Închide

Partenerul Aeroportului, Uti Grup, a instituit sechestru pe calea de rulare și pe parcarea aeronavelor. Cum s-a ajuns aici?

AdministrațieTop News by Cosmina Fernoaga - dec. 16, 2014 0 1107

Scandalul mitei de la Aeroport nu închide nici pe departe lista de peripeții în care e angrenat,  în ultima perioadă, acest obiectiv de o importanță strategică pentru Cluj. Aflăm că firma care nu demult era deconspirată de procuroi că împărțea șpăgi politice, pentru a grăbi procesul de extindere a parcării auto pe care o deține în administrare în Aeroport, a ajuns acum să instituie un sechestru asigurator în Cartea Funciară, atât pentru calea de rulare, cât și pentru platforma de garare a aeronavelor. Cum de-a fost posibil acest lucru? Chiar cu ajutorul conducerii Aeroportului, care  în felul acesta vrea să-i determine pe cei din Consiliul Județean să opereze intabularea unei suprafețe de teren, de peste 36000 de metri pătrați, pe care a disputat-o ani de zile prin procese cu firmă privată Aviatrans.

Deși problemele cu care se confruntă Aeroportul par extrem de întortochiate, povestea e una cât se poate de simplă. Ani de zile, Aeroportul, care se află sub custodia Consiliului Județean, și-a disputat prin instanțe o parte din teren cu firma Aviatrans. Procesele nu a împiedicat, însă, Aeroportul să-și vadă de propriul drum și să-și aplice proiectele de dezvoltare. Așa se face că încă de pe vremea când președinte de Consiliu Județean era Alin Tișe, a fost atribuit un contract de licitație firmei Uti Grup, care s-a angajat să realizeze și să administreze un parking suprateran, o parcare la sol, dar și un hotel, în incinta Aeroportului. Pentru că terenul era insuficient, până la soluționarea litigiului cu Aviatrans s-a convenit ca hotelul să fie amânat. Uti a finalizat parcarea dar a omis parkingul.  Într timp, Aeroportul a demarat și proiectul noii piste de aterizare-decolare, care a fost încheiat anul trecut. S-a mai lucrat de asemenea la platforma de staționare a aeronavelor, contract care s-a lăsat în final cu arestarea președintelui Consiliului Județean, Horea Uioreanu, a omului de afaceri Ioan Bene (reprezentantul firmei de construcții Napoca) și cu audierea liderului PNL Cluj Napoca, Ioan Petran (consilier județean). Primii doi au fost acuzați de procurori pentru că au luat, respectiv au dat mită, pe fundalul situației lucrărilor de la pistă și de la platforma de staționare a avioanelor. Cel de-al treilea, Ioan Petran, a fost trimis în judecată pentru că a luat mită tocmai de la directorul Uti Grup. Anul trecut, această firmă și-a renegociat planul de afaceri, propunând Aeroportului realizarea unei noi parcări, destinată pasagerilor care doresc să-și lase autovehiculul în incinta Aeroportului pentru o perioadă mai lungă. Pentru ca plenul și conducerea Consililui să aprobe rapid noul demers al Uti Grup, consilierul Ioan Petran ar fi primit mită, în două tranșe, o sumă importantă de bani (20.000 de euro). Procedura s-a aprobat, Uti are acum tot dreptul de a construi, numai că nu are terenul.

Uti trebuia să primească în administrare  terenul de la Consiliul Județean, proprietarul de drept. Numai că administrația județeană nu a apucat să-l intabuleze. E vorba despre o suprafață totală de peste 36.000 de metri pătrați, pe care se află construite calea de rulare și platforma de staționare a avioanelor, dar și două spații, tip magazie, ce au aparținut firmei Aviatrans. Procesul împotriva Aviatrans a fost câștigat, numai că pe cele două magazii există înscris, în Cartea Funciară, un contract de ipotecă. Beneficiarul acestui contract  de ipotecă este Liviu Oros, despre care se spune că ar fi un fost acționar/partener Aviantrans. Atâta timp cât această ipotecă figurează în Cartea Funciară, Aeroportul nu-și mai poate continua planurile  de extindere, angajate prin contract cu firma Uti Grup Sa. Drept urmare, societatea Uti Grup s-a simțit îndreptățită la rândul ei să impună un sechestru asigurator pe calea de rulare și pe platforma de avioane (situate pe o suprafață de peste 8344 mp), până la concurența sumei de 1,8 milioane de lei. Reprezentanții Aeroportului se plâng acum că sechestrul impus de partenerul lor, Uti Grup,  îi  împiedică pe ei să extindă platforma pentru avioane. Directorul Operațional din cadrul Aeroportului, Iuliu Pop, s-a prezentat în ședința forului de consilieri pentru a atrage atenția că numărul de aeronave care vor opera la Cluj va crește semnificativ în perioada următoare și că este obligatoriu ca administrația județeană să reglementeze situația în Cartea Funciară. Pop a omis însă să explice că Uti Grup nu are nici o legătură directă cu calea de rulare, și că pe firmă o interesează extinderea parcării auto, care îi aduce venituri considerabile în fiecare an. A mai omis de asemenea să sublinieze că instituirea sechestrului pentru calea de rulare și platforma de aeronave nu reprezintă decât o acțiune de constrângere dedicată Consiliului Județean, pentru a grăbi implementarea  parteneriatului dintre Aeroport și Uti.

Reprezentanții Consiliului Județean nu au negat că e de datoria lor să înscrie proprietatea în Cartea Funciară, însă, au justificat că operațiunea stagnează din pricina situației contractului de ipotecă, care vizează nu terenul, ci clădirile Aviatrans. Chiar și așa, s-a dispus ca  luni să se realizeze o nouă întrunire cu reprezentanții Aeroportului, în vederea găsirii unei soluții optime pentru deblocarea acestei situații.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Cosmina Fernoaga

Este redactorul-șef al site-ului actualdecluj.ro, din aprilie 2014. A fost reporter pentru cotidianul Ziua de Cluj din martie 2005 până în aprilie 2014 şi redactor la Realitatea FM Cluj din martie 2012, timp de un an. Lucrează în presă din iulie 2003, când a debutat la cotidianul "Bună ziua, Ardeal". A absolvit Facultatea de Teatru şi Televiziune a UBB Cluj în 2004 şi Facultatea de Drept a Universităţii „Dimitrie Cantemir” în 2012.