Închide

Podul Porțelanului și-a dublat costurile. Primăria schimbă soluția tehnică și vrea să finanțeze lucrarea din programul național Anghel Saligny

ActualitateAdministrație by Actual de Cluj - nov. 05, 2021 0 361

Consiliul Local și-a asumat o nouă soluție tehnică și noi indicatori tehnico-economici pentru construirea Podului Porțelanului, lucrare pentru care Primăria a început șantierul în 2019 însă a fost nevoită să îl sisteze după ce în zonă s-au descoperit un zăcământ de sare neevidențiat în studiile inițiale ale proiectanților lucrării iar constructorul contractat, Diferit, a cerut rezilierea contractului. Realizarea podului urmează să coste peste 14,7 milioane de lei fără TVA, de la 5,7 milioane de lei fără TVA, costul estimat de proiectanții inițiali ai lucrării în 2017. Primăria vrea să obțină finanțare pentru lucrări în cadrul programului național de investiții Anghel Saligny și își asumă cheltuieli neeligibile de peste 2,2 milioane lei. Consilierii din opoziție, atât de la PSD cât și cei din USR, au cerut garanții că, odată aprobată noua soluție tehnică, nu se va ajunge în situația actuală în care Primăria trebuie să plătească mai mult decât dublu pentru lucrări și a creat de câțiva ani disconfort oamenilor care tranzitează zonă (peste 600 de mașini dimineața). De asemenea au cerut recuperarea prejudiciului rezultat ca urmare a soluției propuse de primii proiectanți. Reprezentantul noii firme de proiectare angajate de Primărie a arătat că, fiind vorba despre o companie din Cluj care cunoaște zona și Someșului, noua soluție tehnică va putea fi pusă în operă fără probleme.

Aprobarea noilor indicatori tehnico-economici pentru podul Porțelanului a fost prilej de contre în ședința extraordinară a Consiliului Local din 5 noiembrie. Consilieri PSD și USR au cerut explicații privind recuperarea prejudiciului și a unor eventuale daune morale de la proiectanții inițiali ai obiectivului, mai ales că de câțiva ani deja cetățenii din zonă sunt obligați să suporte disconfortul și să circule doar pe un fir de circulație pe vechiul pod. Vladimir Mătușan de la PSD a reclamat că acest vechi pod executat deja comportă probleme, asfaltul fiind deja denivelat.

„Până nu se se votează indicatorii tehnico-economici nu putem merge în instanță. Doar după ce aceștia s-au votat în Consiliul Local urmează să stabilim diferența de bani de soluție ca să putem fi parte în proces și să stabilim valoarea prejudiciului. Ce daune să îi cer omului că a greșit soluția dacă nu avem o nouă soluție”, a spus viceprimarul Dan Tarcea.

„Lucrările executate la podul existent au fost de consolidare și reparații. Podul a fost închis câteva luni. Nu sunt fisuri pe asflatul realizat de Diferit. Sunt fisuri pe asfaltul din zonă. Lucrările Sunt deja recepționate cu avizul ISC. Podul avea o bandă. Tot una are în circulație. Legat de costuri aceasta este soluția tehnică viabilă. Chiar expertul, profesorul Iliescu, a spus că trebuie să facem un nou studiu de fezabilitate în acord cu situația reală din teren. Au crescut costurile la materiale și manoperă, de aceea au crescut și indicatorii tehnico-economici. Până în acest moment am reziliat contractul și am reținut garanția de bună execuție. După ce calculăm prejudiciul, restul de executat  îl scoatem la licitație și acțiunăm în instanță vechiul proiectant”, a explicat directorul tehnic al Primăriei, Virgil Poruțiu.

În discuție au intervenit și inginerul Vlad Mihai din partea Costin și Vlad Biroul de proiectare (noua firmă contractată pentru 80.000 lei de Primărie pentru a reface studiul de fezabilitate și a debloca situația Podului Porțelanului) care a oferit asigurări consilierilor că noua soluție tehnică se va putea implementa. El a explicat și de ce s-a ajuns la costuri mai mari ca în 2017 sau ca în 2020 când proiectul a fost reactualizat de Consiliului Local.

