Închide

Primăria pregătește licitația pentru achiziția de autobuze cu hidrogen

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - mai 03, 2022 0 184

Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN) a fost contractată de Primăria Cluj pentru a elabora caietului de sarcini, criteriile de selecție și factorii de evaluare în cadrul licitației pentru achiziționarea de autobuze cu pile de combustie și uzină de producție și distribuție de hidrogen. Primarul Emil Boc a anunțat deja că administrația locală dorește să investească și în astfel de autobuze, nu doar în cele electrice. 

Contractul încheiat de Primărie cu UTCN totalizează 133.650 lei. UTCN a pregătit și celelalte achiziții ale municipalității clujene pentru cumpărarea de autobuze electrice sau autonome.

„Cred că are un viitor foarte important și va avea succes pe piața transportului public. Pe lângă faptul că nu este poluant, acest mijloc de transport răspunde tuturor cerințelor atât din punct de vedere al siguranței circulației cât și al echipării. Are podea joasă, este dotat cu camere video în interior și exterior, are trapă pentru persoanele cu dizabilități, plasme interioare și sistem de numărare a călătorilor. Cu alte cuvinte, are o dotare full”, a declarat Liviu Neag, directorul CTP, citat de ziarulfaclia.ro.

Compania de Transport Local a testat anul trecut un astfel de autobuz cu hidrogen în transportul public din Cluj-Napoca, mijlocul de transport în comun fiind prezentat oficial în oraș în 15 octombrie 2021. Directorul CTP Cluj-Napoca a mai prezicat că, deocamdată, producătorii sunt în teste cu aceste autobuze, arătând că este convins că foarte repede în țările UE, inclusiv în România, vor fi puse în funcțiune astfel de mijloace de transport.

Principalele avantaje ale unui autobuz cu hidrogen includ, în special, timpul scurt de reumplere, autonomie de deplasare mai mare față de cele electrice, precum și funcționarea vehiculului cu emisii zero, fără zgomot și confort sporit pentru călători.

Conform datelor tehnice, cu o încărcare cu 37,5 kg de hidrogen(1500 litri), ce se poate face între 5 și 10 minute, autobuzul poate circula 350 de kilometri.

Autobuzul cu hidrogen nu este considerat mai periculos față de ale vehicule convenționale și se comportă ca orice alt vehicul destinat transportului public

Hidrogenul este o sursă de energie absolut curată. Singurele subproduse ale reacției chimice care au loc în celula de combustie cu hidrogen sunt căldura și aburul. Hidrogenul este stocat sub formă gazoasă, în rezervoare instalate sub acoperiș.

Municipiul Cluj-Napoca își propune ca până în 2026 flota de mijloace de transport în comun să fie în integralitate verde, fără autobuze cu combustibil tradițional. Primarul Emil Boc s-a declarat un susținător al autobuzelor electrice în repetate rânduri dar a spus că nu exclude nici autobuzele cu hidrogen, un susținător al introducerii lor în Cluj-Napoca fiind, după cum a spus primarul, directorul de dezvoltare al Primăriei, Ovidiu Cîmpean. În bugetul local pe 2021 sunt prevăzute fonduri atât pentru autobuze cu hidrogen cât și pentru cumpărarea de autobuze autonome pentru Cluj-Napoca.

„Jumătate din flota mijloacelor de transport în comun este nepoluantă în Cluj-Napoca. Obiectivul este ca până în 2026 tot ce este pe raza municipiului și în 2028 în zona metropolitană să devină verde prin achiziționarea de autobuze cu hidrogen… Îl felicit pe Ovidiu Cîmpeanu că a avut curaj, eu am fost mai reținut, dar trebuie combinată varianta autobuzelor electrice cu cele cu hidrogen, pentru că acestea sunt sursele și energia viitorului. De aici va veni. Avem parteneri de la Universitatea Tehnică cu care conlucram.Avem autobuzul autonom, care va fi pe străzile Clujului în curând. Linia zero va fi asigurată de acest autobuz autonom, o linie verde în interiorul centrului istoric, până la urmă și care va da o altă șansă de mobilitate”, declara în februarie 2021 primarul Emil Boc.

”Nu cred ca viitorul se mai poate face cu autobuze diesel, poluante, asmd. Viitorul se face cu tren metropolitan, metrou, autobuze electrice, autonome sau hidrogen. La hidrogen, crearea statiilor de incarcare e problema, la electrice e invers. Dar vom avea amandoua. Avantajul pe care il are Clujul este ca avem experit la UTCN si UBB, care se pricep la achizitionarea astfel de autobuze. Obiectivul nostru este sa avem acel proiect pilot, linia verde, de la Sala Sporturilor, prin centru, pana la Palatul de Justitie si sa se intoarca in parc, sa lasam masina. Eu zic chiar sa venim pe jos de la Polivalenta”, a declarat Emil Boc, la ZIUA LIVE, la începutul acestui an.

Comisia Europeană își propune ca în intervalul 2024-2030, hidrogenul să devină o componentă intrinsecă a unui sistem energetic integrat, cu un obiectiv strategic la capitolul producție de până la 10 milioane de tone de hidrogen regenerabil în UE. Utilizarea hidrogenului va fi extinsă treptat în transportul public, cel cu camioane, feroviar și la unele aplicații de transport maritime.

Cluj-Napoca a fost selectat și în inițiativa  „100 de orașe inteligente și neutre din punct de vedere climatic până în 2030”. Misiunea „Oraşe” va primi finanţare în valoare de 360 milioane de euro în cadrul programului Orizont Europa pentru perioada 2022-2023, pentru a demara căile de inovare către neutralitatea climatică până în 2030. Acţiunile de cercetare şi inovare vor aborda mobilitatea curată, eficienţa energetică şi planificarea urbană ecologică şi vor oferi posibilitatea de a elabora iniţiative comune şi de a intensifica colaborările în sinergie cu alte programe ale UE.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu