Închide

O singură nominalizare pentru Cluj la premiile industriei teatrale Uniter UPDATE Care e explicația

CulturăTop News by Actual de Cluj - mart. 02, 2016 0 291

Dezastru: oraș cu o mulțime de instituții de cultură, între care două instituții de teatru, e nominalizat la o singură categorie la premiile UNITER din acest an – la categoria „Cel mai bun spectacol”.

UNITER sunt premiile industriei teatrului care premiază în fiecare an cel mai bun spectacol, cei mai buni actori, cea mai bună regie și așa mai departe. Fiecare categorie are cel puțin trei nominalizări, dar Clujul apare la una singură, categoria „cel mai bun spectacol”, unde figurează „Clasa noastră” de Tadeusz Słobodzianek, regia László Bocsárdi, la Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca și care se luptă cu „The sunset limited” la teatrul Unteatru București și „Tihna”, spectacolul cu cele mai multe mențiuni, jucat la teatrul național din Târgu Mureș.

Până și celebrul „Magician” Marian Râlea, acum angajat al teatrului național din Cluj, e nominalizat pentru rolul său jucat pe scena unui teatru din București.

Spre comparație, în 2014 la Cluj au ajuns premiile pentru cel mai bun actor și cel mai bun spectacol – Cornel Răileanu actor al Teatrului Național, respectiv „Victor sau copiii la putere”, jucat la Teatrul Maghiar.

Spre comparație, în 2014 la Cluj au ajuns premiile pentru cel mai bun actor și cel mai bun spectacol – Cornel Răileanu actor al Teatrului Național, respectiv „Victor sau copiii la putere”, jucat la Teatrul Maghiar. Anul trecut, o actriță clujeancă a fost desemnată cea mai bună din țară, e vorba de Anca Hanu pentru rolul din „Amalia respiră adânc”, dar între nominalizați au mai fost și clujeanul Sorin Leoveanu la categoria „Cel mai bun actor” pentru rolul din spectacolul „Mein Kampf”, și respectiv teatrologul clujean Claudiu Groza, la categoria „critică teatrală”. În acest an Groza face parte din juriu.

UPDATE În acest an Groza a făcut parte din echipa care a evaluat producțiile nominalizate. Lam întrebat care e explicația pentru care o singură producție din Cluj a ajuns pe această listă. „Au fost în discuție, de-a lungul perioadei de jurizare, și alte producții sau artiști clujeni”, spune el. „La evaluarea finală s-a ajuns la rezultatul pe care îl știți. Trebuie ținut cont de o anumită ciclicitate a performanței teatrale. E foarte greu ca un teatru să reziste la un nivel ridicat de performanță, pentru că intervine uzura echipei. Totodată, alte teatre intră pe zona ascendentă a elipsei „energetice”, iar premiile se dau prin comparația „ofertei”. Așa s-ar explica, să spunem, ce m-ați întrebat”.

Iată mai jos toate nominalizările:

Debut:

Ada Galeş pentru rolul Denise din spectacolul Copilul problemă la Teatrul „Sică Alexandrescu” Braşov

Andreea Tănase pentru rolul Samira din spectacolul Balcanicele la Teatrul „Tony Bulandra” Târgovişte

Alexandru Voicu pentru rolul Al doilea bărbat,  Albert din spectacolul Iluzii la Godot Cafe-Teatru

Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic:

Henri Mathias Berthelot, generalul generalilor, scenariul de Victor Cilincă, regia artistică Attila Vizauer, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune

Jucătorul de table de George Arion, dramatizarea radiofonică şi regia artistică Cezarina Udrescu, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune

Rapunzel de Fraţii Grimm, scenariul radiofonic şi regia artistică Gavriil Pinte, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune

Cel mai bun spectacol de teatru TV:

Buzunarul cu pâine de Matei Vişniec, regia Tudor Chirilă, producţie a Societăţii Române de Televiziune

Femeia perfectă de Jean Barbier, regia Marius Bodochi, producţie a Societăţii Române de Televiziune

Quartet de György Spiró, regia Gelu Colceag, producţie a Societăţii Române de Televiziune

Premiul pentru critică teatrală:

Silvia Dumitrache

Oana Stoica

Maria Zărnescu

Cea mai bună scenografie:

Adrian Damian pentru scenografia spectacolului Cântăreaţa cheală la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

Andu Dumitrescu pentru scenografia spectacolului Visul unei nopţi de vară la Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Liviu Rebreanu”

Octavian Neculai pentru scenografia spectacolului Bach Files la Teatrul Bulandra, Bucureşti

Cea mai bună actriţă în rol secundar:

Ida Jarcsek-Gaza pentru rolul Clitemnestra din spectacolul Electra la Teatrul German de Stat Timişoara

Ilinca Manolache pentru rolurile din spectacolul Anul dispărut. 1989 la Teatrul Mic, Bucureşti

Florentina Năstase pentru rolul Laura din spectacolul Menajeria de sticlă la Teatrul „Toma Caragiu” Ploieşti

Cel mai bun actor în rol secundar:

George Albert Costea pentru rolul Posner din spectacolul The history boys. Poveşti cu parfum de liceu la Teatrul Excelsior, Bucureşti

Konstantin Keidel pentru rolul Moşneagul din spectacolul Electra la Teatrul German de Stat Timişoara

Marius Manole pentru rolurile Bătrânica apatică, Actorul din spectacolul Între noi e totul bine la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti

Cea mai bună actriţă în rol principal:

Dorina Chiriac pentru rolurile Fetiţa metalistă, Regizorul din spectacolul Între noi e totul bine la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti

Emilia Dobrin pentru rolul Elena din spectacolul Casa cu pisici la Teatrul Mic, Bucureşti

Erzsébet B. Fülöp pentru rolul Mama din spectacolul Tihna la Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Tompa Miklós”

Cel mai bun actor în rol principal:

Richard Balint pentru rolul Gorge din spectacolul Uciderea ritualică a lui Gorge Mastromas la Teatrul „Regina Maria” Oradea

Florin Piersic Jr. pentru rolul Coleman din spectacolul Vestul singuratic la Teatrul „Nottara”, Bucureşti

Marian Râlea pentru rolul Tullius din spectacolul Marmură la Teatrul Bulandra, Bucureşti

Cea mai bună regie:

Radu Afrim pentru regia spectacolului Tihna la Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Tompa Miklós”

Cristi Juncu pentru regia spectacolului Vestul singuratic la Teatrul „Nottara”, Bucureşti

Bobi Pricop pentru regia spectacolului Pisica verde la Teatrul „Luceafărul” Iaşi

Cel mai bun spectacol:

Clasa noastră de Tadeusz Słobodzianek, regia László Bocsárdi, la Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca

The Sunset Limited de Cormac McCarthy, regia Andrei şi Andreea Grosu, la Teatrul UNTEATRU, Bucureşti

Tihna după Attila Bartis, regia Radu Afrim, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Tompa Miklós”

Nici un comentariu

Scrie un comentariu