Și la Cluj Napoca au fost amenajate standuri de strângere de semnături pentru UDMR, iar rețelele de socializare au fost inundate de mesaje ale politicienilor care au postat fotografii și filmulețe cu tineri zâmbitori și prietenoși în diverse locații, care strângeau cu entuziasm semnături de susținere pentru UDMR. Ceea ce nu menționau aceste postări era faptul că unii dintre tineri erau minori, sau chiar sub 16 ani.
Limita de vârstă de 16 ani este importantă deoarece, după cum s-a menționat mai sus, persoana care colectează semnăturile este responsabilă pentru autenticitatea acestora. Formularul conține, de asemenea, o clauză pe care voluntarul trebuie să o completeze cu datele sale personale și să o semneze pentru a certifica că informațiile furnizate sunt autentice și adevărate.
Viitoarea campanie electorală politică îi va afecta direct și indirect pe minori. Aceștia sunt, de asemenea, afectați de mesajul din pliantele distribuite în timpul sărbătorilor de 15 martie („Lăsați maghiarii să câștige!”). Alegerile reprezintă o oportunitate de a le forma socializarea politică, educația civică și valorile democratice, dar pot deveni cu ușurință și un instrument de jocuri politice și de influență. A devenit o obișnuință, fără ca nimeni să fie conștient de acest lucru, ca politicienii să se folosească de minori pentru a-și servi propriile scopuri, jucând pe apelul emoțional al alegătorilor.
Transtelex a aflat că unii membri ai Consiliului Studenților Maghiari din județul Cluj s-au adresat organizației de tineret a UDMR, unde au acceptat acest lucru și au fost pregătiți pentru strângerea de semnături cu un curs rapid. Reușim să stăm de vorbă cu unul dintre tineri, care este doar în clasa a IX-a, dar care s-a implicat deja în strângerea de semnături.
După discuția cu elevul minor, l-am sunat pe Botond Csoma, purtătorul de cuvânt al UDMR, pentru a-l întreba care este poziția oficială a UDMR cu privire la implicarea elevilor de liceu în procesul de colectare a semnăturilor.
Csoma a explicat că legea nu interzice acest lucru și el însuși nu vede niciun motiv pentru care tinerii cu vârsta de peste 16 ani nu ar trebui să arunce o privire mai atentă asupra a ceea ce înseamnă participarea la viața publică. În opinia sa, strângerea de semnături nu este o activitate politică și nu este o problemă dacă acești tineri pot vota abia peste doi ani, deoarece există întotdeauna plângeri că tânăra generație nu este interesată de problemele politice, așa că cel puțin celor care sunt interesați ar trebui să li se permită să participe.
Întrebat despre faptul că avem cunoștință de cazuri în care minori sub 16 ani au făcut treaba, acesta a recunoscut că acest lucru ar putea fi o problemă, deoarece minorii sub 16 ani nu sunt încă răspunzători penal. Cu alte cuvinte, ei nu pot fi trași la răspundere în fața legii pentru autenticitatea semnăturilor colectate.
Am întrebat, de asemenea, despre metodele folosite pentru recrutarea tinerilor și dacă există un acord formal de cooperare între Asociația Studenților Maghiari din județul Cluj și KIFOR, organizația comunităților de tineri maghiari din județul Cluj. Potrivit lui Csoma, nu există un acord formal, voluntarii sunt canalizați prin intermediul unor cunoștințe ale UDMR.
În discuția noastră cu purtătorul de cuvânt, am spus că ar trebui să fie un principiu de bază pentru UDMR să nu folosească minori în scopuri politice de partid, să nu-i includă în evenimentele lor, să nu folosească fotografiile lor pentru mesaje politice și să nu folosească voluntari minori pentru a colecta semnături de susținere, printre altele. Ar trebui creată o cultură politică și constituțională în care minorii să nu fie folosiți ca recuzită sau instrument pentru activitatea politică de partid.
În răspunsul său, Botond Csoma a negat că UDMR ar fi „profitat” de tinerii care colectau semnături. Potrivit acestuia, a fost vorba doar de faptul că organizația de tineret a UDMR a acceptat ofertele studenților cu un interes deosebit pentru viața publică, deoarece nu există nicio cerință legală care să interzică partidului să accepte susținători cu vârsta sub 18 ani. El însuși a fost gazda unor elevi în Parlament, unde le-a arătat cum funcționează forul legislativ, a mai spus deputatul județului Cluj. Întrebat dacă există două categorii diferite de prezentare, familiarizarea și utilizarea politică, Csoma a răspuns că, în opinia sa, ambele metode pot ajuta tinerii să înțeleagă cum funcționează viața publică.
Transtelex a solicitat Autorității Electorale Permanente și Biroului Electoral Central să clarifice dacă un minor cu vârsta sub 18 ani, care nu a primit încă dreptul de vot, poate fi voluntar pentru promovarea activității politice a unui partid. Cerința ca școlile să fie neutre din punct de vedere politic servește, de asemenea, pentru a împiedica copiii să devină un instrument politic. În opinia noastră, includerea sau utilizarea minorilor în scopuri politice de partid nu este și nu poate fi justificată prin voluntariat sau consimțământ.
Strângerea de semnături nu are legătură cu participarea la viața publică și nu este vorba de o implicare reală. Minorului nu i se dă o voce, el nu își reprezintă propriile interese, ci opinia altcuiva, în acest caz a unui partid politic. Faptul că membrii Consiliului Județean al Elevilor Maghiari din județul Cluj s-au „oferit voluntar” pentru această sarcină este un semn că consiliile elevilor au fost aduse sub influență politică și că s-a inversat calea reprezentării: minorii reprezintă opinii politice și nu politicienii interesele și drepturile copiilor.
În preajma alegerilor, pentru a-și maximiza șansele, partidele politice tind să treacă peste granițe și să ia decizii care încalcă drepturile minorilor. Dacă cineva decide să implice copii și tineri, este, de asemenea, responsabil să clarifice publicului de ce și din ce motive se face acest proces. De ce a decis RMDSZ să permită minorilor să colecteze semnături? În toate cazurile, situațiile care încalcă drepturile copiilor transmit un mesaj negativ societății, chiar dacă părinții și-au dat consimțământul, iar minorii s-au „oferit voluntar” să participe la campanie.
Vom reveni asupra acestui subiect atunci când vom primi răspunsuri de la Biroul Electoral Central și de la Autoritatea Electorală Permanentă.