Închide

„Nu-s jupâni pe moșiile lor și nici patroni de presă”. Reguli noi pentru banii publici care se împart la presă

AdministrațieTop News by Cosmina Fernoaga - mai 27, 2017 0 942

Se cam termină vremurile în care directorii șantajabili  din structuri publice finanțau cu bani grei anumiți patroni de ziare, pentru a-și asigura liniștea. Consiliul Județean a decis să impună conducerilor din cadrul companiilor și regiilor pe care le are în patrimoniu, să aplice un regulemant de selecție transparent, astfel încât toate entitățile de presă care respectă niște norme în domeniu să aibă acces la acest tip de contracte.

Președintele administrației județene, Alin Tișe, apreciază că ceea ce s-a întâmplat până în prezent trebuie să înceteze. Directorii unor entități publice, precum Aeroportul, Compania de Apă, Tetarom, Univers T dar nu numai, nu au niciun drept, nici legal și nici moral, de a împărți niște bani publici după bunul plac, conform propriilor lor interese. „Eu dacă aș cere vreunui ziar să-mi publice un comunicat de presă pe banii Consiliului Județean, a doua zi ar veni și m-ar lega. Prin urmare, cum este posibil ca acești directori să aibă voie să împartă banii, cum și cât vor, ca niște veritabili patroni? Vorbim tot despre bani publici și în cazul lor. Acești directori nu au fost și nu sunt jupâni pe moșiile lor, nici la Tetarom, nici la Aeroport, nici la Univers T sau la Compania de Apă. Ei au primit niște mandate din partea Consiliului Județean să gestionze niște bunuri din patrimoniul județului. Prin urmare, nu se pot folosi după bunul plac de bugetele pe care noi le aprobăm”, a subliniat Tișe. El a ținut să precizeze că este conștient că unele structuri au nevoie să își facă publicitate prin presa scrisă, audio sau tv, și că este de acord cu lucrul acesta, dar că banii nu pot fi împărțiți fără un set de reguli transparente, atâta timp cât acești bani aparțin Consiliului Județean. „Legea nu interzice să se încheie contracte de publicitate. Sunt de acord că unele structuri au nevoie să își facă publicitate, dar directorii și consiliile de administrație au obligația să cheltuie acești bani într-o totală transparență. Toată lumea trebuie să știe câți bani, unde se duc și pentru ce anume sunt cheltuiți ei”, a comentat Tișe.

120.000 de euro, pompați de Aeroport în presa de casă în 2016

Dintre toate structurile subordonate Consiliului Județean, cel mai mare buget pentru reclamă și publicitate îl are, de departe, Aeroportul clujean. Nu e clar de ce ar avea nevoie Aeroportul să consume un asemenea buget pentru reclamă, având în vedere că nu e un secret pentru nimeni locul în care acest obiectiv funcționează. În varianta în care Aeroportul asigură din bugetul propriu (bani publici), reclame în favoarea unor companii aeriene private, Consiliul Concurenței ar trebui să aibă un cuvânt de spus, la fel cum, de altfel, a avut și în cazul Aeroportului din Târgu Mureș, care a și fost sancționat tocmai pentru că ar fi plătit reclamă în favoarea companiei Wizz Air. Există, de asemenea, varianta în care directorul David Ciceo pompează cu nemiluita bani în anumite ziare, cu scopul de a-și asigura protecția în spațiul public. Ca dovadă recentă în sensul acesta, stă faptul că în presa locală s-a relatat aproape spre deloc despre trimiterea lui Ciceo în judecată pentru luare de mită. În 2016, Aeroportul clujean a cheltuit 120.000 de euro (539.737 de lei) pentru reclame și sponsorizări, iar mai bine de 60% din  această sumă a fost încasată de numai trei redacții din Cluj Napoca. Nu e clar pe ce criterii a încheiat Ciceo contracte de zeci de mii de euro cu aceste entități, cert este că pentru 2017 el a cerut să i se aprobe pentru publicitate un buget aproape dublu, adică peste 220.000 de lei. Consiliul Județean i-a aprobat bugetul, numai că acum îi impune și reguli.

Prin comparație, celelalte structuri subordonate Consiliului Județean au cheltuit pe publicitate, în 2016, bugete cu mult mai mici față de Aeroport:

Compania de Apă 119.500 de lei

Tetarom 109.973 lei

UniversT 92.000 de lei

Societatea de Drumuri și Poduri 12.200

Agro Transilvania  6.045 lei

Forul Consiliului Județean a fost de acord ca o procedură transparentă privind cheltuielile de publicitate să fie aplicată la absolut toate aceste societăți și regii, aflate în patrimoniul județului. Tișe a transmis că în cazul în care directorii nu se vor conforma, Consiliul Județean (în calitatea sa de AGA), are posibilitatea de a le reevalua bugetele și de a le diminua. În mod normal, dacă acești bani nu ar fi folosiți pe publicitate, ar trebui să se întoarcă tot în bugetul Consiliului Județean, și să fie folosiți în cadrul altor proiecte de interes public, a mai spus Tișe. Până în prezent, noilor cerințe impuse de Consiliul Județean s-au conformat Tetarom și UniversT.

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Cosmina Fernoaga

Este redactorul-șef al site-ului actualdecluj.ro, din aprilie 2014. A fost reporter pentru cotidianul Ziua de Cluj din martie 2005 până în aprilie 2014 şi redactor la Realitatea FM Cluj din martie 2012, timp de un an. Lucrează în presă din iulie 2003, când a debutat la cotidianul "Bună ziua, Ardeal". A absolvit Facultatea de Teatru şi Televiziune a UBB Cluj în 2004 şi Facultatea de Drept a Universităţii „Dimitrie Cantemir” în 2012.
  • Articole similare