din 2019 până în 2024 în zona ta? Că văd că nu ai integrat că mai este un PUZ care produce efecte în 2025 sau 2026 și ei consideră că e flower power și nu e nimic acolo. Și atunci eu îi cer, când la urbanism ai afișate PUZ-urile care s-au aprobat, să coreleze cu ce s-a aprobat pe site-ul Primăriei. Câte locuri de parcare, ce încărcare de trafic din studiul de circulație, noi avem aceste date. Evident, experții când se pronunță, spun cum e diferit când acum trei luni noi am aprobat alt studiu pe strada aceasta. Două treimi cad la proba adevărului. După ce am proiectat și am validat științific cu experții de rang național și european, pe lângă colegii mei foarte buni din Primărie. Și spun domnule, nu s-a putut întâmpla în trei luni de zile altceva. Atunci, domnul ministru, Burnette, domnul profesor Filip și ceilalți specialiști analizează și spun du-te acasă și refă-ți studiul cum ai învățat la mine la curs și revin-o. Iar noi luăm deciziile pe baza a două lucruri generale, după două principii. Egalitate de tratament și aceeași unitate de măsură. Asta veți găsi la tot ce există. Și stau cu pieptul deschis la oricine, cu bunăcredință. Toate proiectele se trec prin aceeași grilă și același filtru, cu aceeași unitate de măsură și egalitate de tratament care există în oraș. Pot să îndrum doar pe fiecare. Astea sunt condițiile, dacă le respecți, ești prietenul meu. Dacă nu le respecți, n-am ce să îți fac. Și la circulație și la urbanism, treci prin aceeași grilă. Dacă nu o respecți, te duci până găsești soluții să o respecți. Am spus și la urbanism, nu lăsați oamenii care au o mansardă, o locuință unifamilială, lucruri mărunte, să aștepte ca cel care face blocuri de 10, 16 sau mai multe apartamente, să meargă mult mai repede. Să avem flexibilitatea asta cu lucrurile care sunt simple. Facem câte trei-patru ședințe sau mai multe ca lucrurile acestea simple să meargă mai repede. Îi ținem în aceeași logică și în aceeași rubrică. Unul care face o mansardă nu are nevoie de studiu de trafic. A fost mai greu până am găsit această unitate de măsură. Mă, la toată lumea care este cu peste 100% încărcare, să reducă cu 25% locurile de parcare, să fazeze investițiile după 2026, să faci doar partea care ține de locuire. Asta a fost complicat și greu. Pentru că un oraș cum este și Clujul nu poate fi ținut sub control, toți sunt supărați sau nemulțumiți în egală măsură pentru că toți trebuie să știe asta. Dacă cineva nu e tratat cum trebuie, spune aici, în comisie la urbanism sau la trafic pentru că aici încercăm să păstrăm echilibrul orașului. Construiți oriunde, oricum că apoi vom vedea. Nu se poate. Avem așa Floreștiul. De zece ani muncim să desțelenim situația din Florești. Noi am muncit să facem și metru și tren metropolitan și centura pentru că fară ele orașul ar ajunge unul din care peste zece ani vrei să fugi”, a declarat public primarul Emil Boc, la conferina de presă din 16 ianuarie.
S-au dezvoltat afaceri profitabile din măsura asumată de Primăria Boc cu studiile de trafic
Un studiu de trafic nu costă mai puțin de 10.000 de euro, arată media9.ro. Spre exemplu, arată aceeași sursă, Zoom Proiect, o companie deținută de Mihai Dragomir, un profesor UTCN de la Facultatea de Construcții, înființată în 2017, a realizat în 2022 venituri de peste 680 de mii de lei, un profit net de peste 251.000 lei, realizat cu doar 2 angajați, din elaborarea de studii de trafic. Mai mult, cel care controlează firma a ajus, potrivit declarației de avere să își cumpere chiar o casă în Cluj-Napoca, în același an. Ceea ce nici primarul Clujului, Emil Boc, a spus public că nu și-a permis și a cumpărat o casă în Câmpenești.
Pentru nemulțumiții de ambuteiajele din trafic
Viceprimarul Dan Tarcea a arătat, anul trecut că, potrivit unei adrese cerute de Primărie Direcției de Poliție, în primele opt luni ale lui 2023 au fost înmatriculate în Cluj un număr de 23.230 de vehicule și au fost radiate 6637 de mașini. Asta înseamnă, undeva la 16.000 de vehicule noi în trafic din care, a estimat Tarcea, 8000 de mașini, dacă nu și mai multe, au fost înmatriculate în Cluj-Napoca.”Dacă socotim 5 metri, lungimea unei mașini ori 8000 de mașini, rezultă o coloană de 40 de kilometri de mașini noi în oraș. Acestea sunt datele unde ne situăm”, spunea Tarcea
sursă foto: Ciprian Alin Fărcaș/Facebook
Un comentariu
deci Nicusor Dan chiar vrea sa blocheze tot Bucurestiul? de cand primarul e unicul care decide cum e studiul de trafic si semneaza avizele? pare ca s-a invatat de la Emil Boc, care la fel, decide in materie de trafic si e presedintele comisiei de trafic.
deci Nicusor Dan chiar vrea sa blocheze tot Bucurestiul? de cand primarul e unicul care decide cum e studiul de trafic si semneaza avizele? pare ca s-a invatat de la Emil Boc, care la fel, decide in materie de trafic si e presedintele comisiei de trafic.