Închide

Premii de aproape 200.000 de euro pentru scoaterea mașinilor de pe cea mai frumoasă stradă din Cluj

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - apr. 22, 2018 1 1144

Una dintre cele mai frumoase străzi din Cluj-Napoca, strada M. Kogălniceanu din centrul orașului, este din ce în ce mai aproape de a primi un proiect de transformare în zonă pietonală, la patru ani de când se discută de pietonalizarea acestei artere. Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania, consultanții Primăriei, au estimat la peste 25 milioane lei investiția necesară reamenajării, iar Consiliul Local a bătut în cuie premii de peste 850.000 lei pentru concursul de soluții pentru strada Kogălniceanu pe care administrația locală urmează să-l lanseze în a doua jumătate a acestui an.

Concursul de soluții pentru transformarea străzii Mihail Kogălniceanu este cel de-al patrulea concurs de soluții pe care Primăria Cluj îl organizează în ultimii doi ani, după cel pentru modernizarea Turnului Pompierilor, masterplanul dedicat Someșului și transformarea Parcului Feroviarilor.

Despre intenția de pietonalizare sau semi pietonalizare a străzii Mihai Kogălncieanu se discută din 2009. Chiar s-a prezentat public și un proiect de către fostul arhitect-șef Adrian Iancu (acum decand al Facultății de Arhitectură) care aducea în zona Universității-Kogălniceanu un parking subteran în L, contestat de societatea civilă.

Șeful OAR-Transilvania, arhitectul Szabolcs Guttmann, a declarat că, mai serios, de pietonalizarea străzii Kogălniceanu se discută de patru ani. Fostul arhitect-șef al municipiului, Ligia Subțirică, acum arhitect expert la Primărie a spus public că va face toate diligențele pentru scoaterea mașinilor de pe respectiva arteră deoarece Clujul merită o zonă pietonală care să aibă prestanța unei căi regale – pornind de la cimitirul central, zonă unde parchează autocarele, mergând pe Kogălniceanu-Univestității- Piața Unirii-Piața Muzeului – podul nemților peste Someș – Cetățuia.

În plus, una dintre cele mai frumoase clădiri construite în perioada interbelică în România se află pe această stradă. Artera are un palat baroc, are o biserică gotică, dar și alte sedii de instituții de cultură și învățământ sau case-monument. Are și legende privind vechea denumire atestată în perioada medievală – Ulița Lupilor. Vorbim de Casa Universitarilor, sediul Universității Babes-Bolyai, biserica Reformată, etc.

În 2009-2010, primăria a pornit un proiect de pietonalizare a arterei, la pachet cu amenjarea unui parcări în formă de L în zona Universității-Kokălniceanu. Urma un concurs de soluții pentru amenjarea arteri. Apoi, de la riverani, la Universitatea Babeș-Bolyai, la arhitecți, proiectul a fost contestat și primăria l-a abandonat.

Cu toate aceste, organizațiile profesionale ale arhitecților au continuat demersurile publice de a conștientiza comunitatea asupra transformării acestei cele mai frumoase străzi ale orașului în pietonală.

În 2014, evenimentul deja de tradiție al Ordinului Arhitecților din România – filiala Transilvania, Scena Urbană (prin care se atrage atenția asupra potențialului unor locuri uitate din oraș), s-a mutat pe strada Kogălniceanu, chiar cu o discuție cu scăunele pe carosabil privind viitorul pietonal al străzii Kogălniceanu.

SĂ NE AMINTIM

Strada Kogălniceanu, varianta pietonală cu trăsuri: loc pentru 250 de mașini sau 1.800 de oameni?

De anul trecut se discută serios de pietonalizarea acestei artere, Primăria contractând Filiala Transilvania al Ordinului Arhitecților pentru a se ocupa de lansarea concursului de soluții. Președintele Ordinul Arhitecților Transilvania spunea că în cazul arterei din centrul Clujului se poate lua în discuție o semi pietonalizarea ca în cazul Maria Hilfer (Strasse) din Viena, care face legătura dintre gara de vest şi zona Hofburg. În ceea ce priveşte exemplul austriac de gestionare a traficului, după o competiţie din 2012, celebra arteră vieneză a fost regândită: au apărut spaţii prietenoase pentru pietoni ca prioritate principală, ceea ce a însemnat închiderea unor porţiuni pentru traficul auto.

Primăria a făcut și o dezbatere publică anul trecut pentru a pregăti tema aferntă concursului de soluții destinat trannsformării arterei Kogălniceanu.

La ședința ordinară din 18 aprilie, consilierii locali au aprobat cunatumul premiilor de la viitorul concursl de soluții: premiul I, contract de proiectare de peste 750.000 lei, premiul II – 60.000 lei, iar premiul III, 30.000 lei.

Per total, OAR-Transilvania a estimat că investiția necesară transformării arterei Kogălncieanu și a străzilor aferente este de peste 25 milioane lei.

 

sursa: Primaria Cluj

Reprezentanții Primăriei au menționat că noul concurs de soluții urmează să fie lansat în a doua jumătate a acestui an, mai ales că în prezent se află în derulare un al concurs de soluții, cel pentru reamenajarea Parcului Feroviarilor.

Consilierii UDMR au cerut la ședința din 18 aprilie ca în viitorul proiect de reamenazare a zonei Kogălniceanu să fie luată în calcul și relocarea statui Fecioarei Maria cu Pruncul aflată acum la biserica Sf Petru și Pavel de pe B-dul 21 Decembrie 1989 pe locul unde a fost pusă inițial, în fața bisericii piariste. Primarul Emil Boc a recomandat celor de la urbanism și celor care pregătesc concursul să ia în calcul respectiva propunere, declarând că este o ideea foarte bună.

Vezi și:

„Examen” pentru Cluj: se pregăteşte transformarea uneia dintre cele mai frumoase străzi din centrul oraşului. Cum ar arăta „noul Kogălniceanu”, pe model vienez?

Concurs pentru reamenajarea străzii Kogălniceanu. Preşedintele OAR Transilvania: încă un pas mic înspre „liniştirea” traficului din centru

Un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.