Închide

Premii de peste 650.000 de euro pentru cel mai așteptat concurs de soluții organizat de Primăria Cluj

AdministrațieTop News by Luminiţa Silea - dec. 16, 2018 1 344

Un concurs internațional de soluții urmează să fie lansat în 2019 pentru Plan Urbanistic Zonal director pentru dezvoltarea de la zero a cartierului Sopor, pe o zonă de aproape 250 de hectare, așa cum ar trebui să arate un cartier: cu străzi capacitate pentru numărul de locuitori, cu trotuare, cu zone verzi și cu dotări de învățâmânt pentru cei care trăiesc în respectiva zonă.

Este vorba despre o inițiativă lăudată de specialiști, chiar dacă ea va aduce nemulțumiri printre proprietarii de terenuri din respectiva zonă, va aduce normalitate pentru o zonă plină de dezvoltare a orașului, așa cum a fost rezervată în Planul Urbanistic General. Chiar primarul Boc a fost lăudat în anumite cercuri de arhitecți pentru că a înțeles beneficiile unui asemenea concurs de soluții și că a acceptat să îl susțină și lanseze.

Administrația locală a stabilit cuantumul premiilor pentru acest concurs de soluții la 2.990.000 de lei (circa 650.000 de euro). Premiul 1 va fi reprezentat de contractul de proiectare și va fi de de 2,9 milioan lei. Premiul II va fi 120.000 lei, iar premiul III de 70.000 lei. Consilierii locali vor discuta un proiect de hotărâre în acest sens la ședința ordinară din 19 decembrie.

Concursul de soluții va fi lansat în 2019, în același parteneriat cu Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvani (OAR-T) pe care deja Primăria l-a avut și în cazul celorlalte concursuri deja organizate (Turnul Pompierilor, Masterlanul pentru Someș, Parcul Feroviarilor sau pietonalizarea străzii Kogălniceanu.

Tema și organizarea vor fi în sarcina OAR-T, iar Primăria va negocia și semna contractul de proiectare cu primul clasat.

Oficiali ai ORAT-T au spus că este vorba despre un concurs de soluții ambițios și că sunt conștienți că vor fi multe nemulțumiri din partea proprietarilor de terenuri. Cu toate acestea, au spus oficialii, deși unii proprietari vor ”pierde” bucăți de teren pentru drumuri sau spații publice, odată cu Planul Urbanistic Zonal, în final toată lumea va avea doar de câștigat. Despre eventuale compensații nu s-a vorbit deocamdată.

În schimb, specialișrii au lăudat implicarea primăriei în acest proiect de a planificare a dezvoltării orașului, amintind că aceasta este menirea ei și nu apanajul privaților.

”Un asemenea PUZ, precum cel din zona Sopor, este un exemplu de bună practică, și, de altfel, foarte multe țări din Uniunea Europeană îl folosesc. E simplu: nu mai cauți zone pentru utilități, ci le planifici din start, ce rămâne este strict pentru locuințe. Modelul practicat până în prezent, vezi cartierul Bună Ziua de pildă, nu seamănă deloc, din păcate, cu ce s-a construit înainte de Revoluție. Trebuie să înțelegem că locuirea nu înseamnă doar locuințe, ci și dotările aferente.”, sublinia public arhitectul județului Cluj, Claudiu Salanță, după ce Primăria a anunțat că intenționează să organizeze un concurs de soluții internațional pentru PUZ-ul Sopor.

În 2017, Primăria anunța că vrea să facă din drumul de peste 4 kilometri Colonia Sopor o stradă cu patru benzi, prima din oraș. Atunci, potrivit declarațiilor oficialilor, administrația locală descâlcea situația juridică a terenurilor. Managerul Șurubaru spunea că se va asfalta o porțiune din stradă până la intersecția cu artera Mentenanței și că pentru celelalte porțiuni situația juridică este foarte încâlcită și asflatarea depinde de programele celorlalți deținători de rețele pentru introducerea lor în zonă.

Declarațiile veneau după ce un grup de cetățeni furioși, de pe artera Colonia Sopor, i-au tot cerut asfalt ani de zile primarului. Ba au și protestat indignați de faptul că Primăria nu-și întoarce fața spre noul Cluj de pe dealuri și nu toarnă asfalt, deși primarul tot dă undă verde proiectelor imobiliare în această zonă, în calitatea sa asumată de președinte al comisiei de urbanism.

Vorbim de o zonă unde terenurile se vindeau anul trecut cu 60-100 de euro metrul pătrat sau chiar și mai scump de atât. În 2013, oamenii s-au apucat să pună ei pietriș în gropile gigantice de pe stradă în care își rupeau mașinile. În 2016, riveranii din Sopor l-au convins pe primarul Emil Boc să iasă din birou, într-o zi cu ploaie, să le înțeleagă drama: Primăria i-a uitat și i-a lăsat să locuiască într-o mocirlă, negăsind nicio soluție. Atunci primăria a demarat lucrări de decolmatare a șanțurilor de scurgere a apei. Și Boc a promis asfalt. Adică a anunțat oamenii că Primăria va contracta un credit de 30 de milioane de euro pentru asfaltări în care va fi prinsă și artera Colonia Sopor care, potrivit administrației, în Planul Urbanistic General are un profil de 32 de metri – adică câte două benzi pe sens, plus trotuare și piste de biciclete.

În 2018, declarațiile oficialilor Primăriei s-au schimbat. Primarul Boc a anunțat că vrea un Plan Urbanistic Zonal director pentru dezvoltarea de la zero a cartierului Sopor, așa cum ar trebui să arate un cartier: cu străzi capacitate pentru numărul de locuitori, cu trotuare, cu zone verzi și cu dotări de învățâmânt pentru cei care trăiesc în respectiva zonă.

Potrivit primarului, după finalizarea PUZ-ului director de cartier, administrația locală își va asuma să facă principala arteră din cartier, Colonia Sopor, capacitată la patru benzi, cu tortuare și piste de biciclete.

Primăria a mai avut pe masă un PUZ de cartier, cel din Bună Ziua. Numai că această zonă s-a dezvoltat haotic, spun arhitecții, deoarece, în principal, respectiva documentație nu a fost respectată. Artera principală a cartierului Bună Ziua, pe care acum Primăria se tot chinuiește să o lărgească la trei benzi, era în respectivul PUZ tot capacitată la 4 benzi, însă servituțile de utilitate publică instituite nu au fost în realitate respectate. La fel, în cartier există multe străzi private care nu au nici 3 metri, dezvoltate fără trotuare. Cartierul nu are nici parcuri, nici școală sau grădiniță, nici dotări medicale.

Vezi și: Cum vrea primăria să facă primul drum nou cu 4 benzi din oraș

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

Un comentariu

  1. A da?si atunci de ce primaria da autorizatii pt.mega blocuri fara strazi asfaltate?Sau cu strazi de 2 m latime ?In Buna Ziua e plin.Acum nu mai recunosc nimic.A cui e vina?E doar retorica?stiu ca nu i.mi poate spune nimeni adevarul.

Scrie un comentariu

Articole similare