O nouă modă la urbanism: fazarea proiectelor din zona pasajului peste calea ferată de pe artera Tăietura Turcului. Actualul arhitect șef și primul arhitect șef al primarului Boc nu s-au pus de acord
ActualitateAdministrațieTop NewsUrbanism by Luminiţa Silea - ian. 11, 2022 0 1818
Un proiect pentru urbanizarea unui teren de peste 5,5 hectare din zona Lombului – Gheroghe Sion și construirea a 62 de locuințe unifamiliale și colective mici a primit undă verde la finalul anului trecut de la arhitectul șef al municipiului, însă cu condiția ca o parte din locuințe să fie edificate după realizarea pasajului peste calea ferată din zona Tăietura Turcului, având în vedere că traficul generat de viitorul ansamblu imobiliar se va descărca prin strada Corneliu Coposu, în Tăietura Turcului, o arteră deja foarte tranzitată, cu trafic care se blochează frecvent. În schimb, arhitectul Adrian Iancu a arătat că se vor edifica puține case prin proiect motiv pentru care dezvoltarea nu ar trebui condiționată de realizarea pasajului peste calea ferată.
Dezvoltarea imobiliară propusă în Dâmbul Rotund – zona străzilor Lombului și Gh. Sion – a fost acceptată la ultima ședință de urbanism din 2021 după ce beneficiarii au fost de acord să doneze Primăriei 2500 de mp de teren pentru construirea unei creșe publice pe strada Lombului.
Proiectul (Plan Urbanistic de Urbanizare (PUZ) Lombului – Gh. Sion) aparține biroului Arhidom și a fost susținut de arhitecta Nicoleta Micu. Beneficiar este Ioan Andreicuț și alții. Prin documentație se stabilesc reguli de construire a unor locuințe unifamiliale și colective mici pe un teren de 5,5 hectare cu acces din strada Lombului.
„Unele construcții se pot realiza, altele dupa pasajul de la Tăietura Turcului. Deci avizul este favorabil, cu fazare”, a spus arhitectul șef al municipiului, Daniel Pop. Acesta a marcat și pe planșe cu un „X” partea din ansamblu care va putea fi autorizată, odată cu avizarea proiectului.
În schimb, arhitectul Adrian Iancu, membru în comisie, a militat pentru ca toate străzile propuse în proiect ar trebui să se realizeze la pachet, motivând că o faza a sa nu ar aduce coerență din punctul de vedere al infrastructurii. „Nu sunt multe case, sincer”, a completat Iancu.
Proiectanții au explicat că prin PUZ-ul de urbanizare se propun 62 de parcele dintre care 29 vor fi ocupate de locuințe unifamiliale iar restul de locuințe familiale cu mai multe unități locative (două).
Pop a intervenit și i-a arătat că în aceste condiții se ia în discuție descărarea a peste 120 de mașini pe artera Tăietura Turcului, folosită ca arteră de tranzit dinspre Baciu, spre Cluj-Napoca și extrem de aglomerată.
„Mai bine nu mai spuneați, nu vedeți că încercam să vă ajut”, a completat Iancu, după ce proiectanții au explicat comisiei câte locuințe se doresc în zonă.
Arhitectul Octav Olăneascu a mai cerut Arhidom să ia în calcul și dezideratul asumat de oraș – „o parcare, un arbore” – și a cerut ca pe străzile reconfigurate sau create prin proiect unde se propun noi locuri de parcare să fie plantați și copaci.
„Da, vom verifica designul urban al străzilor la comisia operativă”, a fost de acord și arhitectul șef.
Pop a menținut avizul fazat pentru proiect iar acesta a fost avizat cu această obligativitate ca într-o primă fază să fie realizate străzile interioare și funcțiunile publice, cum este cea de creșă publică și doar o jumătate din imobilele destinate locuirii. După realizarea pasajului peste calea ferată de pe strada Tăietura Turcului, ar urma să fie posibilă și autorizarea restului de construcții.
Proiectul pasajului de la Tăietura Turcului este inclus în proiectul cu finanțare europeană pentru electrificarea și reabilitării căii ferate Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, proiect pentru care s-a lansat licitația de proiectare și execuție pe secțiunile Cluj – Aghireș (lotul 1) și Aghireș – Poieni (lotul 2), la începutul acestui an. În lucrările din lotul 1, Cluj-Aghireș, este inclus și pasajul de Tăietura Turcului, care ar urma să descongestioneze traficul din zona Tetarom 1 – Dâmbul Rotund – Baciu. Lucrările sunt estimate la 102 luni pentru fiecare contract, din care 6 luni pentru proiectare și 36 luni pentru execuție. Deci, un termen pentru realizarea pasajului de la Tăietura Turcului ar fi 2025, în condițiile în care licitația se atribuie anul acesta și începe derularea contractului cu viitorul câștigător.
În cadrul studiului, proiectanții au realizat și o analiză a dotărilor de interes public, servicii publice, școli, magazine, stații de transport în comun în urma căreia proiectanții au propus o zonă de servicii de proximitate pentru cabinete medicale, birouri, contabilitate, avocatură, saloane de înfrumusețare, spa, activități after school. De asemenea, analiza a arătat că în apropierea zonei propuse pentru reglementare exista servicii de învățamânt preșcolar și gimnazial de stat, există servicii de alimentație publică și întreținere-reparații auto, servicii de cazare și lăcașuri de cult însă nu există creșe.
Clujenii din cartierele Dâmbul Rotund – Iris – Gruia au presat în ultimii ani Primăria, arătând că în aceste zona nu există creșe publice. Anul trecut a fost decretat de primarul Emil Boc ca anul investițiilor în cartiere, Boc promițând deja că există proiecte de creșe publice, cu referire la Dâmbul Rotund.
„Avem în Dâmbul Rotund o identificare de teren, mai avem pe Câmpului o altă creșă. În Parcul Feroviarilor am aprobat indicatorii tehnico-economici. Pur și simplu nu ne oprim până nu închidem acest subiect pentru clujeni”, arăta primarul Emil Boc în septembrie 2021.
Nici un comentariu
Scrie un comentariu
Articole similare
-
Cazul de corupție al primarului din Baia Mare Cătălin Cherecheș, judecat și condamnat la Cluj la limita prescrierii faptelor dar nu înainte ca socrii acestuia să încerce mituirea uneia dintre judecătoare, a ajuns în raportul Departamentului de Stat al SUA despre corupția din România
apr. 23, 2024 0
-
Conferință interdisciplinară la Muzeul de Artă sâmbătă, în preambulul aniversării zilei internațional e a dansului
apr. 23, 2024 0