„Locuiesc în zonă. Cea mai bună variantă de fundare e să nu ajungi la zăcământul de sare. Să te oprești la 2 metri înainte de stratul de sare ca să nu facilitezi accesul apei. Valoarea podului reproiectat este de 8,8 milioane lei, restul costurilor sunt lucrări conexe. Pe lângă creșterile de materiale, s-a modificat legislația de mediu și ape. S-a impus asigurarea unui debit de 0,2%. Suprastructura podului s-a modificat în ceea ce privește conceptul pentru a putea să se reducă presiunea pe talpa fundației cu 40% și să nu avem nevoie de piloți de adâncime. Rețeaua de înaltă tensiune a impus și ea soluții tehnice de execuție deoarece cele din proiectul inițial nu putea fi executate cu păstrarea distanțelor de 3 metri față de conductoarele electrice. A fost nevoie să lucrăm și la cotele de racordare la străzile existente, să creștem nivelul zonei, să punem pista de biciclete, să semaforizăm zona, să ridicăm intersecțiile. Toate au fost impuse de cerințele din teren și de legislație. Cu ansamblul imobiliar ridicat în zonă s-au mai adus 300-400 de mașini fix aici, apartamentele neexistând în 2017 când a fost proiectat podul”, a informat Vlad Mihai, șeful de proiect care s-a ocupat de noul studiu de fezabilitate din partea Costin și Vlad Birou de Proiectare.

În final, consilierii locali au aprobat noii indicatori tehnico economici, cu 19 voturi pentru, restul consilierilor până la 25 cât au fost prezenți au votat împotrivă sau cu abținere.

În studiul de fezabilitate, proiectanții de la Costin și Vlad Birou de Proiectare explică deficiențele din contractul cu proiectanții inițiali și cu firma care s-a ocupat de lucrare, compania Diferit.

 

 

(sursa: SF Podul Porțelanului, Costin și Vlad Birou de Proiectare, primariaclujnapoca.ro)

Primăria a contractat la finalul lunii mai 2021 servicii de modificare și actualizare a studiului de fezabilitate pentru podul Porțelanului de 80.000 lei de la Costin și Vlad Biroul de Proiectare, după ce lucrările la pod au fost sistate în 2019 ca urmare a unor probleme apărute pe șantier. Lucrarea fusese contractată de Diferit pentru peste 5,7 milioane de lei fără TVA și un an de zile, însă șantierul care a început efectiv  în aprilie 2019 a fost sistat în toamna aceluiași an din pricina unui zăcământ de sare despre care oficialii Primăriei au anunțat că a fost descoperit odată cu lucrările. În 2020, lucrarea a fost ajustată ca preț cu votul Consiliului Local, la peste 7,1 milioane lei, dar Primăria nu stabilise exact cum se va relua șantierul. Primarul Boc susținea în februarie anul acesta că există două soluții tehnice pentru continuarea lucrărilor și că nu s-a stabilit dacă se reface licitația pentru restul șantierului, având în vedere că s-a depășit termenul contractual cu Diferit. Anul trecut susținea că e supărat și că pe șantier e harababură generală. În 2019, alți activiști din Cluj l-au criticat pentru șantierul podului arătând că acesta aduce betonări în zona Someșului, contrare politicii asumate de instituție privind introducerea râului în viața orașului.

Între timp și Diferit a inițiat procedurile de rezilierea a contractului, după cum a informat Primăria anul acesta. Pentru lucrările executate deja pe șantier (relocare rețele gaz, reabilitare pod existent și amenajarea albiei râului) municipalitatea a plătit firmei peste 1,4 milioane lei, fără TVA, după cum informat oficialii Primăriei.

Primăria a executat deja garanția societății care a întocmit primul proiect, VCE Vienna Consulting Engineers, 6.000 de lei. Oficialii instituției au anunțat deja că intenționează să impute companiei toate costurile suplimentare ale proiectului. Proiectul podului fusese contract de la respectivul proiectant cu peste 60.000 de lei.

Podul Porțelanului face legătura între strada cu același nume, pe malul drept al Someșului, și străzile Nădășel și Alexandru Sahia, pe malul stâng al râului. Acesta a fost construit în 1940 și reabilitat în 1970, deservind aprovizionarea pentru fabrica de porțelan, astfel că lățimea părții carosabile este de 4 m, cu doar un singur fir de circulație. Vechiul pod, mai anunțase Primăria, urmează să fie păstrat ca pasarelă pietonală de traversare a râului Someș.

Podul Porțelanului care se va construi de la zero urmează să fie gata în 7 luni, termenul oferit de noii proiectanți și să coste peste 14,7 milioane lei (62 de metri lungime cu două benzi pe sens).

(sursă primariaclujnapoca.ro)

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare