Închide

[P] Alimentația sănătoasă, între mit și realitate

Actualitate by Actual de Cluj - mart. 22, 2018 0 773

Avem nevoie de mâncare sănătoasă, de suflet şi de bun gust, ne spun mereu nutriționiștii. În abundența de alimente din jurul nostru, astăzi este mai necesar ca oricând să fim conștienți și educaţi asupra valenţelor alimentaţiei în sănătatea fizică, emoţională şi intelectuală. Ceea ce mâncăm ne influenţează în mod direct starea de sănătate, dispoziţia, energia, predispoziţia către anumite simptome sau afecţiuni, precum şi capacitatea de concentrare, învăţare, somnul, capacitatea de vindecare. ABC-ul alimentației sănătoase este predat la Cluj de profesioniștii de la IC Consulting. Managerul firmei, Camelia Lung, spune că alimentaţia corectă şi sănătoasă nu trebuie să fie ocazională, ci trebuie să fie integrată într-un stil de viaţă care va asigura starea generală de sănătate, și, implicit, longevitatea.

Ce înseamnă trecerea la o alimentație sănătoasă în zilele noastre?

A renunța la un stil de viață cunoscut, la o alimentație tradițională în favoarea a ceva nou și necunoscut, este un pas dificil de făcut. Tocmai de aceea, se recomandă trecerea treptată și schimbarea pas cu pas a stilului de viață, prin introducerea în dietă a fructelor și legumelor proaspete, dar și a semințelor și a nucilor crude. Acestea pot să înlocuiasă gustările dintre mese sau chiar mesele principale, important fiind ca trecerea să nu se facă brusc. Rezultatele nu vor întârzia să apară, astfel corpul se va simți mai energic și plin de vitalitate datorită vitaminelor și mineralelor pe care le primește.

Hrana vie presupune consumarea alimentelor așa cum se regăsesc ele în natură. Cercetătorii au arătat că, atunci nd sunt opărite sau fierte, atât legumele, cât și fructele își pierd din proprietățile naturale, iar aportul de vitamine, proteine și minerale scade drastic. Astfel, aceste alimente devin inutile organismului, sau cel puțin nu atât de utile cum ar fi în forma lor naturală.

Gustările naturale pot să inlocuiască atât alimentele de tip fast food, nocive organismului, cât și mâncărurile tradiționale. Deși tradiția românească este recunoscută pentru mâncărurile bogate în grăsimi și proteine, pentru fierturi cu carne și legume, nu înseamnă că acestea sunt cele mai potrivite pentru organismul nostru. Să ne gândim puțin la strămoșii noștri care își petreceau majoritatea timpului depunând muncă fizică prin care ardeau o mulțime de calorii, spre deosebire de omul modern care lucrează 8-10 ore pe un scaun, la birou. Dacă felul în care muncim s-a schimbat, atunci devine obligatoriu ca aceste schimbari să se regăsească și în dieta noastră.

– Care sunt regulile de bază ale unei alimentații sănătoase?

Repet, trebuie să fim preocupați de o alimentație sănătoasă. Degeaba facem mișcare, brain fitness sau meditație de exemplu, dacă nu acordăm puțină atenție la ce și cum mâncăm. Riscăm, astfel, să ne otrăvim singuri. La propriu.

Regulile unei alimentații sănătoase nu sunt foarte multe, însă trebuie respectate cu strictețe. Mai întâi ar trebui să învățăm să combinăm corect alimentele, pentru a ajuta organismul să le digere mai ușor și pentru a menține o stare bună de energie a corpului. Apoi, micul dejun este esențial pentru o alimentație sănătoasă, după cum la fel de important este mestecatul mâncării.

Nu exagera cu apa în timp ce mănânci și nu amesteca fructele cu alte alimente. Fructele sunt considerate din timpuri apuse chiar hrană pentru regi, în forma lor naturală, crudă. Combinațiile între fructe se pot transforma cu ușurință în deserturi gustoase și îmbietoare, trebuie doar să aveți dorința de a încerca ceva nou. Să nu uităm nici efectul pe care aceste deserturi îl pot avea asupra copiilor. Integrând fructele în dieta acestora, le veți asigura aportul necesar de nutrienți pentru a se dezvolta așa cum trebuie.

Redu consumul anumitor alimente Aici intră carnea roșie, alimentele rafinate, cele prăjite, lactatele și mezelurile. Nu vorbim de a renunța complet la ele, ci de a reduce cantitatea lor și de a consuma mai multe alimente proaspete, legume și fructe.

O altă regulă de bază prevede ca masa de seară să fie lejeră și pe cât posibil la ceva distanță de ora de culcare, astfel încât aparatul digestiv să aibă suficient timp să-și facă treaba.

În definitiv, e vorba de a ține cont de ceea ce îți spune corpul tău la un moment dat: simți că ai mâncat mult? Oprește-te. Că ai mâncat cam mult dulce? Las-o mai moale pe moment cu dulciurile. Corpul ne transmite astfel de semnale, trebuie doar să le ascultăm.

Ideea este de a menține – pe cât posibil – o stare emoțională pozitivă atunci când mănânci. Nu e indicat să mănânci când ești furios sau pe paleta de emoții negative.

– ”Alimentația sănătoasă este foarte costisitoare”, este această afirmație un mit sau o realitate?

Sincer, cred că pentru mulți este, efectiv, o convingere veritabilă, în timp ce pentru alții pare a fi doar o scuză.

Fără a intra în foarte multe amănunte și nuanțe, o dietă sănătoasă este una bazată pe fructe, legume, nuci și semințe, care nu sunt deloc scumpe. Acestea și doar acestea sunt ingredientele pe care le putem folosi, direct, crude, fără niciun fel de proces de preparare sau pe care le putem utiliza,

printr-o minimă procesare termică și prin adăugarea de uleiuri naturale, plante aromatice și condimente, la crearea de preparate ceva mai complexe. Fără carne, fără lactate, fără cereale și produse derivate din acestea, fără zahăr, fără uleiuri procesate, hidrogenate sau parțial hidrogenate.

Sfatul meu: cumpărați din piețe. Vă spun din proprie experiență că este locul cel mai potrivit de unde să vă faceți cumpărăturile. În plus, este și foarte plăcut. Veți întâlni oameni interesanți, autentici și pitorești. Iar banii pe care îi veți plăti vor fi mult mai puțini decât oriunde altundeva. De asemenea, nu cumpărați mai mult decât trebuie să consumați și nu aruncați mâncare.

Una peste alta, cumpărând doar produsele cu reală valoare nutritivă pe care vi le-am recomandat și scăzând toate celelalte cheltuieli, pe care le făceați, de obicei, cu toate non-alimentele despre care am vorbit mai devreme, dar și cu pumnii de medicamente de care aveați nevoie ca urmare a unei diete dăunătoare, veți constata, trăgând linie, că veți cheltui mai puțin.

– Care este importanța unei alimentații sănătoase la copii?

Alimentația sănătoasă poate ajuta copiii să mențină o greutate sănătoasă, să evite anumite probleme de sănătate, să-și stabilizeze energia și să-și îmbunătățească mintea. O dietă sănătoasă poate avea, de asemenea, un efect profund asupra sentimentului copilului de bunăstare mentală și emoțională, ajutând la prevenirea unor condiții cum ar fi depresia, anxietatea, tulburarea bipolară sau schizofrenia.

Este important să încurajăm obiceiurile alimentare sănătoase , astfel trebuie să ținem seama de câteva principii ca părinți, și spun în calitate de părinte acest lucru: Concentrați-vă mai mult pe dieta globală decât pe alimentele specifice; fii un model de urmat – impulsul copiilor de a imita este puternic, așa că nu cereți copilului să mănânce legume în timp ce dumneavoastră mâncați chipsuri; gătiți mai multe mese acasă; introduceți alimente sănătoase, crude în alimentația copiilor folosind joaca. De asemenea, implicați copii în cumpărături și pregătirea meselor, pregătiți gustări sănătoase care să fie la îndemâna copiilor și nu folosiți niciodată dulciurile ca răsplată.

În ce mă privește, sunt mamă a unei fetițe de doi ani și 4 luni. Nașterea a fost ușoară, întrebările ulterioare referitor la creșterea ei, ”Oare ce să-i dau să mănânce, cât, unde, de unde să știu dacă este suficient?”, au fost cele care m-au determinat să aduc aici, la Cluj-Napoca, un alt fel de curs bazat pe hrană holistică, un curs de calificare în Ocupația de Tehnician Nutriționist. Un curs în care eu mi-am găsit răspunsurile la întrebările de mai sus. După doi ani, pot spune că sunt mulțumită de răspunsurile primite.

Totul ține de voința mamei de a înțelege că primii pași în alimentația copilului îl vor forma pe viitor ca individ. Când vine vorba de creșterea copiilor, nu cred că există o rețetă perfectă, ci perfectibilă. Pot afirma și susțin că fiecare preparat trebuie pregătit cu SUFLET.

Este foarte important pentru copil ca de la procesul diversificării, adică de la vârsta de 6 luni, să încercăm toate legumele, fructele sau semințele care sunt permise vârstei, pentru a-i forma gustul. Nu înseamnă că dacă nouă nu ne plac anumite alimente, nu le va plăcea copiilor noștri. Ei nu se nasc cu gusturi formate, dulce, sărat sau acru., acestea se dobândesc pe parcursul vieții.

Copiii trebuie să aibă o alimentație sănătoasă, echilibrată, verde. Nu ar fi just să pornim la un drum cu idei preconcepute sau să nu investim suficient timp pentru a gândi o strategie simplă, autentică și sănătoasă, prin care să sprijinim alimentația copilului cu alimentele sănătoase.

IC Consulting a adus la Cluj cursurile de calificareîn ocupația de tehnician nutriționist. De ce?

Așa cum am menționat, în iulie 2015, am autorizat la firma pe care o conduc, IC Consulting, Cursul de calificare în Ocupația de Tehnician Nutriționist, fiind și prima societate autorizată din Cluj în acest domeniu.

Totul a venit din nevoia de a oferi oamenilor șansa de a învăța de la cei mai buni lectori despre conexiunea dintre corp, minte și hrană, despre terapiile alternative, precum apiterapia, aromoterapia, pentru a afla legătura dintre cauzele bolilor și alimentație, sau despre valoarea nutrițională a alimentelor. În prezent, organizăm cursuri de tehnician nutriționist în Cluj-Napoca, Baia-Mare și Hunedoara.

De-a lungul timpului a devenit o preocupare constantă a mea să îndrum copiii să-și dezvolte sau să-și identifice abilități pe care nu știu că le au, prin intermediul unor ateliere de gătit mamă-copil, ca o modalitate de armonizare emoțională.

Am organizat work-shopuri care au avut drept scop sprijinirea părinților de a învăța despre alimentația sănătoasă și imunitatea copiilor, intoleranța la alimente, gluten, amidon, lactoză sau cazeină. Și, nu în ultimul rând, ne-am gândit și la dezvoltarea de work-shopuri de creație și îndemânare, și mă refer la aranjamente florale uscate, la aranjamente de Crăciun sau Paște.

Să nu uităm și adulții care sunt prinși într-un flux continuu și pentru care ne-am gândit la o Terapie cu flori, de genul ”Propriul meu buchet”, ”Propriul meu aranjament floral”, ”Propriul meu tablou cu licheni”.

La bază sunteți consilier juridic specializat pe legislația muncii, cum se împacă asta cu pasiunea pentru nutriție?

Pasiunea contează în viață, a fost greu să învăț să spun ”Nu” lucrurilor care nu servesc pasiunii mele. Așa cum spunea și Susie Essman – ”Femeile nu sunt manageri, ci lideri. Conducem un imperiu. Când ai grijă de o casă, de o carieră, dar și de tine, ești un lider. Femeile trebuie să îmbrățișeze această putere.”

Camelia Lung este consilier juridic de 20 de ani. Profesionalismul a dus-o în structura aparatului guvernamental, unde a ocupat, pe rând, funcțiile de șef de cabinet în MMFPSPV, consilier al ministrului de Interne, consilier în Cancelaria Primului-ministru. Este manager la IC Consulting Cluj, unde experiența sa dobândită în sectorul de stat, dar și în cel privat, vine în sprijinul agenților economici care doresc consultanță de specialitate în domeniul Human Resources, legislația muncii, respectiv în obținerea Formularului A1.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu