Închide

Reguli noi pentru acceptarea proiectelor urbanistice în Comisia de Circulație/Cum justifică primarul regula prin care, pentru avizarea proiectelor imobiliare, dezvoltatorii trebuie să realizeze mai multe studii de trafic pe aceeași stradă

ActualitateAdministrațieTop NewsUrbanism by Actual de Cluj - ian. 24, 2024 1 687

Anul 2023 s-a încheiat cu declarații făcute de primarul Eml Boc în cadrul Comisiei de Urbanism potrivit cărora studiile de trafic nu ar fi obiective, declarații completate de viceprimarul Dan Tarcea care a enunțat teoria coloanei de mașini de 40 de kilometri (toate mașinile noi înmatriculate în 2023, aliniate una după cealaltă). Părea că traficul nu va mai ține în loc, nu va întârzia sau nu va tăia din metrii pătrați ai viitoarelor dezvoltări imobiliare din oraș.

În schimb, 2024 a început cu o prevedere nouă, votată în Comisia de siguranța circulației a Primăriei, potrivit căreia toate proiectele imobiliare propuse au nevoie de studii de trafic, cu excepția celor care se construiesc pe străzile cu două benzi și creează mai puțin de 12 locuri de parcare, respectiv cele care se construiesc pe artere de patru benzi și aduc mai puțin de 20 de parcări. Nu este clar de ce s-au introdus fix aceste exigențe și cifre.

 

De ce această regulă? Pentru că ea a fost luată de Comisia de Circulație a Primăriei, a explicat primarul Emil Boc, la o conferință de presă din 16 ianuarie. Anul trecut, erau alte cifre și nu se făcea distincția între numărul de benzi de pe  artere. De altfel, deși nici Legea, nici practica din alte orașe mari nu favorizează studiile de trafic, la Cluj sunt incluse instituite de Hotărâre de Consiliul Local 452/2018 prin care se reglementează Comisie de Circulație.
Vorbim de o comisie despre care primarul spunea că la prima ședință din ianuarie a luat în unanimitate decizia de pietonalizare a străzilor Kogălniceanu și Universității, însă fără ca vreunul dintre specialiștii din această comisie să ia cuvântul. Doar arhitectul Adrian Iancu, care nu e membru în această Comisie, a lăudat respectiva inițiativă a primarului. În plus, reprezentanții UTCN, Nicolae Burnete și Nicolae Filip, nici nu au participat la ședința amintită.
Revenind la decizia comisiei de circulație, primarul Emil Boc a arătat, întrebat fiind de ce datele de trafic din studiile deja aprobate nu sunt publice (încărcările de pe arterele principale din oraș sau măcar de pe cele care sunt supuse restructurării și unde e obligatoriu să edifici construcții de o anumită înălțime) și de ce ședințele Comisiei de Trafic sunt făcute cu ușile închise, că exigența de a cere studii de trafic în Cluj este o măsură introdusă pentru ca toată lumea să aibă parte de egalitate de tratament.
Deși chiar el susținea într-o ședință/dezbatere din 2023 că cine își comandă studiul de trafic e subiectiv și își trage spuza pe turta sa, primarul Emil Boc a arătat acum că, de fapt, două treimi din cei care vin cu studiile de trafic în Comisia de Circulație a Primăriei sunt trimiși să le refacă dar că specialiștii sunt cei care se asigură că lucrurile sunt sub control.
După cum a arătat public Boc, ședințele comisiei de trafic nu sunt publice deoarece sunt extrem de tehnice și cei care susțin studii și greșesc ar fi puși în ipostaze proaste atunci când li se atrage atenția de căte specialiștii din comisie asupra acestui aspect.  Mai mult, primarul a indicat că Primăria ar avea date privind încărcările de trafic, date aflate în proiectele de urbanism de pe site-ul Primăriei și că aceste date s-ar afla și în capul specialiștilor din comisie despre care Boc a spus că sunt de rand național, european și colegi foarte buni din instituție.
„Dacă vrei să construieși și ai nevoie de până la 20 de locuri de parcare, dacă strada are patru benzi, nu mai trebuie studiu de circulație ci doar aviz de la Trafic. Dacă strada are două benzi, până la 12 locuri de parcare, nu ți cere studiu ci aviz de la circulație. Poate mai e nevoie de o alveolă undeva, să mai lărgești. Dar nu îți mai cere studiu de circulație. Peste 20 de mașini îți trebuie studiu de circulație. Acestea au fost completările din ultima ședința a comisiei de circulație”, a spus primarul Emil Boc. (…) Trebuie să înțelegeți că toate sunt în mișcare (datele de trafic – n.red.). Ce era valabil în 2020 nu mai e valabil în 2024. Ca studii de circulație. Proiectele sunt în mișcare. Ce era valabil în 2019 nu mai e valabil în 2024. Evident că atunci când cineva vine cu studiile de trafic tu îi ceri și îl întrebi, domnule, tu ai integrat ce proiecte s-au mai aprobat din 2019 până în 2024 în zona ta? Că văd că nu ai integrat că mai este un PUZ care produce efecte în 2025 sau 2026 și ei consideră că e flower power și nu e nimic acolo. Și atunci eu îi cer, când la urbanism ai afișate PUZ-urile care s-au aprobat, să coreleze cu ce s-a aprobat pe site-ul Primăriei. Câte locuri de parcare, ce încărcare de trafic din studiul de circulație, noi avem aceste date. Evident, experții când se pronunță, spun cum e diferit când acum trei luni noi am aprobat alt studiu pe strada aceasta. Două treimi cad la proba adevărului. După ce am proiectat și am validat științific cu experții de rang național și european, pe lângă colegii mei foarte buni din Primărie. Și spun domnule, nu s-a putut întâmpla în trei luni de zile altceva. Atunci, domnul ministru, Burnette, domnul profesor  Filip și ceilalți specialiști analizează și spun du-te acasă și refă-ți studiul cum ai învățat la mine la curs și revin-o. Iar noi luăm deciziile pe baza a două lucruri generale, după două principii. Egalitate de tratament și aceeași unitate de măsură. Asta veți găsi la tot ce există. Și stau cu pieptul deschis la oricine, cu bunăcredință. Toate proiectele se trec prin aceeași grilă și același filtru, cu aceeași unitate de măsură și egalitate de tratament care există în oraș. Pot să îndrum doar pe fiecare. Astea sunt condițiile, dacă le respecți, ești prietenul meu. Dacă nu le respecți, n-am ce să îți fac. Și la circulație și la urbanism, treci prin aceeași grilă. Dacă nu o respecți, te duci până găsești soluții să o respecți. Am spus și la urbanism, nu lăsați oamenii care au o mansardă, o locuință unifamilială, lucruri mărunte, să aștepte ca cel care face blocuri de 10, 16 sau mai multe apartamente, să meargă mult mai repede. Să avem flexibilitatea asta cu lucrurile care sunt simple. Facem câte trei-patru ședințe sau mai multe ca lucrurile acestea simple să meargă mai repede. Îi ținem în aceeași logică și în aceeași rubrică. Unul care face o mansardă nu are nevoie de studiu de trafic. A fost mai greu până am găsit această unitate de măsură. Mă, la toată lumea care este cu peste 100% încărcare, să reducă cu 25% locurile de parcare, să fazeze investițiile după 2026, să faci doar partea care ține de locuire. Asta a fost complicat și greu. Pentru că un oraș cum este și Clujul nu poate fi ținut sub control, toți sunt supărați sau nemulțumiți în egală măsură pentru că toți trebuie să știe asta. Dacă cineva nu e tratat cum trebuie, spune aici, în comisie la urbanism sau la trafic pentru că aici încercăm să păstrăm echilibrul orașului. Construiți oriunde, oricum că apoi vom vedea. Nu se poate. Avem așa Floreștiul. De zece ani muncim să desțelenim situația din Florești. Noi am muncit să facem și metru și tren metropolitan și centura pentru că fară ele orașul ar  ajunge unul din care peste zece ani vrei să fugi”, a declarat public primarul Emil Boc, la conferina de presă din 16 ianuarie.

Citat de media9.ro, Nicolae Burnete, arăta că Primăria ar trebui să realizeze independent studiile de trafic și că măcar ar fi obligatoriu să dețină o bază de date, ca să poată compara rezultatele pe care le primește cu cele pe care le deține deja. Ori ultimul studiu de trafic a fost făcut oficial în 2005-2007 de către Search Corporation la comanda Primăriei (AICI). În cadrul PUG-ului din 2014 a fost realizat un alt studiu de trafic, în cadrul procesului de elaborare (în 2010) de către Universitatea Tehnică din Brașov (AICI – Concluziile). Mai mult, unitatea de măsură pe care primarul Boc susține că ar fi găsit-o, s-a impus și după ce, potrivit informațiilor Actualdecluj.ro,  la organele de anchetă s-ar fi făcut plângeri penala împotriva oamenilor din Primărie care, pentru un aviz, țin în șah dezvoltatorii și proiectele, refuzând să le avizeze, fără ca Boc să aibă ultimul cuvânt sau că întârzie foarte mult avizarea lor.

Deși Primăria, cu PUG-ul în vigoare ar trebuie să controleze dezvoltarea armonioasă a orașului și să își actualizeze studiile sale de trafic, nici acest intrument nu a reușit să îl îmbunătățească. Anul acesta expiră vechiul PUG, iar Primăria e pregătită să îl mai prelungească, așa cum spune legea, încă zece ani. „Am lucrat șapte ani la el și l-am adoptat în 22 decembrie 2014. Are zece ani valabilitate, până în 2024 și mai putem să îl prelungim zece ani. Noi până în 2034 avem acoperire de regulament. Noi pregătim licitația și ne vom corela cu comunele din jur și cu noul cod urbanistic care va fi adoptat în primul semestru din acest an, potrivit exigențelor din PNRR. Avem regulamentul în vigoare și modelăm licitația pentru actualizarea PUG-ului, în funcție de cadrul național și de corelarea cu PUG-urile aferente comunelor din zona metropolitană”, a mai spus primarul.

Specialiștii arhitecți din oraș au criticat practica Primăriei de a condiționa dezvoltarea orașului și de a cere pe aceeași stradă foarte multe studii de trafic, încă din 2022.

„“Este un moment foarte dificil, după părerea mea, și care poate genera o criză profundă în viitor. Se trag niște frâne și se transmite ideea că nu am putut rezolva armonios acest oraș. Nu cei care sunt la putere acum, ci toți cei care s-au perindat 30 de ani au scăpat de sub control dezvoltarea urbanistică – și acum luăm niște măsuri reactive, care sunt profund eronate. În momentul în care există o cerere atât de mare de locuințe, în momentul în care există câteva mii bune de hectare neurbanizate în intravilanul municipiului, și nu ai o strategie de devoltare armonioasă a unor cartiere, cvartaluri, ansambluri ș.a.m.d., prin utilizarea energiei investiționale private, de fapt produci un fenomen de dezechilibru între cerere și ofertă și consecința este foarte clară: cresc prețurile și chiriile la locuințe. Se știe că suntem campioni naționali și că am depășit ca prețuri la tranzacții imobiliare inclusiv țări europene dezvoltate. Vor crește prețurile în continuare, mai ales că pe fundalul acesta se produc multe inechități. Adică unii dezvoltatori pot să construiască, pentru că au canal politic, iar alții nu pot. Când pui o regulă din aceasta care nu este legală, ci strategică, este o viziune politică. Este o formă de relativizare a documentelor de urbanism concrete, cum este planul urbanistic general. La Cluj avem o criză a PUG-ului, pentru că s-a început un plan urbanistic general nou, dar cel existent este respectat sau nu, pentru că este considerat depășit. Deși el nu este depășit. Ori faptul că nu mai permiți să se construiască în unele zone, spunând că infrastructura rutieră este insuficientă și s-ar crea ambuteiaje, este o chestiune care științific nu este dovedită. Și care produce o eroare conceptuală fundamentală, eu sunt revoltat de chestiunea asta, termenul meu este “dictatura studiilor de trafic”. Adică obligi oamenii să facă studii de trafic, mai multe pe aceeași stradă, spunând că, dacă este capacitatea străzii depășită, nu pot să mai locuiască încă niște familii în plus pe strada respectivă, când se știe foarte clar că ceea ce circulă pe o stradă reprezintă tranzitul, nu destinația celor care locuiesc acolo. Pe o stradă nu circulă decât într-o măsură foarte mică cei care locuiesc acolo. Sunt străzi care au acest ghinion, să fie alese de unii sau de alții, ca traseul lor principal spre locul de muncă, spre școală, spre alte destinații”, a atras atenția arhitectul Șerban Țigănaș, într-o intervenție la Napoca fm.

 

Detalii:

Boc îi obligă pe dezvoltatori să vină cu studii de trafic pentru proiectele lor. Șerban Țigănaș, primul specialist care critică public aceată practică de avizare a proiectelor urbanistice: “Produce un dezechilibru între cerere și ofertă. Consecința? Cresc prețurile și chiriile la locuințe”

S-au dezvoltat afaceri profitabile din măsura asumată de Primăria Boc cu studiile de trafic

Un studiu de trafic nu costă mai puțin de 10.000 de euro, arată media9.ro. Spre exemplu, arată aceeași sursă, Zoom Proiect, o companie deținută de Mihai Dragomir, un profesor UTCN de la Facultatea de Construcții, înființată în 2017, a realizat în 2022 venituri de peste 680 de mii de lei, un profit net de peste 251.000 lei, realizat cu doar 2 angajați, din elaborarea de studii de trafic. Mai mult, cel care controlează firma a ajus, potrivit declarației de avere să își cumpere chiar o casă în Cluj-Napoca, în același an. Ceea ce nici primarul Clujului, Emil Boc, a spus public că nu și-a permis și a cumpărat o casă în Câmpenești.

Pentru nemulțumiții de ambuteiajele din trafic

Viceprimarul Dan Tarcea a arătat, anul trecut că, potrivit unei adrese cerute de Primărie Direcției de Poliție, în primele opt luni ale lui 2023 au fost înmatriculate în Cluj un număr de 23.230 de vehicule și au fost radiate 6637 de mașini. Asta înseamnă, undeva la 16.000 de vehicule noi în trafic din care, a estimat Tarcea, 8000 de mașini, dacă nu și mai multe, au fost înmatriculate în Cluj-Napoca.”Dacă socotim 5 metri, lungimea unei mașini ori 8000 de mașini, rezultă o coloană de 40 de kilometri de mașini noi în oraș. Acestea sunt datele unde ne situăm”, spunea Tarcea

sursă foto: Facebook

 

Un comentariu

  1. Reguli pentru catei!Pariu ca firmele de casa ale pdl vor fi exceptate ?Cate blocuri s-au construit pe limita de proprietate fara acces auto, parcari , spatiu verde in zonele cu case ?Cand s-au aprobat blocurile cu 10 etaje de pe Trifoiului in aviz a aparut ca str.Buna Ziua are 4 benzi .Il mai credeti pe domnul?

Scrie un comentariu

Articole similare