Închide

Pietonala nouă din Piața Unirii în consultare publică. Primarul: lucrările încep după Zilele Maghiare

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - iul. 06, 2016 1 2775

Proiectanții de la Planwerk au prezentat noului Consiliu Local proiectul privind continuarea modernizării Pieței Unirii prin pietonalizarea laturii de vest, reconfigurarea traficului de pe latura de est care implică și modificarea intrărilor și ieșirilor din parcarea cu barieră a primăriei. Deși proiectul este unul din 2007, primarul Emil Boc a ținut să spună că este nevoie de prezentarea lui publică pentru ca toată lumea să fie informată cu privire la ceea ce primăria va face la kilometrul 0 al orașului. În plus, Boc a anunțat că proiectul va fi în consultarea publică timp de două săptămâni, iar propriu-zis lucrările vor începe după Zilele Maghiare care au loc la jumătatea lunii august. Proiectul de modernizare a Pieței Unirii a fost deja licitat iar contractul a fost atribuit către Antrepriza de Lucrări și Reparații din grupul Strabag pentru peste 7,9 milioane de lei.

 

sursa foto: Planwerk

sursa: Planwerk

Cum va arăta piața

Potrivit proiectului prezentat consilierilor și susținut de arhitectul Tudor Pănescu de la Planwerk, vor fi unificate fronturile de est și vest ale pieței, latura de vest se va pietonaliza, cu mențiunea că pentru aprovizionare vor funcționa stâlpișori retractabili care să permită accesul de pe latura nordică a pieței, cu ieșire pe latura de vest prin sudul pieței, iar pe est se va reconfigura traficul (se desființează parcările oblice, în loc va fi mutat standul de taxi de pe latura de vest).

Pe latura de vest, terasele care sunt în prezent pe trotuar vor fi translatate pe amplasamentul actual al parcărilor, cu menținerea treptelor de nivel.

Pe latura de est trotuarul va fi extins, se va amenaja o pistă de biciclete și o bandă pentru stand de taxi.

De asemenea, pe latura de nord, va fi amenajată, în prelungirea strazii Memorandumului, o bandă dedicată bicicliștilor, dar și autobuzelor.

Modernizările propuse implică și reconfigurarea intrărilor și ieșilor din parcarea cu barieră din Piața Unirii, despre care proiectanții de la Planwerk spun că nu face obiectul etapei de modernizare a pieței. Dar că trebuie supuse atenției Comisiei de Circulație, având în vedere că ieșirea din parcare ar urma să se facă pe latura aferentă Consulatului Maghiar.

Piața va fi pavată cu granit și bazalt și va fi reconfigurată și vegetația.

Când încep lucrările

Consilierii locali de la UDMR, s-au legat de poziționarea scenei pentru evenimente, având în vedere pietonalziarea laturii de vest. Îngrijorarea a venit de la Anna Horvath care s-a interesat dacă scena va mai încăpea în noul spațiu pietonal și nu va fi nevoie de translatarea sa spre biserică.

Potrivit proiectanților, nu este nevoie de o scenă masivă pentru evenimente și, conform proiectului, scena are alimentarea și dacă e montată pe latura de vest și pe cea de est.  Grupul UDMR a mai întrebat când încept lucrările din Piața Unirii.

Primarul Emil Boc i-a liniștit afirmând că lucrările pentru fiecare latură din Piața Unirii presupun câte trei luni fiecare, dar că acestea vor începe după Zilele Maghiare (programate la jumătatea lunii august). Timp de două săptămâni, proiectul va fi în dezbatere publică în eventualitatea în care există completări, a mai anunțat primarul

O altă observație a venit de la consilierul PNL Ovidiu Florian care a cerut să se ia în calcul nevoia restaurantelor și teraselor din zonă de a se aproviziona.

13616217_1121779231213208_1398670110_o

În 2014, primăria a pus un stat nou de asfalt pe latura de vest a pieței unirii, înainte de derularea Zilelor Maghiare și a fost criticată de societatea civilă. Așa că, oficialii primăriei au anunțat la începutul anul trecut să intenționează să reamenajaze latura de vest a pieței Unirii, ca zonă pietonală, așa cum a fost propusă încă de acum șase ani prin proiectul Planwerk care a câștigat un concurs de soluții pentru pietonalizarea Eroilor-Piața Unirii, în 2005. Din acest proiect, administrația clujeană a reușit să pună în operă doar semipietonalizarea Eroilor și amenajarea zonei centrale a pieței.

Pentru continuarea proiectului de pietonalizare din Piața Unirii, primăria a contractat serviciile biroului de proiectare Planwerk care s-a ocupat de adaptarea proiectului din 2005. Arhitectul Eugen Pănescu din cadrul biroului explica pentru Actualdecluj.ro că s-a păstrat ideea inițială de a folosi diferența de nivel între trotuar și piață pentru amenajarea de terase și locuri de stat pentru public. De asemenea, copacii din piață vor fi triați și se vor face plantări, latura de vest va deveni pietonală, iar celalte laturi vor fi amenajate, atât la nivelul carosabilului cât și a trotuarelor.

Potrivit proiectului, se vor planta în Piața Unirii 33 de arbori noi și se vor menține 7 dintre copacii existenți. Vor apărea 14 noi arbori pe vest, 14 pe est, 3 vor fi păstrați pe sud, 3 pe nord și unul mare în parcare. “Vor fi păstrați 7 din 39 arbori existenți. Deci la număratoarea finală, situația e asemănătoare, însă calitatea e foarte diferită. O parte dintre copacii „existenti” azi sunt de fapt doar trunchiuri, cu coroana maltratată, sau înlolcuiți pe parcurs cu alții noi cu diametru nesemnificativ. Deci eu zic ca va fi mai bine. Arborii noi vor fi tei”, menționa arhitectul.

 

 

  • author photo two

    Luminiţa Silea

    Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

    Un comentariu

    1. Doua critici: (1) pe latura sudica, de ce nu se amplaseaza trecere de pietoni in dreptul coltului Librariei Universitatii, adica, cum ar veni, in prelungirea trotuarului drept al Strazii Universitatii? Ca sa intelegeti ideea acestei intrebari, va invit sa va ganditi ca veti traversa oricum pe acolo cand va fi rosu pentru masini la capatul strazii Napoca. Altfel, de ce sa astepti la 2 treceri de pietoni daca tu esti in fata librariei si vrei sa ajungi in mijlocul pietei? Pana acum era justificat sa nu existe trecere acolo, pentru fluidizarea traficului auto, pentru ca veneau masini din doua directii, alternativ, dar acum? (2) Cred ca va exista o tendinta de dezechilibrare a activitatilor din piata, in sensul ca se vor concentra, si probabil suprasatura, terase pe latura de nord (cele deja existente alecluburilor scumpe deacolo, plus altele asemanatoare), in timp ce zona de est si sud va deveni de tranzit, si pentru „fraieri”. Oamenii cu bani vor privi distrati la „luzarii” care nu isi vor permite un suc cu 15 lei pe latura „buna”, pe latura „civilizata”. Aceasta segregare trebuie oarecum preintampinata, pentru ca vom vorbi despre un spatiu unitar, nu despre trotuar adiacent+sosea+piata, cum e acum, unde segregarea spatiala produsa de sosea era acceptabil sa se suprapuna peste cea sociala, de statut si bani; dupa refacerea pietei acest lucru nu va mai fi acceptabil, sau piata va fi un fiasco social.

    Scrie un comentariu

    Articole similare